۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۱
کد خبر: ۴۴۲۰۵۳
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی:

نقد افکار، مهمتر از نقد شخص است

رحیم‌پور ازغدی گفت: نقد افکار مهمتر از نقد شخص است، اگر همه بدانند که چه افکاری وجود دارد و آنها چه مشکلی دارند خودبه‌خود آن شخص نیز تفکر خود را تغییر می‌دهد یا سکوت می‌کند.
رحیم پور ازغدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، امروز در سالن همایشهای نمایشگاه آستان قدس رضوی در نشست تخصصی جریان‌شناسی سیاسی معاصر، سخنان خویش را با تبریک ایام هفته کرامت آغاز کرد و افزود: از ابتدای تاریخ افرادی بودند که اهل بیت(ع) را با زبان همراهی می‌کردند اما در عمل کاری انجام نمی‌دادند، اکنون نیز نمونه‌های این افراد زیاد دیده می‌شود.

 

وی در ارتباط با روش‌شناسی حضرت رضا(ع) در بحثها و مناظرات ابراز داشت: حدود بیست درس برای آغاز گفت‌وگو با مخالف در سیره ائمه به ویژه امام رضا(ع) وجود دارد؛ ایشان بسیار ادب را رعایت می‌کردند و به مسائل بسیار دقیقی در مناظره توجه داشتند.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان نمونه یکی از برخوردهای حضرت رضا (ع) را اینچنین بیان کرد: یکی از مخالفان هنگام بحث‌، سکوت می‌کند و مشخص است در مناظره شکست خورده، حضرت به او می‌فرماید هنوز می‌توانید سه سؤال از من بپرسید آن شخص نیز سه سؤال را می‌پرسد و حضرت پاسخ او را می‌دهند. این رفتار نشان می‌دهد که ایشان به دنبال پیروزی در بحث نبوده‌اند و در پی روشن شدن موضوع بودند.

 

وی به سبک دیگری از امام رضا (ع)‌ برای بحث کردن اشاره کرد و گفت: امام رضا(ع) در بحثهایی که هیچ نقطه مشترکی به ظاهر وجود نداشت به طرف مقابل می‌فرمودند که شما به چه چیزی اعتقاد دارید، با همان شروع کنیم. ما معمولا موضع خودمان را مشخص می‌کنیم و به سرعت موضع طرف مقابل را براساس آن تخریب می‌کنیم همچنین حضرت رضا(ع) با هر شخصی به زبان خودش سخن می‌گفتند.

 

رحیم‌پور ازغدی به عنوان توصیه به شرکت‌کنندگان در جلسه بیان داشت: برای آنهایی که به دنبال پاسخگویی به مسائل سیاسی و اجتماعی هستند لازم است که صحیفه امام خمینی(ره) را حتما بخوانند به ویژه دو جلد آخر آن را که ثمره سالها مجاهدت و مبارزات سیاسی ایشان است. امام خمینی(ره) در این کتابها تعبیرهایی به کار برده‌اند که بسیار راهگشا و روشن‌کننده روشها است.

 

وی افزود: گاهی سخنان امام (ره) آنقدر تند است که بنده نمی‌توانم آنها را به زبان آورم و اگر به زبان آورم به طور قطع مورد حمله از جناحهای مخالف و موافق قرار خواهم گرفت.

 

رحیم‌پور ازغدی در ادامه سخنرانی خویش به دسته‌بندی انواع شبهه پرداخت و گفت: عده‌ای به دلیل این‌که هیچ دینی را قبول ندارند، حکومت دینی را قبول نمی‌کنند به همین دلیل شبهات برون دینی مطرح می‌کنند، افرادی نیز هستند که دین را قبول دارند اما حکومت دینی را نمی‌پذیرند، برای این افراد می‌توان از آیات و روایات مصداق آورد.

 

وی در ادامه اضافه کرد: گروهی نیز هستند که هم دین را قبول دارند و هم حکومت دینی را اما در مسائل جزئی دچار اشکال می‌شوند و بعضی مسائل را نمی‌توانند بپذیرند، با هر کدام از گروه‌ها باید ارتباط متفاوتی برقرار کرد و پاسخ مناسب خودشان را داد.

 

لازم به ذکر است در پایان جلسه، اعضای این نشست سؤالاتی از رحیم پور ازغدی پرسیدند و در بعضی موارد درخواست کردند اسم عده‌ای را بیاورد که وی در پاسخ به این درخواست، گفت:‌ نقد افکار مهمتر از نقد شخص است، اگر همه بدانند که چه افکاری وجود دارد و آنها چه مشکلی دارند خودبه‌خود آن شخص نیز تفکر خود را تغییر می‌دهد یا سکوت می‌کند./201/862/ب1

ارسال نظرات