۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۴۴۲۴۲۲
کارشناس علوم قرآنی:

مسؤولان با تعامل بهتر زمینه را برای فریضه حج فراهم کنند

حجت الاسلام والمسلمین عشریه با بیان این که فریضه حج تحت هیچ شرایطی نباید تعطیل شود، گفت: حتی در دوران ائمه که حکام جور سخت گیری زیادی می کردند هیچگاه کلامی مبنی بر نرفتن به حج از ائمه معصومین(ع) شنیده نشده است.
رحمان عشریه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی تخصصی «حج شط همیشه جاری» با موضوع حج و معرفت عصر روز گذشته با حضور جمعی از اساتید حوزه در سالن جلسات سازمان حج و زیارت استان قم برگزار شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین رحمان عشریه در این نشست به تبیین معارف حج در قرآن و پرداخت و اظهار داشت: بین قرآن  وعترت رابطه تساوی برقرار است و انسان با توجه به ولایت می تواند به معارف قرآن دست پیدا کند و در واقع دریافت حقیت امام زمان مساوی با درک قرآن است و هر مقدار بیشتر به قرآن نزدیک شویم به باطن حج بیشتر دست پیدا کرده ایم.

 

50 آیه مستقیما به حج اشاره دارد

رییس سابق دانشگاه علوم قرآنی خرم آباد افزود: در آیات قرآن علاوه بر این که سوره ای به نام حج قرار داده شده است، آیات دیگری هم داریم که حدود 50 آیه مستقیما به حج اشاره کرده و جایگاه عظیم آن را بیان می کند؛ قرآن حج را کانون توحید معرفی کرده است و در عظمت این عبادت همین بس که عبادتی نیست که در این فریضه حج دخیل نباشد؛ قربانی، نماز، دعا، دستگیری از فقرا، برائت از مشرکین، انزجار از شیاطین و مناجات خالصانه در عرفات.

 

وی با اشاره به آیه «ليشهدوا منافع لهم ويذكروا اسم الله في أيام معلومات» ابراز داشت: در تعبیرات روایات، برای حج منافعی ذکر شده است که قابل شمارش نیست؛ و از طرفی دریافت و درک افراد متفاوت است فردی با شناخت محدود و استعداد خودش از حج استفاده می کند و فردی نیز می تواند به ظرفیت نهایی حج یعنی شناخت امام زمان(حج) برسد.

 

حجت الاسلام والمسلمین عشریه با بیان این که فضای معنوی حج قابل قیاس با فضاهای دیگر نیست، ادامه داد: گاهی برای فهماندن یک مطلب بدیهی به یک جوان به زحمت می افتید و بسیاری از اوقات نمی پذیرد، حال همان جوان به حج آمده است و تفاوت زیادی کرده است که بنده بارها به چشم عوض شدن جوانان را دیده ام؛ افرادی که شاید نماز های واجب را به سختی می خواندند در آن جا از نماز جعفرطیار غافل نمی شدند.

 

تبلیغات سوء وهابیت علیه ائمه بقیع نتیجه عکس داشته است

وی افزود: آن قدر فضای معنوی مکه و مدینه بالا است که حتی با وجود تبلیغات سوء وهابیت در اطراف قبرستان بقیع هنوز مردم فوج فوج به سمت آن مکان نورانی می روند که گاهی از اوقات توان راه رفتن نیست و حتی ما افرادی را از اهل تسنن دیده ایم که برای زیارت ائمه معصومین در بقیع با پاهای برهنه وارد می شوند.

 

کارشناس علوم قرآنی با بیان این که فریضه حج تحت هیچ شرایطی نباید تعطیل شود، گفت: حتی در دوران ائمه که حکام جور سخت گیری زیادی می کردند هیچگاه کلامی مبنی بر نرفتن به حج از ائمه معصومین(ع) شنیده نشده است، بنابراین مسؤولین ذی ربط بهتر تعامل کنند و تا فرصت هست زمینه برای اجرای این فریضه بزرگ فراهم شود./1330/پ202/ی

ارسال نظرات