۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۶
کد خبر: ۴۴۰۸۴۸
استاد درس خارج حوزه علمیه قم:

بسترهای لازم برای اجرای اقتصاد مقاومتی در جامعه فراهم نشده است

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: متأسفانه هنوز بسترهای لازم برای اجرای اصول اقتصاد مقاومتی در جامعه فراهم نشده است، این مسأله نیازمند زیرساخت‌های فرهنگی و اقتصادی مناسبی است که بسیاری از آن‌ها نیازمند مشارکت مردم و مسؤولان است.
آیت الله محمدعلی اسماعیلپور شهرضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله محمدعلی اسماعیلپور، جمعه شب در جلسه سخنرانی و تفسیر قرآن کریم که در کتابخانه و مدرسه علمیه صاحب الزمان(ع) شهرضا برگزار شد، بیان کرد: هر فردی برای اداره امور زندگی خود نیازمند سه قوه غضبیّه، شهویّه و عقلیّه است، این قوا زمینه جالب و منافع و دفع مضرّات را از افراد فراهم کرده و باعث می‌شود زندگی و حیات افراد استمرار داشته باشد.

 

وی ادامه داد: قوه غضبیّه سبب دفع مخاطراتی است که حیات افراد را تهدید می‌کند، این قوه مانع ظلم و ستم بر فرد شده و موجب می‌شود در مسیر زندگی مادی چیزهایی که سلامت و حیات او را تهدید می‌کند از او دور شود، قوه شهویّه هم باعث می‌شود تا تمام اموری که منافعی برای فرد دارد اعم از خوراک، پوشاک و نیازهای جنسی جذب شود.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تأکید کرد: قوای غضبیّه و شهویّه باید تحت نظر قوه عقلیّه باشد، عقل نظم و نظام این دو قوه را تنظیم می‌کند تا علاوه بر حفظ حیات و مصلحت افراد از ظلم و تعدی به دیگران نیز جلوگیری شود.

 

آیت الله اسماعیلپور تصریح کرد: جامعه نیز همانند افراد نیازمند سه قوه عقلیّه، غضبیّه و شهویّه است،؛ قوه غبیّه جامعه در اختیار نیروهای مصلح نظیر سپاه و ارتش و قوه شهویّه در اختیار کسبه، تجّار و بازرگانان است، مجموعه این قوا باید تحت نظر و فرمان فرمانده کل قوا فعالیّت کنند.

 

آرامش و امنیت مردم مدیون خدمت نیروهای مسلح است

وی ادامه داد: نیروهای مسلّح مرزها و حدود و ثقور جامعه را حفظ کرده و از ایجاد بی نظمی و اغتشاش در داخل شهرها جلوگیری می‌کنند، قوای نظامی جامعه به منزله قوه غضبیّه در وجود افراد هستند که مانع آسیب مردم شده و امنیت و آرامش آنان و شهرها را حفظ می‌کنند.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: قوه عقلیّه در جامعه اسلامی در درجه اول ائمه طاهرین(ع) و در زمان غیبت امام دوازدهم، علما و مجتهدان هستند که در زمان ما از آن تحت عنوان ولایت فقیه یاد می‌شود؛ علما و مجتهدان در هر زمانی جامعه و ارکان مختلف آن را بر اساس دستورات شرع مقدس اسلام اداره و هدایت کرده‌اند.

 

آیت الله اسماعیلپور عنوان کرد: قوه شهویّه جامعه که عبارت است از افرادی که نیازهای جامعه را برطرف می‌کنند، در اختیار تجّار و کسبه در صنوف مختلف هستند، این افراد می‌توانن باعث رونق کسب و کار داخلی و حفظ استقلال اقتصادی شوند، تجّار می‌توانند مانع واردات کالاهای خارجی و ایجاد محیط‌های کسب و کار در داخل کشور شده و زمینه اشتغال افراد را فراهم کنند، در حقیقت تمامی مناسبات اجتماعی جامعه بوسیله این افراد اداره می‌شود.

 

مشارکت مردم و مسؤولان لازمه اجرای اصول اقتصاد مقاومتی

وی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: ما در جامعه از لزوم اجرای اقتصاد مقاومتی سخن می‌گوییم اما متأسفانه هنوز بسترهای لازم برای اجرای اصول اقتصاد مقاومتی در جامعه فراهم نشده است، این مسأله نیازمند زیرساخت‌های فرهنگی و اقتصادی مناسبی است که بسیاری از آن‌ها نیازمند مشارکت مردم و مسؤولان است.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین اصول اقتصاد مقاومتی ارزش گذاری به خدمتی است که از سوی کسبه مختلف در صنوف گوناگون ارائه می‌شود، کسبه و بازاریان و تجار و پیشه وران زندگی روزانه مردم را اداره می‌کنند اما متأسفانه فرهنگ غلط زندگی مردم، ارزش و اهمتی لازم را برای آنان و خدمتی که ارائه می‌کنند، قائل نیست.

 

آیت الله اسماعیلپور تأکید کرد: در جامعه ما فرهنگ غلطی حاکم شده که دختران جوان تنها به خواستگاری پسرهایی پاسخ مثبت می‌دهند که دارای مشاغل دولتی و در استخدام دولت باشند، در حالی که مشاغل اداری جمعیت محدودی از مشاغل هستند که وظیفه حسابرسی و نظارت بر بر بخشی از فعالیت‌های جامعه را بر عهده دارند در حالی که سایر صنوف و مشاغل ارزش و اهمت بیشترسی از این مساغل دارند.

 

وی ادامه داد: باید برای کار صنعتگران و خدمتی که ارائه می‌دهند بیش از این اهمیت قائل باشیم؛ ترویج فرهنگ غلطی که مردم را به سوی مشاغل اداری سوق می‌دهد باعث می‌شود که کسبه، تجار و بازرگانان و صاحبان مشاغل از حرفه‌ی خود دلسرد شوند و به این صورت عملاً اقتصاد مقاومتی تنها در حد تئوری باقی می‌ماند.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: مردم با روش غلطی که در پیش گرفته‌اند جامعه خود را به جامعه‌ای وابسته به واردات کالاهای مختلف تبدیل کرده و از پیشرفت آن جلوگیری می‌کنند؛ همه ما باید در عمل و گفتار خود بیشتری ارزش و اهمیت را برای افرادی قائل باشیم که در جامعه کار ی را انجام می‌دهند که به عنوان بخشی از نیاز روزمره مردم، به آن احتیاج است.

 

کسبه و تجار، اصلی‌ترین نیروی کار جامعه هستند

آیت الله اسماعیلپور تصریح کرد: اگر کشاورزان دست از تولید محصولات زراعی کشیده و صنعتگران کارخانجات خود را تعطیل کنند و اصناف مغازه‌های خود را تعطیل کنند و همه منتظر استخدام در ادارات دولتی باشند، تمام امور داخلی کشور متخل شده و عملاً کشور رو به نابودی می‌رود، بنابراین باید برای این صنوف و فعالیتی که انجام می‌دهند و تأثیری که در استقلال کشور دارند ارزش قائل باشیم.

 

وی اظهار کرد: کسبه و تجار اصلی‌ترین نیروی کار جامعه هستند و خداوند هم وعده داده است که برکت را در رزق و روزی آنان قرار می‌دهد، گرایش به دریافت حقوق و مزایای ثابت کارمندی باعث ایجاد جامعه‌ای منفعل می‌شود که همه افراد آن منتظر گذشت اوقات و دریافت حقوق پایان ماه هستند، مشاغل اداری نیز اهمیت دارد اما باید به همان اندازی که برای این مساغل اهمیت قائل می‌شویم برای سایر مشاغل هم ارزش قائل شویم.

 

شایان ذکر است، آیت الله محمدعلی اسماعیلپور، از مراجع تقلید و استاد درس جارج حوزه علمیه قم، از علمای بزرگ شهرستان شهرضا است؛ وی همه ساله به مدت بیست شب در کتابخانه و مدرسه علمیه صاحب الزمان(عج) شهرضا جلسه تفسیر قرآن و سخنرانی برگزار می‌کند./868/202/ب2

ارسال نظرات