۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۷
کد خبر: ۴۴۲۵۴۶
آيت الله نمازي تأکید کرد؛

ضرورت مقابله رسانه های اسلامی با توطئه های استکبار

نماينده ولي فقيه دركاشان برلزوم تهيه امكانات و ارتقاي تجهيزات رسانه اي تأكيد كرد و گفت: تهيه امكانات رسانه اي و ارتقاي تجهيزات رسانه، نقش مهمي در خنثي كردن رسانه هاي استكبار و غرب دارد.
آيت الله عبدالنبي نمازي روز خبرنگار آيت الله عبدالنبي نمازي روز خبرنگار آيت الله عبدالنبي نمازي روز خبرنگار آيت الله عبدالنبي نمازي روز خبرنگار

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا دركاشان، آيت الله عبدالنبي نمازي، ظهر امروز در ديدار با اصحاب رسانه و خبرنگار شهرستان كاشان، با تبريك روز خبرنگار و گراميداشت ياد و خاطره شهيد صارمي و شهداي خبرنگار، گفت: خبرنگاري به ويژه در عرصه ميدان هاي نبرد جنگ سخت يكي از مشاغل سخت است.

 

وي با تأكيد بر اينكه جايگاه خبرنگار و رسانه در نظام امنيتي بايد به درستي تعريف شود، خاطرنشان كرد: جايگاه خبرنگار و رسانه در نظام هاي طاغوتي و استكباري جهان با جايگاه خبرنگار و رسانه در نظام توحيدي متفاوت از يكديگر است.

 

آيت الله نمازي با اشاره به اينكه راديو و تلويزيون امروز به عنوان يكي از ابزارهاي رسانه در اختيار قدرت هاي استكباري است، ادامه داد: رسانه امروز به عنوان ابزار قدرت در دست نظام سلطه است و از اين ابزار اخبار و اطلاعات غلط و انحرافي را براي تغيير ذائقه ملت ها به خورد افكار عمومي جهان مي دهند.

 

نماينده ولي فقيه دركاشان، يادآور شد: رسانه هاي كشورهاي جهان سوم نيز از اخبار و اطلاعات نظام سلطه تغذيه مي‌كنند و نمي توانند، اخبار واقعي را براي  مردم كشور خود منتشر كنند.

 

آيت الله نمازي برلزوم تهيه امكانات و ارتقاي تجهيزات رسانه اي تأكيد كرد و متذكرشد: تهيه امكانات رسانه اي و ارتقاي تجهيزات رسانه، نقش مهمي در خنثي كردن رسانه هاي استكبار و غرب دارد.

 

به گفته وي، رسانه در نظام توحيدي بر خلاف رسانه هاي استكبار و غرب به عنوان يكي از ابزارهاي حكومتي براي ايجاد آرامش و ارتقاي سطح آگاهي افكار جامعه محسوب مي شود به شرطي كه اطلاعات آن صحيح باشد.

 

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم در ادامه با اشاره به اينكه در خبر امکان صحت و کذب وجود دارد، اظهارداشت: در عرصه حاكميتي، رسانه ها و خبرنگاران ما بايد ملاك ها و معيارهايي را براي توليد خبر در اختيار داشته باشند كه بتوانند خبرهاي دقيقي را توليد كنند، برخي خبرهايي كه منتشر مي شود از همان ابتداي خبر مشخص است خبر صحت ندارد و به دور از واقعيت است.

 

آيت الله نمازي با اشاره به دو مولفه مهم صحت خبر و قدرت تحليل و تفسيرآن توسط خبرنگار، يادآور شد: در نظام آموزش رسانه اي، توجه دقيق به صحت و سلامت خبر و قدرت تحليل خبرنگار مي تواند اعتماد سازي به رسانه را افزايش دهد، خبرنگار بايد به اندازه ای هوش رسانه اي داشته باشد كه  قدرت تحليل و تفسير و بازخورد و پيامدهاي خبري را كه توليد مي كند داشته و بداند خبري را كه منتشر مي كند مي تواند چه زلزله اي را ايجاد كند.

 

آيت الله نمازي ادامه داد: يك خبر مي تواند يك جامعه اي را بهم بريزد و عكس آن نيز يك خبر مي تواند آرامش را بر جامعه حاكم كند و باعث امنيت جامعه باشد، رسانه ها بايد مراقب باشند اخباري را كه منتشر مي كنند، حيثيت افراد و سلامت سازمان ها و نهادهاي حاكميتي را خدشه دار نكند.

 

بخشي از آرامش جامعه وابسته به عملكرد رسانه ها است

وي لزوم توجه به بحث روان شناسي خبر توسط رسانه را يادآور شد و اظهارداشت: بخشي از آرامش جامعه وابسته به عملكرد رسانه ها است چرا يك خبر مي تواند در آرامش و امنيت جامعه نقش داشته باشد و يك خبر بدون محاسبه و حساب و كتاب مي تواند منجر به تنش در جامعه شود.

 

عضو مجلس خبرگان رهبري يكي از مباحث در قرآن را بحث رسانه دانست و با اشاره به ماجراي حضرت سليمان و نقش هدهد دراطلاع رساني، يادآور شد: وقتي حضرت سليمان متوجه غيبت هدهد در بين پرندگان شد با خود عهد كرد او راتنبيه و يا ذبح كند اما زماني كه هدهد آمد و به حضرت سليمان گفت يك خبر مهم برايت دارم، حضرت سليمان او را ببخشيد كه اين امر بيانگر اهميت خبر است.

 

آيت الله نمازي در ادامه با اشاره به فقه رسانه و اخلاق رسانه در نظام توحيدي، اظهار داشت: در رسانه يك سلسله كارها لازم و واجب است و يك سلسله كارها حرام است از اين رو در رسانه يك سلسله كارها معروف و يك سلسله كارها منكر محسوب مي شوند.

 

وي افزود: همانگونه كه برخي مسائل حلال و برخي ديگر حرام است، رسانه نيز داراي معروف و منكر و حرام و حلال است، از اين رو رسالت خبرنگار در اطلاع رساني و آگاهي دادن به افكار عمومي و انتقال درخواست هاي مردمي به مسؤولان از واجبات رسانه اي است؛ رسانه بايد نقش حلقه پيوست بين مردم و مسؤولان را داشته باشد و اطلاع رساني به موقع داشته باشد نه اينكه اخبار سوخته را در اختيار افكارعمومي قراردهد و اخبار خبرنگار بايد لحظه باشد نه اينكه به روز باشد.

 

نماينده ولي فقيه دركاشان با تأکید بر لزوم آموزش هاي تخصصي براي اصحاب رسانه اظهارداشت: اخلاق رسانه اي و رعايت شئونات مردم و نهادها و ارگانها و مسؤولان حاكميتي است؛  آموزش معروفات، منكرات، واجبات وحرام ها در رسانه براي خبرنگاران اهميت دارد تا از خبري كه منشاء آشوب و فتنه فرقه مي شود پرهيزكنند.

 

نماينده ولي فقيه دركاشان به مديران رسانه ها توصيه و تأكيدكرد که آموزش خبرنگاران را در زمينه هاي فقه رسانه سرلوحه امور خود قرار دهند، چرا كه رسانه نقش مهمي در نظام دارد، خبرنگاران متوجه جايگاهي كه در اختيار دارند باشند و از اين جايگاه براي خدمت به مردم و دولت و انقلاب و اسلام استفاده كنند.

 

مصطفي جوادي مقدم رييس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي كاشان نيز در اين مراسم با تبريك روز خبرنگار گفت: از روز خبرنگار سال گذشته تا امسال روز خبرنگار امسال، يك نمايندگي مستقل خبرگزاري و 5 نشريه مكتوب  و يك سايت خبري به نشريات و سايت هاي خبري كاشان اضافه شده است.

 

وي برگزاري آموزش براي خبرنگاران را يكي از فعاليت ديگر اداره ارشاد و فرهنگ اسلامي كاشان اعلام كرد و اذعان كرد: خبرنگاران شهرستان كاشان با كمترين امكانات و حداقل دستمزد، بيشترين توليد خبر را دارند.

 

جوادي يادآور شد: خبرنگاران شهرستان كاشان براي توليد خبرهمه خطرات آن را با جان دل پذيرفته و در گرما و سرما و پذيرش خطرات، خبرهاي شهرستان را در حوزه هاي مختلف خبري پوشش مي دهند./1307/پ201/ج1

ارسال نظرات