۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۵
کد خبر: ۴۴۲۰۵۸
حجت الاسلام پارسانیا:

حیات امت اسلامی با حج پیوند خورده است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که حیات امت اسلامی با حج پیوند خورده است، گفت: حضرت امام سعی کردند که این فریضه مهم را در جایگاه خود احیا کنند، متأسفانه در دوران معاصر به اندازه ای که دشمن به حج توجه داشته خود امت اسلام توجه نکرده است.
حمید پارسانیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حمید پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عصر امروز در سلسله نشست های علمی تخصصی حج و زیارت با موضوع زندگی در آینه حج که در سالن جلسات سازمان حج و زیارت استان قم برگزار شد، با اشاره رابطه حج و عبودیت، گفت: حج ابعاد گوناگونی دارد که یکی از جنبه ها عبادی است.

 

وی افزود: حج آثار، پیامدها و کارکردهای گوناگونی در حوزه های مختلف دارد، یکی از کارهای مهم برای کسی که می خواهد به حج برود این است که به احکام فقهی آن توجه داشته باشد، ویژگی بیت الله این است که آیات بینه در آن وجود دارد.

 

رییس شورای حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که ماه مبارک رمضان شهرالله بوده و خصوصیاتی دارد، اظهار داشت: بیت الله الحرام نیز ویژگی های خاص خود را دارد و هیچ عبادتی هماندن حج با مکان پیوند نخورده است.

 

وی ادامه داد: هر مکان به تناسب ملکوتی که دارد احکام خود را خواهد داشت، از نظر مفهوم شاید همه مکان ها یکسان به چشم بیایند اما در مصداق وضعیت به گونه ای دیگر است و برخی مکان ها همانند مکه بر دیگر مکان برتری های بسیاری دارند.

 

حجت الاسلام پارسانیا با بیان این که مکان ها به تناسب محتوای خود احکام یکسانی ندارند و آداب مخصوص خود را می طلبند، ابراز داشت: وقتی انسان وارد مکانی می شود که مظهر عرش الهی است آثار آن هویدا شده و با دیگر مکان ها تفاوت دارد.

 

وی عنوان کرد: به تناسب مکان ها انسان آثاری را دریافت می کند که می تواند زمینه ای برای رشد معنوی او باشد اما اگر در مکانی باشد که گناه در آن رخ داده به باطن انسان آسیب وارد می کند، در جایی که مقام ابراهیم است و به فرمان خداوند متعال بنا شده وضعیت به گونه ای دیگر است.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: کسانی که مراقب حقیت جان خود هستند در بیت الله الحرام حالتی را پیدا می کنند که که در مکان های دیگر وجود ندارد، خالص ترین معرفت و ملاقات به لحاظ مکانی در موسم حج و بیت الله است که این خود ویژگی تربیتی است.

 

وی اضافه کرد: باید مسائل همانند حج باشد تا تشریع در عرصه فرهنگ تداوم پیدا کند، هیچ عبادتی به اندازه حج جنبه اجتماعی ندارد، امام علی(ع) می فرمایند تا زمانی که کعبه و موسم حج برقرار است اسلام تداوم دارد.

 

حجت الاسلام پارسانیا با بیان این که حیات امت اسلامی با حج پیوند خورده است، گفت: حضرت امام سعی کردند که این فریضه مهم را در جایگاه خود احیا کنند، متأسفانه در دوران معاصر به اندازه ای که دشمن به حج توجه داشته خود امت اسلام توجه نکرده است./1323/پ202/ب1

ارسال نظرات