۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۴
کد خبر: ۴۴۱۲۷۴

چند خبر کوتاه از سازمان اوقاف و امور خیریه

سازمان اوقاف آماده بسیج امکانات برای تحقق اقتصاد مقاومتی است، جشنواره سراسری وقف چشمه همیشه جاری در کردستان برگزار می شود، بازدید رییس سازمان اوقاف از روند فعالیت‌های عمرانی و فرهنگی حرم علی بن جعفر(ع) قم، مقبره سید عباس شهر هرات بدون نبش قبر جابجا شد، از اخبار کوتاه سازمان اوقاف و امور خیریه است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه حجت الاسلام و المسلمین محمدی در جمع معاونین و مدیران کل ستادی و استانی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این موضوع که سازمان اوقاف آمادگی بسیج تمامی امکانات خود برای تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در موقوفات را دارد خاطرنشان کرد:معاونت ها و ادارات کل ستادی و استانی سازمان اوقاف در ارتباط با بندهای 25گانه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی باید وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند.

 

محمدی با بیان اینکه دو دیدگاه در این مورد وجود دارد خاطرنشان کرد:در این زمینه دو دیدگاه ممکن است وجود داشته باشد یکی اینکه مطرح شود که موقوفات ،امامزادگان و بقاع متبرکه چه ارتباطی با اقتصاد مقاومتی دارد و نظر دیگر این است که باید بند بند اقتصاد مقاومتی مدنظر قرار گیرد.

 

وی با اشاره به مصوبات 25 گانه سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: تمامی امکانات ، منابع مالی و علمی سازمان اوقاف باید در این عرصه فعال شود و این موضوع به همه مدیران و معاونت ها ارتباط دارد.

 

رئیس سازمان اوقاف درباره اقتصاد دانش بنیان به عنوان یک محور اصلی در اجرای اقتصاد مقاومتی تصریح کرد:باید بخشی از سرمایه های سازمان اوقاف و امور خیریه و به خصوص رقبات برای این کار اختصاص یابد.

 

حجت الاسلام محمدی درخصوص اهمیت رشد بهره وری و تقویت عوامل تولید دراجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی تاکید کرد: عوامل انسانی موجود در سازمان اوقاف در این ارتباط باید به نحو شایسته ای بکار گرفته شوند.

 

رئیس سازمان اوقاف کاهش اتلاف انرژی در کشور را بسیارمهم و ضروری دانست و افزود:سازمان اوقاف همانند سایر دستگاه های دولتی درسطح کشور از انرژی(آب و برق و گاز) استفاده می کند و در این راستا برای صرفه جویی باید برنامه ریزی کرد.

 

رئیس سازمان اوقاف اصلاح نظام درامدی سازمان اوقاف با تکیه برافزایش سهم درامدهای موقوفات و رقبات را مورد اشاره قرار داد و افزود:باید افزایش سالانه سهم صندوق توسعه و عمران موقوفات در راستای تقویت اقتصاد مقاومتی مورد توجه جدی قرار گیرد.

 

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه شفاف سازی اقتصادی برای از بین بردن زمینه های فساد  را مورد تاکید قرار داد و افزود: باید فرهنگ جهادی برای ایجاد ثروت و بهره وری در موقوفات کشور مدنظر قرار گیرد و سازمان اوقاف مکلف است برای تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی با بسیج همه امکانات خود تلاش کند.

 

جشنواره سراسری وقف چشمه همیشه جاری در کردستان برگزار می شود

 

میثم عباسپور از میزبانی کردستان برای برگزاری جشنواره سراسری وقف چشمه همیشه جاری خبر داد و گفت: استان کردستان به عنوان میزبان سه رشته نقاشی، کاریکاتور و تصویرسازی پنجمین جشنواره سراسری وقف چشمه همیشه جاری انتخاب شده است.

 

وی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در خصوص نامیده شدن استان کردستان به عنوان استان فرهنگ و هنر افزود: ظرفیت بالای هنری کردستان، میزبانی خوب در دوره گذشته و کسب عنوان های برتر متعدد توسط هنرمندان این استان در جشنواره سراسری وقف موجبات میزبانی دوباره استان کردستان را فراهم آورد.

 

عباسپور خاطرنشان کرد: تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف، حمایت از هنرمندان عرصه هنر دینی، ایجاد انگیزه و شور رقابت در بین جوانان و هنرمندان، حمایت در خلق آثار فاخر با موضوع وقف، شناسایی استعدادهای هنری در زمینه وقف، تهیه و تولید محتوای جذاب و زیبا با موضوع وقف، آگاهی بخشی، اطلاع‌رسانی و اعتمادسازی وقف بوسیله هنر از اهداف پنجمین جشنواره سراسری وقف چشمه همیشه جاری است.

 

عباسپور در پایان خاطرنشان کرد: مراحل طراحی پوستر و تدوین فراخوان در حال انجام است  و طی هفته آینده فراخوان این جشنواره سراسری اعلام خواهد شد.

 

بازدید رییس سازمان اوقاف از روند فعالیت‌های عمرانی و فرهنگی حرم علی بن جعفر(ع) قم

 

حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف در جریان سفر به قم، حرم مطهر امامزاده علی بن جعفر(ع) را زیارت کرد.

 

رئیس سازمان اوقاف در جریان این سفر،علاوه بر زیارت مضجع شریف این امامزاده واجب‌التعظیم، از نزدیک روند فعالیت‌های عمرانی از جمله ساخت سقاخانه را مورد بازدید قرار داد و از فعالیت‌های فرهنگی حرم امامزاده علی بن جعفر(ع) نیز دیدن کرد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی درپایان، ضمن ارائه رهنمودهای لازم، از فعالیت های عمرانی مسئولان حرم علی بن جعفر(ع) قدردانی کرد.

 

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین با حضور در بخش‌های خلجستان و جعفریه، ضمن زیارت بقاع متبرکه این بخش‌ها از امکانات رفاهی و فرهنگی اماکن مقدسه بازدید کرد.

 

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف طی سفر به قم و بخش خلجستان، با حضور در بقاع متبرکه این بخش، مضجع شریف امامزادگان مدفون در خلجستان را زیارت کرد.

 

حجت الاسلام محمدی به همراه هیئت همراه، از امکانات فرهنگی و رفاهی این بقاع نیز بازدید کرد و از نزدیک، روند ارائه خدمات فرهنگی و زیارتی به زائران را مورد بررسی قرار داد.

 

مقبره سید عباس شهر هرات بدون نبش قبر جابجا شد

 

حجت الاسلام "حسین زارع زاده" مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان یزد در این باره  گفت: سید عباس(ع) شهر هرات، شخصیت کریمی بوده که از سالیان گذشته مورد توجه و احترام مردم منطقه و حتی دیگر شهرستان‌ها بوده است و کراماتی از ایشان نقل شده است.
 

وي افزود: از سالیان گذشته  و بر اثر توسعه شهر و خیابان‌های اصلی، مقبره این سید بزرگوار در کنار خیابان و میدان اصلی شهر هرات واقع و امکان هرگونه ساخت بقعه‌ای از آن سلب شده بود به نحوي كه وضعیت مقبره در شأن و منزلت این سید کریم نبود و همه مسئولین ارشد شهرستان از سال‌های گذشته تاکنون خواستار جابجایی این مقبره به مکان جدید بودند.

 

زارع‌زاده در ادامه گفت: با پیگیری‌های دلسوزانه فرماندار و امام جمعه شهرستان امکان انتقال مقبره بدون نبش آن از مراجع تقلید استفتا شد که در جواب با آن موافقت شد.

 

وی تصریح کرد: با بررسی‌های همه جانبه با حضور کارشناسان فرمانداری و اداره کل اوقاف استان قطعه زمینی برای احداث مقبره سید عباس انتخاب و سند رسمی آن اخذ شد.

 

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان افزود: عملیات جابجایی این مقبره توسط پیمانکاری که تجربه جابجایی قبور مطهر شهدا را داشت، انجام شد و مقبره انتقال يافت.

 

وي اظهار كرد: عملیات جابجایی بدین صورت بوده که حریم مقبره از طرفین و زیر آن با رعایت فاصله مجاز بدون این که نبشی صورت گیرد، در یک محفظه بتنی قرار گرفته و جابجا شد.

 

زارعزاده در پايان تاکید کرد: تمام پیگیری‌های مسئولان و مردم و همچنین تلاش‌های تیم عمرانی برای فراهم آوردن مکانی است که ملجا و پناه معنوی مردم باشد و به یکی از قطب های فرهنگی شهر تبدیل شود.
 

گفتني است؛ آیین معنوی جابجایی این مقبره با حضور گسترده مسئولین استان و مردم ولایتمدار همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) از میدان معلم به طرف بلوار خلیج فارس جنب ناحیه مقاومت بسیج برگزار شد./1325/ت303/ی

ارسال نظرات