۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۴۴۲۲۲۲
آیت الله مظاهری:

راه پذیرش توبه استغفار خالصانه است

رئیس حوزه علمیه اصفهان با توجه به قسمت پایانی آیه آخر سوره نصر، گفت: خداوند کاری به بزرگی گناه ندارد، اگر خالصانه به درگاهش توبه کنیم، او حتماً خواهد پذیرفت.
اقامه نماز و درس اخلاق آیت الله مظاهری در مسجد حکیم اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در سلسله جلسات تفسیر قرآن که هر روز صبح در مسجد امیرالمؤمنین(ع) جی برگزار می شود، گفت: در تفسیر برخی از آیات قرآن اختلافات اساسی بین علما وجود دارد.

 

وی در ادامه تفسیر سوره نصر افزود: همان طور که در روزهای گذشته اشاره کردم، سوره نصر بعد از فتح مکه بر پیامبر(ص) نازل شد، فتحی که در آن پیامبر(ص) به همراه لشکر مجهزی از مسلمانان با یک شبیخون در زمان یک تا دو ساعت انجام دادند.

 

حضرت آیت الله مظاهری اذعان کرد: شکستن بتهایی که سالها در خانه کعبه بود، بالاترین لذت را برای پیامبر(ص) به ارمغان آورد، چرا که منشأ اختلافات بین مشرکان و پیامبر(ص) همین بتها بود، سپس پیامبر(ص) خطبه ای خواندند و از مشرکان پرسیدند خودتان می دانید چه کرده اید، حال من با شما چه کار کنم؟.

 

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان ادامه داستان ابراز کرد: همه کفار و مشرکان خطاب به پیامبر(ص) گفتند بعد از برخوردهایی که ما با تو داشته ایم اگر همه ما را قتل عام کنی حق داری، ولی پیامبر(ص) همه آنها را بخشیدند.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: زمانی که پیامبر(ص) با یک عفو عمومی همه را بخشیدند، احساسات عجیبی در همه، اعم از مسلمان و غیر مسلمان ایجاد شد، با این رفتار بسیاری از افراد غیر مسلمان به اسلام ایمان آوردند و افرادی هم که مسلمان بودند ایمانشان نسبت به اسلام تقویت شد.

 

وی نصرت الهی را دلیل اصلی فتح مکه دانست و تبیین کرد: وقتی مکه فتح شد، خداوند به پیامبر(ص) فرمود، تو فتح کردی ولی اگر نصرت الهی نبود هرگز به موفقیت نمی رسیدی.

 

حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به ابتدای آیه سوم سوره نصر که می فرماید «فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَاسْتَغْفِرْهُ» تشریح کرد: خداوند در این آیه خطاب به پیامبر(ص) می فرماید «تو باید به خاطر این فتح بزرگ تسبیح خداوند را بگویی و استغفار کنی»، دلیل این که پیامبر(ص) و مسلمانان باید تسبیح خداوند را بگویند این است که به خاطر این فتح بزرگ از خداوند تشکر کنند و دلیل این که امر به استغفار شده اند این است که بالاخره در هنگام فتح مکه کوتاهی هایی از مردم سر زده است.

 

رییس حوزه علمیه اصفهان تبیین کرد: یکی از مسائل اختلافی در این آیه و آیات مشابه دیگر این است که برخی از بزرگان می گویند این آیه خطاب به پیامبر(ص) بوده ولی برخی دیگر می گویند پیامبر(ص) معصوم بودند و احتمال خطا و اشتباه برای ایشان وجود ندارد، فقط به دلیل این که ایشان رییس مسلمانان بوده اند، آیات خطاب به ایشان نازل می شده ولی منظور از این آیات مردم عادی بوده اند.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به روایتی از پیامبر(ص) که می فرمایند، من روزی هفتاد مرتبه استغفار می کنم چرا که زنگار قلبم به واسطه استغفار پاک می شود، افزود: این روایت از پیامبر(ص) این احتمال را زیاد می کند که آیه سوم سوره مبارکه نصر خطاب به خودِ پیامبر(ص) بوده است.

 

وی با توجه به قسمت پایانی آیه آخر سوره مبارکه نصر که می فرماید «اِنَّهُ کَانَ تَوَّابًا»، گفت: معلوم می شود خداوند در هنگام بخشش کاری به بزرگی گناهی که انجام می شود ندارد، اگر انسان خالصانه به درگاه خداوند توبه کند، خداوند توبه اش را می پذیرد.

 

حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به آیه معروف «مَّا أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَمَا أَصَابَكَ مِن سَيِّئَةٍ فَمِن نَّفْسِكَ وَأَرْسَلْنَاكَ لِلنَّاسِ رَسُولًا وَكَفَىٰ بِاللَّهِ شَهِيدًا»، ادامه داد: بر اساس این آیه شریفه هر آن چه خیر و خوبی به انسان می رسد، منشأش خداوند است و هر آن چه بدی و نکبت انسان را فرا می گیرد دلیلش رفتار خودِ انسان است، پس باید به خاطر خوبیهایش از خداوند تشکر کند و به خاطر بدیهایش به درگاه خداوند استغفار کند./201/867/ب1

ارسال نظرات