۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۴۴۱۹۷۰
آیت الله مظاهری:

در جنگ ۸ ساله کاری کردیم که کسی جرأت حمله به کشورمان را نداشته باشد

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به این که در مقابله با کفار برتری نفراتی و تجهیزاتی ملاک نیست، گفت: ما هم در جنگ هشت ساله با عراق شروع کننده جنگ نبودیم اما مانند پیامبر(ص) به همه جهانیان نشان دادیم که اگر کشوری بخواهد به ما حمله کند، با شکست روبرو خواهد شد.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در سلسله جلسات تفسیر قرآن که هر روز صبح در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار می شود، با تبریک به مناسبت ولادت حضرت معصومه(س)، گفت: حضرت معصومه(س) یکی از مقرب ترین زنان عالم به خداوند است.

 

وی در ادامه به بیان تفسیر سوره کافرون پرداخت و ابراز داشت: سوره کافرون سوره مهمی است و درک مفاهیم آن به مطالعه زیادی نیاز دارد درحالی که این سوره برای ما ترسیم می کند که اسلام عزیز با چه سختیهایی به دست ما رسیده است.

 

رییس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) که می فرمایند، «هیچ پیامبری به اندازه من اذیت نشده است»، گفت: اگر تاریخ پیامبران گذشته را مطالعه کنیم در می یابیم که پیامبران گذشته هم برای ابلاغ رسالتشان سختیهای زیادی را متحمل شده اند.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان با بیان این جمله که 23 سال نبوت پیامبر(ص) بسیار ایشان را زجر داد، ابراز کرد: پیامبر(ص) بنا نداشتند که مردم را به زور مسلمان کنند، قاعده این بود که حق و باطل برای مردم تبیین شود و مردم خودشان انتخاب کنند، البته به این مسأله در آیه معروف «لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ...» اشاره شده است.

 

حضرت آیت الله مظاهری با توجه به نقلهای تاریخی اظهار کرد: 13 سال از نبوت پیامبر(ص) در مکه با سختیها و شدائد زیادی همراه بود، به ویژه در شعب ابی طالب که همه مسلمانان در وسط بیابان تحریم اقتصادی بودند، تا جایی که گفته شده صدای العطش العطش از این بیابان بلند بود.

 

این مرجع تقلید با اشاره به آیه آخر سوره کافرون که می فرماید «لَکُمْ دِینُکُمْ وَلِیَ دِینِ»، تشریح کرد: رفتار مشرکان و کفار مکه آن قدر غیر قابل تحمل بود که آیه آخر سوره کافرون به مشرکان و کفار قریش می فرماید «هر کس دین خودش را داشته باشد»، یعنی کاری به کارِ مسلمانان نداشته باشید، آن ها هم کاری به کارِ شما ندارند.

 

وی رفتار مشرکان و کفار مکه را خودخواهانه خواند و افزود: بعد از این که این آیه شریفه نازل شد و مضمون آن به گوش کفار و مشرکان قریش رسید، آنها از پذیرش این توافق نامه سرباز زدند، نظر آنها این بود که ما بت می پرستیم شما هم باید همراه ما بت بپرستید وگرنه کتک می خورید، وگرنه زندان می روید.

 

حضرت آیت الله مظاهری فوت حضرت ابی طالب(ع) و حضرت خدیجه(س) را مصیبتی بزرگ خواند و تبیین کرد: با فوت حضرت ابی طالب(ع) و حضرت خدیجه(س)، پیامبر(ص) دو پشتیبان و دو همراه بی نظیر خود را از دست دادند و مجبور شدند مکه را به قصد مدینه ترک کنند.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه به دوران 10 سال حضور پیامبر(ص) در مدینه اشاره کرد و گفت: در دورانی که پیامبر(ص) در مدینه حضور داشتند حدود 84 جنگ به ایشان تحمیل شد، یعنی در هر سال حدود 8 جنگ، جنگهایی که پیامبر(ص) هیچ گاه در آن ها شروع کننده نبودند.

 

وی با بیان این که برای پیروزی در مقابل دشمن باید وحدت داشته باشیم، تصریح کرد: در جنگهایی که پیامبر(ص) در مقابل کفار و مشرکان قریش قرار می گرفتند، با وجود برتری نفراتی و تجهیزاتی کفار و مشرکان قریش، حتی یک جنگ هم به نفع کفار و مشرکان قریش رقم نخورد.

 

حضرت آیت الله مظاهری به دوران هشت سال دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: در دوران هشت سال دفاع مقدس، صدام که یک سگِ زنجیری بود و از دیگر کشورها دستور می گرفت، بدون دلیل موجهی با پشتیبانی اغلب کشورهای دنیا به کشور عزیزمان ایران حمله کرد و به خاطر وحدتی که ما داشتیم، با شکست روبرو شد.

 

وی در پایان با اشاره به این که در مقابله با کفار برتری نفراتی و تجهیزاتی ملاک نیست، ادامه داد: ما هم در جنگ هشت ساله با عراق شروع کننده جنگ نبودیم ولی مانند پیامبر(ص) به همه جهانیان نشان دادیم که اگر کشوری بخواهد به ما حمله کند، با شکست روبرو خواهد شد./201/867/ب1

ارسال نظرات