۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۴۴۱۲۰۰
مدیر حوزه علمیه مازندران:

شیخ فضل الله نوری نمونه بارز روحانی انقلابی و دلسوز اسلام ناب بود

مدیر حوزه علمیه مازندران شیخ فضل الله نوری را نمونه بارز یک روحانی انقلابی و دلسوز اسلام ناب معرفی کرد و گفت: با بررسی دقیق سیره علمی و عملی آن عالم وارسته می توان شاخصه های انقلابی گری را مشاهده کرد.
مدیر حوزه علمیه مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نور، حجت الاسلام ابوالقاسم طاهری، مدیر حوزه علمیه مازندران امروز همزمان با سالروز شهادت شیخ فضل الله نوری در بازدید از حوزه علمیه شیخ الله نوری بلده با اشاره به جایگاه رفیع روحانیت شیعه در تاریخ، گفت: نقش روحانیت، در انقلاب تثبیت شده و نقش آنان بر هیچ کس پوشیده نیست.

 

وی با اشاره به این که روحانیت در رأس نهضت مشروطه و دیگر نهضت های انقلابی که در کشور انجام شد، قرار داشت، افزود: ما باید از آن انقلاب و نهضت ها درس عبرت بگیریم و نگذاریم که سرنوشت های گذشته، گریبانگیر ما شود.

 

مدیر حوزه علمیه مازندران تصریح کرد: در ابتدای این نهضت ها، همه مردم، پشت سر روحانیت و مرجعیت قرار داشتند، اما با دسیسه ها و دخالت های بیگانگان، طوری نهضت ادامه یافت که دشمنان می خواستند به مقاصد خود برسند. 

 

حجت اسلام طاهری با اشاره به این که شیخ فضل الله نوری، بعد از این که دید، موضوع نهضت مشروطه از کشورهای دیگر تغذیه می شود، خود در برابر این نهضت ایستادگی کرد و همین مسأله سبب شد که وی به دار آویخته شود، گفت: این نهضت ها، تجربه بسیار خوبی برای ما در این انقلاب است و باید توجه داشته باشیم و نگذاریم که حوادث تلخ تاریخی دوباره تکرار شود.

 

مدیر حوزه علمیه مازندران شیخ فضل الله نوری را نمونه بارز یک روحانی انقلابی و دلسوز اسلام ناب معرفی کرد و گفت: با بررسی دقیق سیره علمی و عملی آن عالم وارسته می توان شاخصه های انقلابی گری را مشاهده کرد.

 

عضو شورای حوزه علمیه مازندران در ادامه با مهم ارزیابی کردن جایگاه علمی و فقهی آیت الله شیخ فضل الله نوری، خاطرنشان کرد: متأسفانه آن طور که شایسته بوده تا کنون به این مسأله پرداخته نشده است.

 

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که روحانيت شيعه همواره در طول تاريخ در برابر استعمار ايستادگي کرده و در برخورد با آن نقش رهبري مردم را بر عهده داشته است، خاطرنشان کرد: ایثار و از خودگذشتگی علما و فقهای دین موجب ماندگاری و استحکام مبانی دینی در جامعه شده است.

 

حجت الاسلام طاهری با اشاره به این که بزرگان دینی در مسیر دفاع از دین رنج ها و زحمات بسیاری متحمل شده اند، خاطرنشان کرد: عزت و عظمت امروز اسلام ناب مرهون خون های پاکی است که در راه رشد و تعالی آن ریخته شده است.

 

وی ادامه داد: اين عالم بصير و فقيه بزرگ به اين مطلب پي برد که بعد از اين همه جانفشاني‌ها و تحمل زحمات در راه ايجاد مشروطه هدف اصلي از اين قيام که وضع قوانين اسلامي براي اداره مملکت بوده است تأمين نشده و مشروطه از راه اصلي خود منحرف شده است.

 

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که شیخ فضل الله نوری در حمایت از مشروطه مشروعه قیام کرد و در برابر استعمارگران ایستاد، افزود: مخالفت و قیام جدی آن عالم وارسته مانع تحقق توطئه های شوم دشمنان شد.

 

وی بصیرت عمیق را یکی از ویژگی های بارز شیخ فضل الله نوری برشمرد و گفت: همین بصیرت عمیق او موجب شد تا ظاهر سازی های گسترده ای که منافقان بدخواه در قالب های دفاع از حاکمیت ملی به عنوان مشروطه ارائه کردند چهره فریبکار آنها را با بصیرت نافذ خود به خوبی می شناخت.

 

حجت الاسلام طاهری با بیان این که شيخ فضل الله نوري از نخستين كساني بود كه عليه استبداد قيام، و همراه ديگر رهبران مشروطه به قم مهاجرت كرد و تا حصول نتيجه از اقدام خود صرف نظر نكرد، گفت: آنچه از جامعه آن روز مي خواستند ريشه كن كردن ظلم و برقراري حكومت مردمي نبود، بلكه مي خواستند ريشه اسلام را از بيخ و بن بركنند و حكومت لائيك را در جامعه برقرار سازند.

 

استاد حوزه علمیه تصريح كرد: انگيزه شيخ فضل الله نوري، مبارزه با اسلام زدايي و غرب زدگي بود و بر اين عقيده ماند تا از حكومت ديكتاتوري تحت لواي مشروطه جلوگيري كند و در اين راه جان خويش را فدا كرد.

 

وی با بیان این که علیرغم ضعف بصیرت بسیاری از چهره های انقلابی آن دوران، شیخ فضل الله نوری با طرح موضوع مشروطه مشروعی در جهت مقابله با خطرات استعمار و استبداد برخواست، گفت: این عالم بابصیرت تا آخرین لحظه عمر خود از آموزه های شریعت مقدس و ارزش های دینی دفاع کرد.

 

مدیر حوزه علمیه مازندران، بسط و گسترش اندیشه های علما و فقها در جامعه را یک ضرورت دانست و خاطرنشان کرد: جامعه امروز ما نیازمند بهره گیری بیشتری از اندیشه های متعالی علما و مراجع بزرگ هستند تا بتوانند در برابر تهاجم گسترده غرب ایستادگی کنند.

 

حجت الاسلام طاهری در بخش دیگری از سخنان خود دفاع از حریم دین و ولایت را مهم ترین رسالت روحانیت دانست و تصریح کرد: روحانیت آگاه و اصیل شیعه در این مسیر هوشیارانه و کاملاً با بصیرت حرکت کرده و به موفقیت های بسیاری دست یافته است.

 

مدیر حوزه علمیه مازندران با بیان این که امروز مرز های اعتقادی ما از سوی دشمنان مورد هجمه های بسیار خطرناکی قرار گرفته وظیفه روحانیت انقلابی در دفاع از این مرزها را بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: اگر حضور مستمر و در صحنه علما و فقهای دینی نبود امروز شاهد تحریف های گسترده ای در دین بودیم.

 

حجت الاسلام طاهری روحانیت را فرمانده جبهه دینی و فرهنگی در جامعه اسلامی معرفی کرد و با بیان این که امروز جامعه بیش از هر زمان دیگری نیازمند حضور در صحنه روحانیت آگاه است، خاطرنشان کرد: مقابله جدی با هجمه های فرهنگی و دینی دشمن و پاسخگویی با استدلال به شبهات دینی از جمله دیگر وظایف روحانیت است.

 

وی همچنین به بازسازی حوزه علمیه شیخ فضل الله نوری منطقه بلده نور اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با تلاش های صورت گرفته این مدرسه علمیه تاریخی مرمت و بازسازی شد و امروز شاهد برقراری کلاس درس در این مرکز مهم علمی هستیم./950/201/ب2

ارسال نظرات