۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۷
کد خبر: ۴۴۲۱۷۲
حجت الاسلام رفیعی تشریح کرد؛

اصول ۱۰ گانه امام صادق برای موفقیت یک طلبه

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه طلبه ای موفق خواهد بود که ویژگیهای دوران طلبگی را مدنظر بگیرد، گفت: از منظر امام صادق(ع) مهم ترین نیازهای طلبگی در 10 توصیه خلاصه می شود که اگر طلاب حول محور این توصیه ها حرکت کنند، به یقین سعادتمند خواهند شد.
حجت ‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت ‌الاسلام ناصر رفیعی، استاد حوزه علمیه قم، عصر امروز در دوره «اختبار و تثبیت» طلاب جدیدالورود حوزه های علمیه استان چهارمحال و بختیاری که به میزبانی مدرسه علمیه امامیه شهرکرد در حال برگزاری است، با تبریک دهه کرامت، برگزاری چنین دوره هایی برای طلاب جدیدالورود را بی نظیر دانست و افزود: برگزاری چنین دوره هایی سبب می شود که طلاب با آگاهی به محیط حوزه وارد شوند و این نکته بسیار مهمی است چراکه پذیرش هر امری از روی آگاهی سبب ماندگاری و استمرار آن می شود.

 

وی با اشاره به اینکه طلبه فاضل که این روزها کمتر پیدا می شود، هم دنیای خوبی دارد و هم آخرت تضمین شده ای، تصریح کرد: به لطف الهی و به برکت نظام اسلامی اگر کسی خوب درس بخواند و به معنای واقعی کلمه همه چیز را فرا بگیرد و حداقل 12 سال از عمر خود را به تحصیل علوم حوزوی اختصاص دهد، سال های بسیاری می تواند هم برای خود و هم برای دیگران از این اندوخته استفاده کند.

 

حجت الاسلام رفیعی با تأکید بر اینکه طلبه ای موفق خواهد بود که ویژگی های دوران طلبگی را مدنظر بگیرد و در راستای این ویژگی ها قدم بردارد، افزود: از منظر امام صادق(ع) مهم ترین نیازهای طلبگی در 10 توصیه خلاصه می شود که اگر طلاب حول محور این توصیه ها حرکت کنند، به یقین سعادتمند خواهند شد.

 

کارشناس برنامه سمت خدا با تشریح این ویژگی های ده گانه، خدامحوری را نخستین ویژگی یک طلبه موفق عنوان کرد و گفت: طلبه باید بداند که در هر کاری اخلاص خوب است اما در حوزه لازم و ضروری است.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه امام صادق(ع) در تشریح ویژگی نخست می فرمایند: هرکس برای خدا درس بخواند و برای خدا عمل کند و برای خدا درس دهد، در آسمان ها او را عظیم و بزرگ می شمارند، خاطرنشان کرد: طلبه باید از همین بدو ورود برای خدا درس بخواند و بداند که اگر انگیزه اش خدایی و الهی شد، می ماند و این توصیه خداوند در قرآن است.

 

حجت الاسلام رفیعی با بیان اینکه روح تقوا و ایمانی که در طلاب وجود دارد، متأسفانه در دانشگاه ها کمتر دیده می شود، ابراز داشت: در دانشگاه ها، انگیزه کمتر خدایی است و بیشتر به امور دنیایی توجه می شود و این یکی از عمده ترین تفاوت های حوزه با دانشگاه است.

 

وی با تأکید بر اینکه دومین ویژگی یک طلبه موفق آن است که معاد محور باشد، تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: نگاه به چهره عالم عبادت است؛ از امام صادق در این باره سؤال پرسیدند، ایشان در پاسخ فرمودند منظور آن عالمی است که انسان را به یاد آخرت بیاندازد و این بسیار مهم است.

 

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه درس های حوزه پاس کردنی نیست و این یکی دیگر از تفاوت های حوزه با سایر مراکز آموزشی است، افزود: دروس حوزوی فراموش شدنی نیست؛ نخسین درس با آخرین درس تفاوتی ندارد و همه دروس اساس کار طلبگی هستند.

 

حجت الاسلام رفیعی، عقل محوری را سومین ویژگی یک طلبه موفق برشمرد و ابراز داشت: طالبان علم به 3 دسته تقسیم می شوند؛ گروهی درس می خوانند برای اینکه خود را نشان دهند و عده ای به دنبال آن هستند که با درس خواندن برای خود جایی باز کنند، عده ای هم درس می خوانند برای فهم و درک که طلاب باید جزء گروه سوم قرار گیرند و لازمه این امر عقل محوری است.

 

وی با تأکید بر اینکه مکتب امام صادق(ع)، مکتب فهم و درک و عقل گرایی است، گفت: طلبه باید مراقب باشد همه حرف هایی که می زند عالمانه و با تحقیق و طبق سند و مدرک باشد تا مردم حرف او را قبول کنند.

 

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه، عمل گرایی را یکی دیگر از ویژگی های یک طلبه موفق بیان کرد و افزود: امام صادق(ع) در این باره می فرمایند: اگر عالم به علمش، عمل نکند، کسی به حرف او گوش نمی دهد؛ بنابراین یکی دیگر از تفاوت های حوزه با سایر مراکز آموزشی در این است که طلاب اگر می خواهند توصیه کنند، در مرحله نخست باید خود اهل عمل باشند.

 

حجت الاسلام رفیعی با تأکید بر اینکه طلاب نباید در امور دینی اهل افراط باشند، تصریح کرد: باید نسبت به انجام امور دینی تقید داشته باشیم و این یک اصل است که با برنامه ریزی محقق می شود؛ حفظ موضوعی قرآن یکی از مهم ترین نیازهای امروز طلاب در امور دینی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

 

وی اخلاق محوری را پنجمین ویژگی یک طلبه کامل برشمرد و اظهار داشت: امام صادق(ع) در این باره می فرمایند: علم را کسب کنید و با حلم و وقار آن را زینت دهید؛ یکی از مهم ترین رمزهای زندگی طلبگی این است که جامعه به این اطمینان برسد که طلبه از نظر اخلاق در بالاترین جایگاه ها قرار دارد و اگر این شد، اعتماد قلبی به وجود می آید.

 

استاد حوزه علمیه قم، تقید اخلاقی برای طلاب را واجب دانست و تصریح کرد: مردم نمی پسندند که طلبه ای بخواهد مروج امور دینی و اخلاقی باشد و خودش در این امور لنگ بزند؛ بنابراین توجه به امور اخلاقی باید در اولویت برنامه های طلاب قرار گیرد.

 

وی اولویت سنجی را یکی دیگر از شرایط لازم برای موفقیت در دوران طلبگی بیان کرد و ابراز داشت: مهم ترین اولویت امروز طلبه، درس خواندن است؛ اینکه طلبه ای بخواهد به سمت سایر امور حرکت کند و از برنامه ریزی درسی خود فاصله بگیرد، به یقین موفق نخواهد شد و این بزرگ ترین خسران است.

 

حجت الاسلام رفیعی با تأکید بر اینکه طلاب باید رساله خوان باشند و با مباحثه قدرت نظر دهی خود را بالا ببرند و بدانند مهم ترین اولویت آنها در دوران طلبگی این امور است، اذعان داشت: طلبه نباید نسبت به امور پیرامونش بی تفاوت باشد اما اینکه بخواهد در امور غیر درسی خودش غرق شود پسندیده نیست.

 

وی هفتمین ویژگی یک طلبه موفق را آزاد اندیشی عنوان و خاطرنشان کرد: متأسفانه امروزه محقِق در جامعه کم شده، این در حالی است که با پیشرفت تکنولوژی درس خواندن بسیار راحت شده است؛ طلبه باید آزاد اندیش باشد تا محقق و متفکر شود که سؤال کردن، پرسیدن و مباحثه کردن به این امر کمک بالای می کند.

 

کارشناس برنامه سمت خدا با اشاره به اینکه طلبه ای موفق است که اهل دریافت علوم موهبتی باشد، تصریح کرد: علوم ما یا کلاسی هستند، یا اعطایی؛ طلبه باید بداند که همه علوم با خواندن به دست نمی آید.

 

کارشناس مسائل فرهنگی با تأکید بر اینکه برخی از علوم با توسل به دست می آیند، اظهار داشت: امام صادق(ع) در این باره می فرمایند: همه علم به زیاد درس خواندن نیست؛ باید گاهی در امور متوسل شویم و بدانیم اگر خدا بخواهد هر آنچه باید بدانیم در اختیارمان گذاشته می شود.

 

وی با بیان اینکه تواضع و فروتنی، نهمین ویژگی یک طلبه موفق است، خاطرنشان کرد: آخرین ویژگی یک طلبه موفق از منظر امام صادق(ع) زهد بر دنیا است؛ کسی نمی گوید طلاب دنیا را ترک کنند و به آن اهمیت ندهند، بحث این است که به دنبال دنیاگرایی و مادیات نباید باشیم.

 

گفتنی است، دوره «اختبار و تثبیت» حوزه های علمیه استان چهارمحال و بختیاری، از 5 مردادماه با حضور 130 طلبه جدیدالورود به میزبانی مدرسه علمیه امامیه شهرکرد در حال برگزاری است./201/9457/ب1

ارسال نظرات