۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶
کد خبر: ۴۴۲۵۸۸
آیت الله رجبی در گفت وگو با رسا:

خبرنگاران کارامدی و نقاط قوت نظام اسلامی را به جهان انعکاس دهند/ تقویت فرهنگ دینی اولویت رسانه ها باشد

عضو جامعه مدرسین گفت: انعکاس خبرهای حوزه و علما تکمیل نقشی است که علما دارند، اگر علما نتوانند اندیشه های خود را به جامعه برسانند و به هر میزان که اندیشه به جامعه نرسید در رسالت خود موفق نبوده اند این نقش را خبرنگاران و رسانه ها و طلابی که به تبلیغ می روند ایفا می کنند.
آیت الله رجبی

آیت الله محمود رجبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تبریک روز خبرنگار گفت: اگر کار خبرنگاری به صورت صحیح در جامعه اسلامی صورت گیرد ادامه رسالت انبیا است.

 

وی افزود: انبیا آمدند تا انسان ها را به سعادت دنیوی و اخروی راهنمایی کنند، خبرنگاری که خبر را در فضای فرهنگ و جامعه اسلامی درست را برساند در واقع همان هدف را تعقیب می کند، از این رو یک رسالت بزرگ، مهم و ارزشمندی است که شاید قابل مقایسه با بسیاری از خبرهای دیگر نباشد.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که کار خبرنگار معرفت افزایی بوده که در آیات و روایات فراوان بر بالا بردن سطح معرفت تأکید شده است، اظهار داشت: خبرنگاری از جنبه های گوناگون مهم است، مسأله دفاع از نظام اسلامی به ویژه در دوران کنونی که استکبار جهانی با اطلاع رسانی نادرست و ضد انسانی اسلامی اثرگذاری دارد بسیار مهم است که خبرنگاری جایگاه مهمی در این زمینه و فرهنگ اسلامی دارد.

 

وی ادامه داد: مقابله با توطئه دشمن در فضای خبر و رسانه کار رسانه ها است، آنچه که باید در اولویت کار رسانه ها و خبرنگاران باشد اولویت فرهنگ دینی جامعه است، هر اندازه که جامعه از نظر فرهنگ دینی رشد و ارتقا پیدا کند بالاترین خدمت به مردم، نظام اسلامی و جامعه است.

 

قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که خبرنگاران به دلیل برد گسترده سخنان خود رسالت سنگینی برای رشد فرهنگ دینی دارند، ابراز داشت: نظام اسلامی مورد هجوم رسانه ای و فضاهای مختلف مجازی و غیر مجازی قرار گرفته و تلاش دشمنان این است که نسبت به بنیان های مستحکم نظام خدشه و شبهه وارد کرده و استحاله فرهنگی را پیاده کنند.

 

وی ادامه داد: رسالت خبرنگاران در چنین دورانی نشان دادن نقاط قوت، کارامدی و بنیان های مستحکم نظام اسلامی و نشان دادن برتری ها و امتیازات تئوری و دکترین نظام سیاسی است که برترین نظام سیاسی مطرح شده در جهان به شمار می رود، هر اندازه بتوانیم این مسأله را در سطح جهانی بیشتر انعکاس دهیم بیشتر با نظام آشنا می شوند که رسالت مهم خبرنگاران جامعه دینی است.

 

آیت الله رجبی ایجاد امیدواری، نشاط و شور انقلابی را از دیگر رسالت های خبرنگاران دانست و ابراز داشت: خبرنگاران باید روحیه انقلابی را در جامعه تقویت و نهادینه کرده و در این زمینه فرهنگ سازی کنند، همچنین اصحاب رسانه باید در برابر هجوم به این امر مهم و سرنوشت ساز که پشتوانه مردمی نظام را تأمین می کند بایستند و با آن مقابله کنند؛ حوزه اخلاق و رعایت آداب اسلامی از مسائل دیگری است که خبرنگاران می توانند در آن نقش آفرینی کنند.

 

وی با اشاره به ضرورت اطلاع رسانی قوی از اخبار حوزه های علمیه عنوان کرد: علما و بزرگان در واقع لسان دین هستند و ما فرهنگ دینی خود را در طول تاریخ از مراجع و علما دریافت کردیم، توصیه ائمه طاهرین(ع) این بوده که به علما رجوع کرده و فرهنگ دینی را از آن ها بگیرید، همچنین توصیه کردند زمانی که ولی فقیه در رأس جامعه قرار دارد تبعیت تام داشته باشید تا به سعادت دنیا و آخرت برسید.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: انعکاس خبرهای حوزه و علما تکمیل نقشی است که علما دارند، اگر علما نتوانند اندیشه های خود را به جامعه برسانند و به هر میزان که اندیشه به جامعه نرسید در رسالت خود موفق نبوده اند این نقش را خبرنگاران و رسانه ها و طلابی که به تبلیغ می روند ایفا می کنند.

 

وی اضافه کرد: مکمل و متمم نقش علما و پاسداری از زحمات عظیمی که علما در طول تاریخ کشیدند و در حال خاضر بزرگان و مراجع می کشند با خبرنگاران است، اگر اصحاب رسانه به رسالت خود عمل کنند علما می توانند به نتیجه لازم برسند، به هر اندازه که در این زمینه نقص داشته باشیم پیام بزرگان که پیام دین است به جامعه نمی رسد و ثمردهی زحمات علما و رسیدن پیام دین به مردم ناقص می ماند.

 

آیت الله رجبی با بیان این که به برکت انقلاب زمینه های فراوانی از جمله خبر رسانی هایی که پیام دین را به اقصی نقاط جهان می رسانند به وجود آمد، گفت: ما قبل از انقلاب هیچ رسانه فعالی که بتواند آزادانه پیام دین را به جامعه منتقل کند نداشتیم.

 

وی افزود: به برکت انقلاب رسانه هایی  همانند خبرگزاری رسا که تنها رسالت یا رسالت اصلی خود را رساندن پیام دین می دانند به وجود آمد، خبرگزاری رسا یکی از خبرگزاری های با وزانت و با دقت به شمار می رود که خبر دین را می رساند؛ بنابراین وجود این رسانه ها ضرورت دارد و ما از دست اندرکاران رسانه های دینی تشکر می کنیم.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که انسان در همه کارها باید همواره تلاش و کوشش خود را ارزیابی کند، اظهار داشت: باید نقاط قوت تقویت و نقاط ضعف برطرف شود، همچنین باید از تجارب دیگران استفاده کرد که خوشبختانه شاهد این هستیم که رسانه های حوزه دین با یکدیگر ارتباط دارند و یکدیگر را تکمیل می کنند که خداوند را برای این نعمت شکرگزار هستیم./1323/ت301/ج

ارسال نظرات