۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۳:۵۶
کد خبر: ۴۴۲۰۸۷

نشست تخصصی زندگی در آیینه حج برگزار شد

نشست علمی تخصصی حج و زیارت با موضوع زندگی در آینه حج با حضور جمعی از اساتید حوزه در سالن جلسات سازمان حج و زیارت استان قم برگزار شد.
همایش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی تخصصی حج و زیارت با موضوع زندگی در آینه حج امروز با حضور جمعی از اساتید حوزه عصر روز گذشته در سالن جلسات سازمان حج و زیارت استان قم برگزار شد.

 

بر اساس این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: کسانی که مراقب حقیت جان خود هستند در بیت الله الحرام حالتی را پیدا می کنند که در مکان های دیگر وجود ندارد، خالص ترین معرفت و ملاقات به لحاظ مکانی در موسم حج و بیت الله است که این خود ویژگی تربیتی است.

 

وی اضافه کرد: باید مسائل همانند حج باشد تا تشریع در عرصه فرهنگ تداوم پیدا کند، هیچ عبادتی به اندازه حج جنبه اجتماعی ندارد، امام علی(ع) می فرمایند تا زمانی که کعبه و موسم حج برقرار است اسلام تداوم دارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با بیان این که حیات امت اسلامی با حج پیوند خورده است، گفت: حضرت امام سعی کردند که این فریضه مهم را در جایگاه خود احیا کنند، متأسفانه در دوران معاصر به اندازه ای که دشمن به حج توجه داشته خود امت اسلام توجه نکرده است.

 

سپس سید حسین شرف الدین عضو هیأت علمی مؤسسه امام با بیان این که انسان با تأمل در هستی در موسم حج می تواند خرد ورزی و علم جویی خود را تقویت کند، گفت: افراد به واسطه حضور در حج توجه ویژه به قرآن پیدا می کنند و از ثقل اکبر بیشتر بهره مند می شوند.

 

وی افزود: موسم حج سبب افزایش کمال خواهی و تمایل به معنویات در انسان می شود، مسلمانان در حج می توانند یاد بگیرند که با همزیستی می توانند روح همبستگی را اجرا و بر پایه مسترکات معنوی زندگی کنند، اگر سبک زندگی حج استمرا  پیدا کند زمنیه برای کرامت بخشی و زندگی ارزشی برای مردم فراهم می شود.

 

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) اظهار داشت: اگر امروزه حج این آثار را دارد به برکت انقلاب اسلامی، بازخوانی حضرت امام و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب است، اگر چه حج فی نفسه برکاتی دارد اما اگر هدایت نباشد امکان انحراف زیاد است، نوع نگاه مسلمین به حج باید تغییر پیدا کند.

 

در ادامه حجت الاسلام داودی با بیان این که قرآن می فرماید که انسان باید از حج توشه بردارد، ابراز داشت: این توشه منحصر در آخرت نمی شود بلکه انسان می تواند خود را مجهز کند تا زندگی را بر اساس تقوا ادامه دهد، مهمترین ابزراها در زندگی انسان در تقوا تجلی پیدا می کند.

 

وی عنوان کرد: تقوا یعنی این که انسان خود را از انحراف در دستورات الهی حفظ کند؛ حج خصوصیاتی دارد که در سایر عبادات نیست، در عبادت های دیگر هجرت فیزیکی نداریم اما هجرت معنوی هست ولی در حج هر دوی این هجرت ها وجود دارد.

 

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: خود جدا شدن از شهر و خانواده و دلبستگی ها در حج موضوعیت دارد چون انسان ها در شهرهای خود دلبستگی و گرفتاری هایی دارند که اجازه نمی دهد برای زندکی معنوی خود فکری کنند؛ مکان و فضای مکه و مدینه زمینه را برای بهره مندی بشتر شخص حاجی فراهم می کند.

 

همچنین حجت الاسلام آقاجانی با بیان این که کعبه قبلکه گاه مطهر است، ابراز داشت: هر جامعه هر اندازه ای که به کعبه توجه داشته باشد به همان میزان طهارت دارد، کعبیه بیت و مبارک و هدایت است؛ یکی از وجوه ظلمت جوامع امروزی این است که خانه هدایت را از دست داده اند.

 

وی حج را نشانه تمام عیار مشتاقان به کعبه دانست و عنوان کرد: در جامعه باید اشتیاق به کعبه موج بزند که اگر امت اسلامی آن را از دست دهد ویژگی جامعه اسلامی را ندارد، جامعه می تواند غیر ذی زر بوده اما مطلوب باشد.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به روایتی از امام علی(ع) در زمینه اهمیت حج خاطرنشان کرد: حضرت فرمودند که خداوند کعبه را علم و نشانه ای برای اسلام قرار داده است، هویت جامعه اسلامی این است که در حج حضور پیدا کند؛ اگر جامعه ای عمدا حج را ترک کند در واقع هویت خود را از دست داده و اثرات تکوینی دارد.

 

وی اضافه کرد: جامعه ای که نسبتی با کعبه و حج داشته باشد از عظمت و بزرگی برخوردار است، باید توه داشت که بزرگترین عظمت ها، عظمت معنوی است.

 

سپس حجت الاسلام والمسلمین مریجی رییس دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به فرصت استثنایی موسم حج برای تعامل بین فرهنگ ها، ابراز داشت: رفتن به حج این زمینه را ایجاد می کند تا مسلمانان از نقاط گوناگون در یک جا حضور پیدا کرده و با یکدیگر تعامل کنند.

 

وی عنوان کرد: باورهای مسلمان یکی است اما از آن جایی که هنجارها تفاوت دارد می تواند منشأ تبادل نظر و سبب نوآوری شود، برای بروز استعدادها و بالندگی فرهنگی نیاز به تعامل با دیگران داریم؛ بنابراین تعامل با مسلمانان باید مورد توجه باشد.

 

حجت الاسلام والمسلمین مریجی با اشاره به آثار تعاملات بین انسان ها به ویژه امت اسلام خاطرنشان کرد: گاهی همین تعاملات نقص انسان را نشان می دهد که فهمیدن این نقص سبب تحرک انسان برای برطرف کردن آن و ایجاد هفکری و نوآوری می شود، انسان باید بتواند توانمندی های خود را نشان دهد که این امر نیازمند فرهنگ نو و بالنده است.

 

در پایان استاد حوزه علمیه قم با بیان این که ائمه طاهرین(ع) در تمام زمینه هایی که انسان نیاز به هدایتگر دارند ایفای نقش کردند، اظهار داشت: در بعد عبادی اهل بیت(ع) در ایام حج، عمره، منا و عرفات داشتند عبادت های بسیاری داشتند و در روایت آمده که پیامبر در شبانه روز حداقل ده مرتبه طواف انجام می دادند.

 

وی ادامه داد: اهل بیت طاهرین(ع) مردم را به اهمیت عبادت در این منطقه توجه دادند، در بعد فرهنگی می بینیم که توجه اهل بیت(ع) به فرهنگ سازی در حج بوده است؛ فرهنگ سازی ریشه مسأله فرهنگی است از این رو ائمه فرهنگ خدمت رسانی به زوار خانه خدا و تعامل با افراد گوناگون از مذاهب مختلف را پایه گذاری کردند.

 

حجت الاسلام جوادی با بیان این که  نهادینه کردن فرهنگ امامت در سیره اهل بیت(ع) یافت می شود، ابراز داشت: در بعد سیاسی می بینیم که پیامبر اسلام، امیرمؤمنان و سید الشهدا فعالیت هایی در بیت الله الحران داشته اند.

 

وی عنوان کرد: در بعد اخلاقی نیز در مواقع و زمان های گوناگون از سوی اهل بیت(ع) تذکرات اخلاقی داده شده است به عنوان مثال حضرت به شخصی که برای طواف حضور پیدا کرده بود فرمودند به دلیل ناسزایی که در مسیر به برادر خود گفتی باید در این محل توبه کنی که نشان از توجه دادن اهل بیت(ع) به مسائل اخلاقی در حج است.

 

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اهل بیت(ع) به بعد اجتماعی حج توجه ویژه ای داشتند، ائمه حتی با کسانی همانند ابن ابی العوجا تعامل داشتند، البته تعامل به معنای همکاری نیست بلکه منظور مراوده است، اینگونه نبود که حصاری دور اهل بیت(ع) باشد و بگویند فقط اعمال خود را انجام دهیم.

 

وی اضافه کرد: اهل بیت طاهرین(ع) از فرصت حج استفاده می کردند تا با افکار و مذاهب گوناگون تعامل داشته باشند./1323/پ202/س

ارسال نظرات