۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۴۴۱۷۶۸
استاد حوزه مطرح کرد؛

ویژگی‌های عمومی و اختصاصی دختر تراز انقلاب اسلامی

حجت الاسلام مردانی با اشاره به ویژگی‌های عمومی و اختصاصی دختر تراز انقلاب اسلامی گفت: دختر تراز انقلاب اسلامی باید بتواند در کنار اعتقاد و حفظ حجاب و حیا با مردم و هم نوعان خود ارتباط مناسب برقرار کند.
حجت الاسلام مردانی

حجت الاسلام عبدالحمید مردانی استاد حوزه علمیه در گفت ‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه دختر اسلامی دارای ویژگی‌های ایده آل است، ابراز داشت: مسأله ویژگی ایده آل یک دختر اسلامی را اگر بخواهیم بیان کنیم نخست باید به یکسری ویژگی های عام پرداخته شود این ویژگی های عام مثل داشتن حجاب، حیا و  تعاملات و این‌که بتواند با مردم و هم نوعان خود به صورت کامل ارتباط برقرار کند این ویژگی های عام برای یک دختر نمونه اسلامی نیاز است.

 

 وی ادامه داد: دختر تراز اسلامی بایستی ویژگی های خاصی هم داشته باشد که اینها تقریبا نقش اساسی و ریشه‌ای را در زندگی یک دختر اسلامی ایفا می‌کند، در رأس این ویژگی‌های خاص  ویژگی «اعتقاد داشتن» است، یعنی اعتقاد نسبت به خدا انجام تکالیف و انجام دستورات او داشته باشد.

 

حجت الاسلام مردانی تصریح کرد: این ویژگی است که یک دختر را تبدیل به دختر نمونه اسلامی می‌کند یعنی صرف یک حجاب و نماز بدون این عقیده نمی‌تواند آن را دختر اسلامی یا نمونه اسلامی یا ایده ال مذهبی را در جامعه نمو بدهد.

 

وی با بیان اینکه اگر او عقیده داشته باشد و با این عقیده خودش نسبت به خدا و نسبت به تکالیف و انجام دستورات خدا در جامعه زندگی کند این عقیده سبب نجات او می‌شود، افزود: بدون عقیده هر برنامه ای که داشته باشد نمی‌تواند یک دختر نمونه باشد؛ بنابراین باید عقیده خود را درست کند.

 

استاد حوزه با بیان اینکه یکی از عیب‌های اساسی که در جامعه وجود دارد نبود عقیده پاک است، تصریح کرد: قبل از اینکه بر روی عقاید و بر روی اساس بشری بودن یک دختر که همان عقیده و توحید مداری است، اگر بروی ویژگی های عمومی شخص کار شود فایده نخواهد داشت مثلا اگر صرفا روی حجاب کار شود شاید یک فایده مقطعی داشته باشد ولی فایده دائمی ندارد.

 

حجت الاسلام مردانی اظهار داشت: در ابتدا باید بر روی عقاید، اساس و ریشه بشری بودن یا هدف از خلقت بحث کنیم تا بتوانیم یک دختر نمونه اسلامی را در جامعه داشته باشیم.

 

اشتغال بانوان بر اساس مبانی اسلامی

وی با بیان اینکه از حیث مبنای دینی اسلام  اشتغال بانوان فی نفسه اشکال ندارد، اضافه کرد: دختر و خانم‌ها می‌توانند شغل‌های را داشته باشند که متناسب با شأن آنها است.

 

استاد حوزه ادامه داد: قطعا مبنای دینی مخالف است با اینکه یک دختر بخواهد در کار خودش دائما با جنس مخالف یا در یک محیط که آلوده است سرو کار داشته باشد؛ بنابراین برخی از فقها، علما و بزرگان ما فتوای صراحت دادند در جاهای مختلط کار برای دختران جایز نیست.

 

وی در پایان به نمونه‌ای از شغل‌ها که برای زن مناسب است پرداخت و تصریح کرد: جامعه نیاز به پزشک‌های متخصص و عمومی در جنبه های مختلف زنان دارد، بعضی از پزشکان متخصص برای زنان نباید مرد باشند، کار در قسمت پرستاری آموزش پرورش خواهران و امثال این‌ها برای زن مناسب است، اما بعضی از شغل‌ها برای زن نهی شدند چون تناسبی با وجود خلقت زن ندارد./875/ت302/ی

ارسال نظرات