۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۳
کد خبر: ۴۴۱۵۴۷

چند خبر کوتاه از سازمان اوقاف و امور خیریه

ویژه برنامه های بزرگداشت روز امامزادگان درآستان مقدس امامزاده صالح، برگزاری ویژه برنامه «از ماه تا خورشید» در دولت آباد، انتقال فرهنگ، سبک زندگی جهادی و سیره رضوی مهم‌ترین دستاورد جشن‌های زیرسایه خورشید، معرفی بقاع متبرکه و زیارتگاههای شرق گلستان از اخبار کوتاه سازمان اوقاف و امور خیریه است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، شهسواری مسئول روابط عمومی آستان مقدس امامزاده صالح(ع) با اشاره به ویژه برنامه های دهه کرامت اظهار داشت: همایش بزرگداشت امامزادگان همزمان با سراسر کشور در امامزاده صالح (ع) هم برگزار می شود.

 

وی گفت:طبق برنامه سازمان اوقاف در استانها و شهرستان ها ، مراسم همایش بزرگداشت امامزادگان  در دهه کرامت برگزار می شود و در این راستا مجموعه برنامه های جشن و بزرگداشت دهه کرامت در طول این دهه ازروز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) تا ولادت امام رضا(ع) در آستان مقدس امامزاده صالح برگزار می شود.

 

شهسواری افزود: روز بزرگداشت امامزادگان با پی گیری های سازمان اوقاف و با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور به عنوان روز ملی امامزادگان تصویب شده و چند سالی است که مجموعه برنامه هایی به این مناسبت در امامزاده صالح(ع) برگزارمی شود.

 

مسئول روابط عمومی آستان مقدس امامزاده صالح ادامه داد:در شب پنجم ذیعقده همزمان با دهه بزرگداشت امامزادگان ،مراسم به اهتزاز در آمدن پرچم امام هشتم شیعیان حضرت امام رضا(ع)بر روی گنبد امامزاده صالح(ع) به شکل زنده با همکاری شبکه جام جم سیما پخش خواهد شد.

 

وی اجرای مراسم نقاره زنی را در شب ولادت امام رضا(ع)یادآورشد و افزود: مراسم نقاره زنی از ویژه برنامه های شاخص در شب ولادت امام رضا(ع) است که طبق روال سال های گذشته درآستان امامزاده صالح برگزار خواهد شد.

 

مسئول روابط عمومی آستان مقدس امامزاده صالح برگزاری همایش "رهروان فاطمی "با حضور بانوان در شب ولادت حضرت معصومه در امامزاده صالح را از دیگربرنامه های شاخص در دهه کرامت دانست.

 

شهسواری همچنین برگزاری همایش دختران در شب میلاد حضرت معصومه(س) را مورد اشاره قرار داد و گفت:در این همایش که با همکاری بسیج خواهران برگزار می شود و صدها نفر از خواهران حضور خواهند داشت.

 

مسئول روابط عمومی آستان مقدس امامزاده صالح در خصوص برگزاری طرح نشاط معنوی نیز اظهار داشت:ویژه برنامه نشاط معنوی در استان مقدس امامزاده صالح در قالب خیمه معرفت برای اقشار مختلف مردم تدارک دیده شده است و عصرها هر روز از ساعت 17 تا 22 پذیرای علاقه مندان است.

 

وی اضافه کرد: در این خیمه معرفت برنامه های متنوعی تدارک دیده شده است که از جمله آنها می توان به غرفه کودکان ،کلاس های نقاشی ، پاسخ به سوالات شرعی و مشاوره خانوادگی اشاره کرد.

 

به گفته شهسواری کلاس های آموزش مجازی قرآن کریم که به تازگی در آستان مقدس امامزاده صالح راه اندازی شده است از سوی جوانان و نوجوان مورد استقبال قرار گرفته است و این کلاس ها در حال حاضر بیش از 2400 دانش آموز را تحت پوشش خود قرار داده است.

 

وی در خصوص فعالیت های قرآنی در امامزاده صالح هم گفت:در میان دانش آموزان قرآنی 21 نفر حافظ کل قرآن و دو نفر از آنها نیز دارای مقام های بین المللی هستند.

 

ویژه برنامه «از ماه تا خورشید» در دولت آباد برگزار می شود

حجت الاسلام و المسلمین علی نریمانی اظهار داشت: در راستای تکریم امامزادگان عظیم الشان و همچنین با هدف تبدیل بقاع متبرکه به قطب های فرهنگی ویزه برنامه ای با عنوان «از ماه تا خورشید» با رویکرد بزرگداشت حضرات سید الکریم(ع) در جوار حرم مطهر امامزاده سید الکریم(ع) دولت آباد برگزار می شود.

 

وی در ادامه افزود: این برنامه به همت اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان برخوار و آستان مقدس امامزاده سید الکریم(ع) دولت آباد برگزار خواهد شد.

 

مدیر اجرایی آستان مقدس امامزاده سید الکریم(ع) دولت آباد در ادامه بیان کرد: ویژه برنامه بزرگداشت مقام شامخ حضرت ابراهیم بن موسی بن جعفر و فرزند بزرگوارشان حضرت اسماعیل(علیهما السلام)، تحت عنوان «از ماه تا خورشید»، از میلاد حضرت معصومه(سلام الله علیها) تا میلاد امام رضا(علیه السلام)، همزمان با دهه کرامت؛ برابر با 13 الی 24 مردادماه، همراه با اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء در حرم مطهر حضرات سیدالکریم؛ حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل(علیهماالسلام) برگزار می شود.

 

سبک زندگی جهادی و سیره رضوی مهم‌ترین دستاورد جشن‌های زیرسایه خورشید

حجت الاسلام مصطفی نوروزی مدیر کل اوقاف و امورخیریه استان قزوین و کردستان در خصوص جشن های مردمی زیر سایه خورشید اظهار داشت : امسال به لطف خدا به مناسبت دهه کرامت از 16 تا 24 مردادماه سال جاری جشن‌های مردمی زیر سایه خورشید برای سومین سال متوالی با حضور خادمان حرم مطهر امام رضا(ع) در استان قزوین برگزار می شود.

 

وی مطرح کرد: هدف از اجرای جشن‌های مردمی زیر سایه خورشید این است تا افراد کم‌بضاعت که تاکنون موفق به پابوسی و زیارت امام رضا(ع) مشرف نشده‌اند با اعزام کاروان رضوی به این مناطق بتوانند به این توفیق نائل شوند.

 

مدیر کل اوقاف و امورخیریه استان قزوین و کردستان تشریح کرد: انتقال فرهنگ، سبک زندگی جهادی و سیره رضوی مهم‌ترین دستاورد جشن‌های زیر سایه خورشید طی دهه کرامت است.


حجت الاسلام نوروزی تصریح کرد: حضور سه نفر از خادمان امام رضا(ع)، همراه با یک مبلغ و همچنین یک مسؤول کاروان طی هشت روز و برگزاری بیش از 170 برنامه فرهنگی در قزوین از برنامه‌های تشکل زیر سایه خورشید استان قزوین است.

 

وی یادآور شد: حضور در شهرهای قزوین، آبیک، آبگرم، شال، تاکستان، نیارک، الموت غربی، اقبالیه و مهرگان و همچنین ارگان‌های دولتی از قبیل صدا و سیمای مرکز قزوین، استانداری قزوین، دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان، نیروی انتظامی، زندان مرکزی و مرکز ایتام و کودکان از دیگر برنامه‌هایی است که خادمان حرم امام رضا‌(ع) در قزوین خواهند داشت.

 

وی از دیگر برنامه‌هایی که خادمان حرم امام رضا‌(ع) در قزوین خواهند داشت حضور در حوزه علمیه، بیمارستان‌ها، دیدار‌هایی با اهالی قلم و اصحاب رسانه و همچنین خانواده معظم شهدای مدافع حرم، جانبازان و مسؤولان شهری(امام جمعه، استاندار، نمایندگان مجلس و مدیران شهری) است.

 

این مقام مسئول  اضافه کرد: گره‌گشایی از نیازمندان و توسعه فرهنگ دگرخواهی در پرتوی خداخواهی از جمله آموزه‌های سیره زندگی حضرت امام علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) است، که در این دوره از کاروان‌های زیر سایه خورشید سعی بر این بوده که با جدیت پیگیری ‌شود.

 

معرفی بقاع متبرکه و زیارتگاههای شرق گلستان

زیارتگاه بابا تکیه در دامنه ی شمالی نیلکوه و در 600 متری حاشیه ی جنوب غربی روستای پاسنگ بالا از بخش گالیکش و از توابع شهرستان مینودشت واقع شده است.

 

این زیارتگاه با شهر گالیکش در شرق استان  حدود 12 کیلومتر فاصله دارد. کوه های مرتفع و جنگل از یک سو و زمین های کشاورزی دیم  گندم، جو، کلزا، آفتابگردان و .. این زیارتگاه را در بر گرفته است.

 

رودخانه ی روستا با فاصله ی کمی از جبهه ی شمال و شرق زیارتگاه می گذرد، که باعث آبادانی بیشتر محیط اطراف و پر محصولی زمین های کشاورزی و سرسبزی و طراوت منطقه گردیده است. در محوطه ی زیارتگاه بابا تکیه درختان تنومند و کهن سالی نظیر چنار، گردو، راش، صنوبر، شمشاد، انجیر، انار و توت دیده می شود.


در این میان درخت چنار که در فاصله ی کمی از بقعه و در مجاورت رودخانه و راه دسترسی روستا روییده است، از اهمیت خاصی برخوردار است. محیط تنه آن از یک متری زمین 764 سانتی متری است. با توجه به شکل ظاهر و تنومندی آن به نظر می رسد، که از عمر دراز چند ساله برخوردار باشد. گویند که آصف برخیا یا همان باباتکیه به این درختان تکیه می کرده و یا در پای آن می میرد.

 

نام روستا به دلیل نزدیکی و مجاورت به جبهه ی شمالی نیلکوه و جنگل، «پاسنگ » نامیده شده است. از آنجایی که دو روستا به این نام وجود دارد، روستای پایین تر از این زیارتگاه و ده که به جاده بین المللی گالیکش – مشهد و به شهر گالیکش نزدیکتر است را پاسنگ پایین و این روستا را پاسنگ بالا نامیده اند.

 

بنای قدیمی زیارتگاه را  تخریب کرده اند، و بنائی در سال 1350 به جای آن ساخته اند. این بنا به صورت آجری بوده و منحصر به یک اتاق با پلان مربع شکل و سقف شیروانی فلزی ( حلبی ) به اندازه ی 10*9 متر بوده است. در ورودی آن در ضلع شرقی زیارتگاه قرار داشته. و نمای خارجی آن به صورت قوس هلالی بوده.

 

بنای جدید و امروزی زیارتگاه از 4 سال پش شروع به ساخت شده و تا حال ادامه دارد. در حیاط آن مزار و قبور مسلمین و شهدای روستا قرار دارد و در این  محل هر گونه قبری دیده می شود قبرهای قدیمی که فاقد سنگ مزار بوده که به صورت قلوه سنگ چین و بیضی است و قبرهای جدید که دارای سنگ قبر بوده و در آن مشخصات کلی متوفی حک شده است در بعضی سنگ قبرها آیات قرآن به منظور طلب آمرزش و رحمت برای متوفی نوشته شده است.

 

بنابر اعتقادات اهالی روستا و زائران و به استناد شجره نامه موجود، این زیارتگاه مربوط به آصف برخیا است . آصف پسر برخیا، نام وزیر یا دبیر سلیمان نبی ( ع ) و یا دانشمندی از بنی اسرائیل است. می گویند، این همان کسی است که علمی از کتاب داشت، و در قرآن کریم ذکر آن رفته است. او تخت بلقیس را از دو ماه راه به کمتر از لمح بصر و چشم زخمی در پیشگاه سلیمان حاضر ساخت.

 

زائران و مردم معتقدند و باور دارند که آصف برخیا وزیر دانای حضرت سلیمان (ع ) بوده است به دلیل  اینکه: اغلب در مجاورت و در نزدیکی درخت چنار می نشسته و به سیر و سلوک و استراحت می پرداخته و یا با مریدان و یاران خود حلقه های تعلیم، موعظه و ذکر بر پا می داشته است، به بابا تکیه معروف شده است.

 

آصف برخیا در حال فرار از سوی انکار و تفکر کنندگانش به این منطقه رسیده و پناه گرفته و در هنگام تکیه و استراحت به درخت انار، نزدیک زیارتگاه به قتل رسیده است. از این رو به بابا تکیه شهرت یافته است.


پس از اینکه آصف برخیا وفات می کند، و یا بر اثر سخن چینی و توطئه سازی دشمنان و تکفیر کنندگانش به قتل می رسد، بر اساس یک سنت که بانیان یک مکان دینی یا آموزشی را در همان مکان به خاک می سپردند. جسد وی را در خانقاه خودش دفن می کنند. بعدها این خانقاه تبدیل به زیارتگاه می شود و پیرامون آنرا قبرهای مریدان و دیگر مومنین فرا می گیرد. به دلیل اهمیت شخصیت عرفانی آصف برخیا این گورستان و مرقد به لقب طریقتی او « باباتکیه » معروف شده است./1325/ت303/ی

ارسال نظرات