۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۴۴۱۲۰۲
مدیرکل اعزام مبلغ سازمان اوقاف:

مبلغان برای پاسخ‌ به مسائل دینی مردم وارد فضاهای عمومی شوند

حجت‌الاسلام شعبانی با بیان این‌که تبلیغ رفتاری تأثیرگذارتر از تبلیغ زبانی است، گفت:‌ روحانیان با تجربه و مسلط به ابزار روز برای پاسخ‌گویی به شبهات و مسائل مورد نیاز مردم وارد فضاهای عمومی شوند.
شعبانی

حجت الاسلام احمد شعبانی، مدیر کل اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، در گفت ‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه پیامبراکرم(ص) در میان مردم می‌رفت و دنبال نیازمندان به معارف اسلامی می‌گشتند، ابراز کرد: ایشان یک سفر چندین فرسخی به طائف رفتند تا یک نفر در این سفر مسلمان شود یعنی هدایت بشر آنقدر برای پیامبر(ص) مهم بود که ایشان این سختی‌ها را به جان می‌خریدند و برای هدایت حتی یک نفر هم دریغ نمی‌کردند.

 

وی ادامه داد: برخی از علما و بزرگان ما هم این‌گونه بودند و اگر به زندگی آن‌ها رجوع شود مشخص می‌شود که آنها ترک دیار، خانه و خانواده کردند و به جاهای دور دست و محروم می‌رفتند و با کمترین امکانات زندگی خود را سپری می‌کردند تا بتوانند در آن منطقه به امور تبلیغی بپردازند.

 

حجت الاسلام شعبانی با بیان اینکه  پیغمبر اکرم(ص) برای تبلیغ به یک منطقه کفایت نمی‌کردند، افزود: علما و بزرگان با پیروی و الگوپذیری از ایشان رفتار می‌کردند و به تبلیغ و ترویج معارف اسلامی برای رهایی مردم از گرفتاری‌ها می‌پرداختند.

 

وی تصریح کرد: گاهی اوقات مردم یک شهر در مسجد و حسینیه ای جمع می‌شوند و شرایط هم برای تبلیغ فراهم است و مبلغ به کار تبلیغی خود می‌پردازد ولی در برخی مواقع این شرایط فراهم نیست؛ بنابراین اگر روحانی عالم به ابزار روز باشد با ظرافت خاص بدون اینکه مشکلی برای او پیش بیاید می‌تواند کار خودش را انجام دهد.

 

تاثیرگذاری روحانیت در مکان های عمومی و تفریحی

مدیر کل اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به اینکه حضور روحانیون در زندان‌ها بسیار اثر گذار است، اظهار داشت: حضور روحانی در زندان گاهی اوقات باعث می‌شود که فرد زندانی حافظ کل قرآن شود و از اعدام رهایی پیدا کند و کلاً زندگی او رنگ تازه ای بگیرد و حتی این زندانی معلم علوم قرآنی شود.

 

حجت الاسلام شعبانی تصریح کرد: حضور روحانیت با تجربه و مسلط به ابزار روز در پارک‌ها، فضاهای مجازی و ورزشگاه‌ها که جمعیت فراوانی در آنجا حضور دارند می‌تواند تأثیر گذار و باعث پاسخگویی به شبهه و مسائل مورد نیاز مردم در عصر حاضر باشد.   

 

عضو مجمع نمایندگان حوزه علمیه ابراز داشت: یک وسیله ضروری برای امر تبلیغ مبلغان این است که امام صادق(ع)فرمودند «كونوا دُعاةً لِلنّاسِ بِغَيرِ ألسِنَتِكُم» تنها با زبان دعوت نکنید یک روحانی در برخی مواقع هیچ صحبتی نمی‌کند اما رفتارش آنچنان زیبا است که خودش بهترین تبلیغ است.

 

موثر بودن رفتار مبلغ در تبلیغ

وی پوشش، ادب، راه رفتن و لباس پوشیدن مبلغ را در تبلیغ موثر دانست و اظهار داشت: برخی از بزرگان آنچنان زیبا راه می‌رفتند و لباس می‌پوشیدند و در سلام کردن پیشی می‌گرفتند که دیگران را محو خودشان می‌کردند این رفتار خودش نوعی تبلیغ و دعوت به فراگیری معارف اسلامی بود.

 

وی با اشاره به رهنمودهای امام خمینی(ره) گفت: روحانی باید طوری باشد که وقتی مردم او را می‌بینند یاد پیامبر اکرم(ص)، امیرمؤمنان(ع) و امام صادق(ع) بیافتند، یعنی اینکه تنها با زبان مبلغ دین نباشند بلکه با رفتار و اعمال نیز به تبلیغ بپردازند، قطعاً این تأثیرش بیشتر خواهد بود./875/ت302/ی

ارسال نظرات