۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۸
کد خبر: ۴۴۱۷۴۳
نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان:

پژوهش در فقه حکومتی از مطالبات جدی رهبر معظم انقلاب است

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتهد شبستری، پژوهش در فقه حکومتی را یکی از مطالبه‌های جدی رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: فقه حکومتی فقط در رابطه با ولایت فقیه بحث نمی‌کند؛ بلکه از تأسیس حکومت، شرایط حاکمان اسلامی و مسؤولیت حاکم در قبال مردم و بالعکس بحث می‌کند.
حجت الاسلام والمسلمین جواد مجتهد شبستری

به گزارش سرویس پیشخوان  خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل، حجت‌الاسلام والمسلمین جواد مجتهد شبستری، نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به رویکرد حوزه‌های علمیه نسبت به مسأله فقه حکومتی گفت: امام خمینی(ره) همانگونه که با انقلاب اسلامی در کشور تحول ایجاد کردند در فقه اسلامی هم تحولی عظیم ایجاد کردند.

 

وی با بیان این‌که امام راحل معتقد بودند که حکومت اسلامی شمه‌ای از ولایت مطلقه رسول اکرم(ص) است، ولایت فقیه نیز امتداد ولایت رسول اسلام(ص) است، اظهار داشت: تعبیر امام خمینی(س) نسبت به ولایت فقیه این بود که این مسأله از احکام اولیه اسلام است و حکومت نیز فلسفه عملی فقه در تمام زوایای زندگی بشر است.

 

این استاد برجسته حوزه علمیه، پژوهش در فقه حکومتی را یکی از مطالبه‌های جدی رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: فقه حکومتی فقط در رابطه با ولایت فقیه بحث نمی‌کند؛ بلکه از تأسیس حکومت، شرایط حاکمان اسلامی و مسؤولیت حاکم در قبال مردم و بالعکس بحث می‌کند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتهد شبستری با تأکید بر این‌که فقه حکومتی یک نگرش و رویکرد جدید از فقه اسلامی است، تصریح کرد: گاهی فقه، وظائف افراد مکلف را بیان می‌کند؛ ولی گاهی همین فقه عهده دار نظام جامعه است و قصد دارد جامعه را مدیریت کند و مشکلات نظام اسلامی را از سر راه بردارد که این فقط بر عهده فقه حکومتی است.

 

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در ادامه ابراز داشت: گاهی ممکن است یک عمل فردی مستحب باشد و فردی آن را انجام دهد و ما هم نگاهی معمولی به آن فرد داشته باشیم؛ ولی گاهی نگاهی حکومتی به این فرد داریم و اگر این فرد آن عمل مستحبی را انجام داد، شاید برای حکومت اسلامی هزینه بردار باشد.

 

وی ادامه داد: در این رابطه می‌توان عمل قمه زنی را نام برد که در زمان سابق انجام این عمل مستحب بود؛ ولی امروز انعکاس جهانی این عمل به شدت برای حکومت اسلامی مضر و ضد تبلیغات است و موجب وهن مذهب است و این فقه حکومتی است که این مسائل را مدیریت می‌کند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این‌که باید به فقه حکومتی نگاهی جهانی داشت، اظهار داشت: حوزه‌های علمیه باید رویکرد فقهی را تغییر دهند و نیازهای جامعه اسلامی را بشناسد؛ چرا که پژوهش و تبیین این مسأله فقط به عهده حوزه‌های علمیه است.

 

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در پایان با اشاره به این‌که حوزه علمیه باید موضوعات پایان‌نامه ها را به سمت فقه حکومتی سوق دهند، خاطرنشان کرد: نیاز هست در این زمینه همایش‌هایی هم برگزار شود و این مسأله را واکاوی کند؛ چرا که همایش‌های تخصصی در این زمینه خیلی کم بوده است./836/د102/ل

ارسال نظرات