۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۱
کد خبر: ۴۴۱۱۳۳
معاون ارتباطات حوزوی دفتر رهبر معظم انقلاب:

نگاه مادی گرایانه به دوران طلبگی خسران آفرین است

حجت ‌الاسلام والمسلمین مروی با تأکید بر اینکه اگر نگاه مادی گرایانه بر دوران طلبگی حاکم شود، توفیق و برکت از زندگی طلبه رخت بر خواهد بست، گفت: به یقین کسی که بخواهد به دوران طلبگی به عنوان شغل و درآمد نگاه کند و با این رویکرد در مسیر طلبگی قدم بگذارد، موفق نخواهد شد.
حجت ‌الاسلام والمسلمین احمد مروی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت ‌الاسلام والمسلمین احمد مروی، معاون ارتباطات حوزوی دفتر رهبر معظم انقلاب، عصر امروز در دوره «اختبار و تثبیت» طلاب جدیدالورود حوزه های علمیه استان چهارمحال و بختیاری که به میزبانی مدرسه علمیه امامیه شهرکرد در حال برگزاری است، با تسلیت ایام شهادت امام صادق(ع)، این امام همام را دریای معرفت و علم بیان کرد و گفت: از منظر امام صادق(ع) علم با تعلم به دست نمی آید.

 

وی اضافه کرد: علمی که مورد تأیید اسلام است علمی نیست که با نشستن صرف در محضر استاد حاصل شود؛ این علم نوری است که خداوند متعال در قلب انسانی که آمادگی هدایت داشته باشد، گذاشته است.

 

حجت ‌الاسلام والمسلمین مروی با تأکید بر اینکه اگر طالب علم هستید، باید عبودیت را برای خود طلب کنید و این شرط عالم شدن است، تصریح کرد: انسان باید تنها بنده خدا باشد؛ همه موجودات عالم خالق خداوند متعال هستند اما بنده خدا نیستند و این کار آسانی نخواهد بود.

 

وی با اشاره به اینکه اگر خداوند بخواهد خیری به بنده اش عطا کند، او را بصیر در دین قرار می دهد، خاطرنشان کرد: طلبه باید قدر خود و دوران طلبگی را بداند و تنها برای جلب رضایت حق تعالی قدم بردارد.

 

معاون ارتباطات حوزوی دفتر رهبر معظم انقلاب با اشاره به راهی که طلاب جدیدالورود باید انتخاب کنند و در آن قدم بگذارند، ابراز داشت: قدم گذاشتن در مسیر طلبگی یک لطف الهی است که باید قدردان آن باشیم و بدانیم که طلبه و سرباز امام زمان(عج) شدن کار آسانی نیست.

 

این مقام مسؤول با بیان اینکه طلبه و سرباز امام زمان(عج) شدن کار هر کسی نیست و شرایطی دارد، ابراز داشت: به یقین کسی که بخواهد به دوران طلبگی به عنوان شغل و درآمد نگاه کند و با این رویکرد در مسیر طلبگی قدم بگذارد، موفق نخواهد شد.

 

وی با بیان اینکه ممکن است موارد مورد احتیاج طلبه از راه طلبگی تأمین شود اما نباید به عنوان منبع درآمدزایی و شغل به آن نگاه شود، گفت: طلبه باید بداند که طلبگی شغل نیست؛ اگر به دنبال شغل و درآمدزایی هستید در این مسیر وارد نشوید چراکه شغل های بسیار پر درآمدتری با زحمت کمتر در انتظار شما است.

 

حجت ‌الاسلام والمسلمین مروی با تأکید بر اینکه اگر نگاه مادی گرایانه بر دوران طلبگی حاکم شود، توفیق و برکت از زندگی طلبه رخت بر خواهد بست، افزود: طلبه باید بداند که در مسیر انبیاء الهی قدم گذاشته است؛ همان طور که کار پیامبر(ص) شغل نبود، کار طلبگی نیز یک رسالت و تکلیف الهی است که خداوند بر دوش بندگان خاص خود قرار داده است.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اگر کسی دین را اسباب معاش خود قرار دهد، به یقین مورد مزمت خداوند متعال قرار می گیرد، تصریح کرد: به یقین چنین فردی عالم بدون عمل خواهد بود که عذابی سخت در انتظارش است.

 

این مقام مسؤول با تأکید بر اینکه طلبه باید در همه امور خداوند را مد نظر بگیرد و بداند که سعادت واقعی تنها در سایه ارتباط با خداوند محقق می شود، افزود: یکی از ویژگی های علمای واقعی این است که خدا را در همه کارها می بینند و به یقین کار برای خدا انجام دادن هم کار آسانی نیست و سختی هایی به همراه دارد.

 

وی با تأکید بر اینکه فقر، محدودیت و نداری از ویژگی های دوران طلبگی است، خاطرنشان کرد: کسی که به معنای واقعی کلمه خود را برای حضور در حوزه های علمیه آماده نکرده است، وارد این محیط نشود، چراکه سرباز امام زمان(عج) شدن دارای شرایط و لوازمی است که همه کس نمی توانند ملزم به رعایت آن شرایط باشند.

 

معاون ارتباطات حوزوی دفتر رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه یک طلبه باید از همین ابتدا خود را برای سربازی امام زمان آماده و مهیا کند، گفت: طلبه باید بداند که عمل، رفتار، کردار و گفتار او زیر ذربین مردم قرار دارد؛ بنابراین باید مراقب همه اعمال خود باشد.

 

این مقام مسؤول با تأکید بر اینکه علم در سایه گرسنگی و فقر ایجاد می شود، ابراز داشت: به یقین معارفی که امروز در اختیار ما قرار گرفته است محصول و نتیجه کسانی است که خون دل خورده اند؛ بنابراین باید قدر آن ها را بدانیم.

 

وی با اشاره به اینکه دوران طلبگی، دوران مدیریت زمان است، خاطرنشان کرد: یکی از آفت های دوران طلبگی سرگرمی های بیهوده است که متأسفانه امروزه گریبان گیر حوزه های علمیه شده است و شبکه های مجازی و استفاده از موبایل در رأس این فعالیت های بیهوده قرار دارد.

 

کارشناس مسائل دینی با تأکید بر اینکه طلبه باید موانع پیشرفت خود را بشناسد و در راستای رفع آنها قدم بردارد، گفت: به یقین امام زمان(عج) از طلاب بیشتر از سایرین توقع دارد؛ بنابراین بکوشیم که به کارهای خود رنگ خدایی بودن بدهیم.

 

گفتنی است، دوره «اختبار و تثبیت» حوزه های علمیه استان چهارمحال و بختیاری، از 5 مردادماه با حضور 130 طلبه جدیدالورود به میزبانی مدرسه علمیه امامیه شهرکرد در حال برگزاری است./202/9457/ب1

ارسال نظرات