۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۳
کد خبر: ۴۴۲۳۹۳
عضو پژوهشکده تحقیقات اسلامی سپاه تبیین کرد؛

تقابل معنویت الهی حاصل از حج با معنویت سکولار

حجت الاسلام نگارش با بیان این که برای فریضه حج اسرار سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در روایات بیان شده است، گفت: سرّ حج معرفت و تقویت روح بندگی در برابر اراده الهی و پالایش نفس از لغزش ها و معاصی است.
مکه، مسجد الحرام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی تخصصی «حج شط همیشه جاری» با موضوع حج و معرفت عصر امروز با حضور جمعی از اساتید حوزه در سالن جلسات سازمان حج و زیارت استان قم برگزار شد.

 

حج ظرفیتی عظیم است

حجت الاسلام حمید نگارش در این نشست با اشاره به اسرار عرفانی و اخلاقی حج، اظهار داشت: حج ظرفیتی عظیم و سراسر عرفانی دارد که معنویت الهی آن مقابل معنویت سکولار قرار گرفته است؛ تمام مناسک حج اعم از درآوردن لباس، تلبیه گفتن، وقوف ها و رمی جمرات و قربانی اسراری سراسر عرفانی و البته قابل توجه دارد.

 

عضو هیأت علمی پژوهشکده تحقیقات اسلامی سپاه پاسداران افزود: حج عبادتی جامع است و اسرار زیادی اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و غیر آن دارد که در روایات هم به آن اشاره شده است؛ اما بحث ما بیشتر در دو قسم اسرار اخلاقی و عرفانی حج است که در این مورد سخن خواهیم گفت.

 

وی به اسرار اخلاقی حج اشاره کرد و  افزود: فهم اسرار اخلاقی حج زمینه ساز آراستگی به مکارم اخلاقی است؛ پیامبراسلام که خود اسوه برتر اخلاق است، این عمل عبادی را در جای جای اعمال خود قرار می دهد و گشاده دستی، ایثار، زهد، خیرخواهی و سخاوت را در آن مطرح می کند، چراکه حج سفری جمعی است و با توجه به هم سفران می توان مکارم اخلاقی را زنده کرد.

 

ضرورت کسب خلق نیکو در سفر حج

حجت الاسلام نگارش با اشاره به کسب خلق نیکو و حسنه به عنوان یکی از دستاوردهای سفر حج، ابراز داشت: زائر در این سفر می کوشد در پالایش اخلاق خود مداومت ایجاد کرده و زمینه آثار خوب بعدی را بعد از اعمال حج در خود ایجاد کند و همچنین تواضع و فروتنی یکی دیگر از اسراسر اخلاقی این سفر نورانی است که در حالات معصومین(ع) نیز این مسأله دیده شده است همچنانکه امیرمؤمنان فرمود حج نشانه عظمت خدا و فروتنی انسان در برابر خدا و اذعان به عزت و بزرگواری پروردگار عالم است.

 

وی تصریح کرد: وقتی فرد در حج محرم می شود با همین لباس احرام با دیگران همگون می شود و دیگر آن جا فقیر و ثروتمند معنایی ندارد بلکه همه به صورت بنده وار گرد خانه خدا طواف می کنند و رمی جمرات می کنند و از همین رهاورد، تبختر و خودخواهی را از خود دور کرده و فروتنی را در وجود خود زنده می کند.

 

عضو هیأت علمی پژوهشکده تحقیقات اسلامی پیراستن نفس از پلیدی ها را از نکات کلیدی حج دانست و تأکید کرد: زائر می کوشد در سفر حج زمینه تعلق ها و وابستگی های خود را از بین ببرد و حجاب های درون را از خود دور کند؛ حج در آمرزش گناهان نیز زمینه بسیار خوبی است همچنانکه در لسان روایات براین موضوع تأکید شده و در جای جای اعمال حج تقوا و پروا داشتن از نکات مهم بیان شده است.

 

شناخت خدا بعد عرفانی سفر حج

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بعد عرفانی حج خاطرنشان کرد: بعد نخست شناخت خدا است،بنابراین فلسفه مهم حج، توحید و معرفت الله است به این گونه که فرد به صفات عرفان خدا پیدا کند و خود را به خدایش نزدیک تر کند و در واقع حاجی با توجه به شناخت خدا می تواند در سیرالی الله قرار گرفته و اوج بگیرد.

 

حجت الاسلام نگارش ادامه داد: در بحث عرفانی توجه بزرگان ما به این بوده است که حاجی میهمان خدا است و می کوشد رضایت خدا را به دست بیاورد و چون میهمان خدا است باید از این ظرفیت الهی حداکثر استفاده را بکند؛ درحج حالات معنوی و جنبه های روحانی انسان تقویت پیدا می کند که با معنویت سکولار قابل قیاس نیست،چراکه در معنویت دینی دلها متوجه خدا می شود و خداوند نیز انسان ها را تحت تأثیر خود قرار دهد.

 

وی با اشاره به سختی هایی که در مسیر عبادت حج پیش می آید، یادآور شد: این سختی ها در واقع یک نوع ریاضت شرعی است که در قالب معنویت دینی تعریف می شود، چرا که با این سختی ها فرد نه تنها احساس نزدیکی بیشتر به خدا دارد بلکه احساس می کند آن چه که وظیفه اصلی او بوده است انجام داده است، بنابراین می توان گفت سر حج معرفت و تقویت روح بندگی در برابر اراده الهی و پالایش نفس از لغزش ها و معاصی است./1330/پ202/ی

ارسال نظرات