۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰
کد خبر: ۴۴۰۹۲۴
نماینده مجلس خبرگان رهبری:

دوران امام صادق نقطه اوج مبارزات علمی و فرهنگی اسلام بود

حجت‌الاسلام والمسلمین عبد خدایی در مراسم عزاداری به مناسبت شهادت امام صادق، گفت: علم نافع، علم همراه با ایمان و علم با تفقه از ویژگی‌های مکتب امام صادق است.
عبدخدایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مراسم عزاداری به مناسبت شهادت امام صادق(ع) صبح امروز در مدرسه عالی نواب برگزار شد در این مجلس حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی، استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی و دیگر علما و طلاب حوزه علمیه حضور داشتند.

 

حجت الاسلام والمسلمین محمد هادی عبد خدایی نماینده مردم خراسان رضوی در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، در این مجلس به سخنرانی پرداخت. وی در ابتدای سخنانش به دوران ابتدای فوت پیامبر(ص) اشاره کرد و گفت: با از دنیا رفتن پیامبراکرم(ص) تفکرهای گوناگونی به ملت اسلامی هجوم آورد.

 

وی اضافه کرد: در سال‌های بعد از فوت ایشان بعضی حکومت‌ها بر آن شدند که از یک تفکر خاص با این‌که می‌دانستند، تفکر صحیحی نیست حمایت کنند تا بتوانند برسر قدرت باقی بمانند. ظهور اسلام در بین اعراب جاهلیت انقلاب بزرگی بود و بعد از آن طبیعی است که تهاجم‌های داخلی و خارجی زیادی به این انقلاب وارد شود.

 

نماینده مجلس خبرگان با بیان این‌که در مقابل تمام تهاجم‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی تنها اهل‌بیت پیامبر ایستادگی کردند و به احیای اسلام پرداختند، افزود: نقطه اوج مبارزات علمی و فرهنگی در زمان امام صادق(ع)‌ روی داد. ایشان با جذب شاگردان فراوان توانستند عقاید و احکام ناب نبوی را احیاء کنند.

 

وی به ویژگی‌های مکتب امام صادق(ع) اشاره کرد و ابراز داشت: امام صادق(ع) تأکید می‌کردند که به دنبال علم نافع باید برویم. عالم باید در پی آن باشد که علمش نفعی به مردم برساند، استعمار به دنبال آن است که ملتی غرق در امور بی‌فایده باشند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدخدایی ویژگی دوم مکتب امام صادق(ع) را چنین برشمرد: علم باید همراه با ایمان باشد. علمی که در آن ایمان نباشد مانند انسان بدون روح است. به ویژه در علوم الهی شخص باید تقوا داشته باشد.

 

وی در ادامه، ویژگی سوم را اینچنین عنوان کرد: علم باید همراه با تفقه باشد تنها فراگیری علم ثمره‌ای ندارد، قرآن کریم به تفقه،‌ تدبر و تفکر نیاز دارد. مکتب امام صادق(ع) بسیار گسترده بود و فقه و حدیث و دیگر مسائل دینی در آن بررسی می‌شد.

 

گفتنی است بعد از سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین عبدخدایی تمام حاضران در مجلس به جمع عزادارانی پیوستند که به طرف حرم مطهر رضوی رهسپار بودند./202/862/ب1

ارسال نظرات