۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۴۴۱۱۹۲
عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان شرقی:

جریان روشنفکرنما نهضت مشروطه مشروعه را ذبح کرد

امام جمعه اهر با بیان این‌که جریان روشنفکری منحرف در نهضت مشروطه موجب جدایی علما و روحانیت از این نهضت مردمی شد، گفت: جریان روشنفکرنما نهضت مشروطه مشروعه را ذبح کرد.
حجت الاسلام جواد حاجی زاده، امام جمعه اهر

حجت الاسلام جواد حاجی زاده، عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریزU با اشاره به روحیه عدالت خواهی و مبارزه با ظلم مردم ایران، اظهار داشت: مردم رنج کشیده ایران در طول تاریخ برای حق‌خواهی و تبری جستن از ظلم و ستم، خفقان و استبداد بارها قیام کرده اند.

 

وی با بیان این‌که نهضت مشروطه یکی از بزرگ‌ترین حوادث در سده اخیر ایران زمین است، ادامه داد: مردم ایران با پشتوانه تجربه مشروطیت و ناکامی آن حادثه، نهضت انقلاب اسلامی را خلق کردند، امام خمینی(ره) توانست انقلابی را بر پایه ولایت فقیه پایه گذاری کند که روشنفکرنماهای وابسته به بیگانه، نیز نتوانستند در مقابل ارزش های اصیل دینی مقاومت کنند.

 

حجت الاسلام حاجی زاده تفاوت مشروطه و انقلاب اسلامی با نهضت های دیگر را نقش اصیل و محوری روحانیت دانست و افزود: انقلاب اسلامی در سایه وحدت مردم با روحانیت پیروز شد، بدون شک نقش روحانیت در پیشرفت نهضت مشروطه‌، انکارناپذیر بوده و استبداد نیز به خوبی به این مسأله واقف بود، اما جریان روشنفکرنما نهضت مشروطه مشروعه را ذبح کرد.

 

وی ادامه داد: روحانیت به عنوان یک نهاد قدرتمند مدنی در همه دوران‌ها نقش خود را به خوبی ایفا کرده و هر زمان که روحانیان اصیل در حاشیه بودند، نهضت ها و انقلاب ها نیز ناکام مانده است، در حقیقت؛ در جریان نهضت مشروطه روشنفکری منحرف موجب جدایی علما و روحانیت از این نهضت مردمی شد که در پی آن مردم نیز به تبع علمای مجاهد خواستار مشروطه مشروعه بودند.

 

عضو شورای استانی حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی با اشاره به رهنمودهای امام راحل درباره ضرورت تحقیق و پژوهش در جریان مشروطه خواهی، گفت: بنا به گفته رهبر معظم انقلاب؛ روشنفکری در ایران بیمار متولد شد، که این عامل موجب انحراف در این نهضت مردمی بود.

 

حجت الاسلام حاجی زاده با تأکید بر اینکه روشنفکری در ایران با وابستگی به شرق و غرب ظاهر شد، ادامه داد: تقابل سنت و تجدد در دوران مشروطیت نمونه عینی این ادعا است، البته این روشنفکری بیمار عواقب جبران ناپذیری چون شهادت شیخ فضل الله نوری را نیز در پی داشت.

 

امام جمعه اهر خاطرنشان کرد: تفکر منحرف روشنفکری ایجاد شده در عصر مشروطه خواهی، این انقلاب مردمی را به بیراهه برد و موجب شد تا از دل مشروطیت استبداد رضاخانی بروز پیدا کرده و بزرگانی چون شیخ فضل الله نوری و آیت الله بهبهانی به شهادت برسند، از این رو نباید اجازه داد حوادث تلخ دوران مشروطه بار دیگر تکرار شود.

 

وی خاطرنشان کرد: در جریان نهضت مشروطیت انسان های متدین را منزوی کردند و علما و روحانیت مبارز تنها ماندند و روشنفکران نهضت را از دست مردم گرفتند و کار خودشان را کردند و کار به جایی رسید که شیخ فضل الله نوری این مدافع مشروطیت به نام ضدمشروطیت اعدام شد که برای ما جهت حفظ نظام اسلامی درس بزرگی است که باید از این مسائل عبرت بگیریم و اجازه ندهیم اجانب بار دیگر این نقشه ها را تکرار کنند./854/302/ب2

ارسال نظرات