۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۲
کد خبر: ۴۴۲۶۲۲
حجت الاسلام والمسلمین راشد یزدی مطرح کرد؛

خانواده؛ عامل تفاوت ازدواج اسلامی با ازدواج مدل غربی

حجت الاسلام والمسلمین راشد یزدی در حرم رضوی گفت: از آنجا که ما مسلمان هستیم و درایران زندگی می کنیم نمی توان به روش اروپاییها ازدواج کرد و خانواده ها نادیده گرفته شوند زیرا صله رحم و رفت وآمد با اقوام از تأکیدات دینی مااست.
حجت الاسلام والمسلمین کاظم راشد یزدی در حرم امام رضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین کاظم راشد یزدی، استاد حوزه علمیه، شب گذشته در ویژه برنامه های شکوه رضوان، اولویت بندی ملاکهای ازدواج را تناسب و تشابه در دین، فرهنگ، خانواده، سن و میل ترکیبی مطرح کرد و گفت: دختر و پسر برای ازدواج در وهله اول از نظر دینی با هم تناسب داشته باشند، همه چیز در سایه دین قابل انحلال و ذوب است و نمی توان از اختلاف دینی را نادیده گرفت.

 

وی افزود: هم کفو بودن فرهنگی است، تشابه فرهنگ سبب درک متقابل می شود منظور از تشابه فرهنگ و درک همدیگر ارتباطی به کلاسیک بودن و مدرک تحصیلی ندارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین راشد یزدی با تأکید بر هم کفو و متناسب بودن خانواده ها از جمله ملاکهای ازدواج است، اظهار کرد: ما مسلمان هستیم و اینجا ایران است بنابراین نمی توان به روش اروپایی ها ازدواج کرد و خانواده ها نادیده گرفته شوند.

 

وی تصریح کرد: در اروپا خانواده های دختر و پسر برای ازدواج ملاک نیست، زیرا ربطی به همدیگر ندارند، دختر و پسر در اروپا هنگامی که بزرگ می شوند زندگی مستقل از خانواده دارند، از این رو گاهی خانواده ها حتی از وضعیت تأهل یا تجرد فرزندان خود خبر ندارند.

 

استاد حوزه علمیه بیان کرد: در اروپا پسر و دختر طبق قراردهای شهرداری با هم ازدواج می کنند، اینطور نیست که به همراه خانواده هایشان کلیسا بروند و بین آنها عقد شرعی جاری شود.

 

وی خاطرنشان کرد: در حالی که ما رفت وآمد و صله رحم داریم و نمی توان نقش خانواده ها را در ازدواج فرزندان نادیده گرفت، تا آنجا که پدر همسر نقش پدری بر گردن مرد پیدا می کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین راشد یزدی تأکید کرد: هنگام انتخاب همسر برای فرزندان خود با تأمل و شناخت کافی پیش بروید، توجه کنید که برخی از امتیازها از قبیل چهره زیبا، ثروت و مقام مانع از دیدن حقیقت نشود و شما را کرو کور کند که فردا در زندگی به مشکل برخورد کنند.

 

وی افزود: یکی دیگر از معیارهای ازدواج سن است که به طور استاندار مرد باید از زن شش سال بزرگتر باشد، زیرا زن زودتر از مرد تکامل پیدا می کند و آماده ازدواج است و حضرت آدم الولبشر هم شش سال زودتر از حوا به وجود آمد.

 

وی تصریح کرد: اگر این اختلاف کمتر از شش سال هم باشد اشکالی ندارد، منتها اگر دختری از پسری بزرگتر باشد در صورتی که سایر شرایط با همدیگر متناسب است و چه بسا دختر امتیازات و ارزشهایی دارد که می توان از این معیار صرفه نظر کرد، مانعی ندارد مشروط به اینکه ظاهر طرفین بیانگر این موضوع نباشد.

 

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در هر صورت اختلاف سن نباید بیش از حد باشد زیرا در آینده محدودیت و مشکلاتی را پدید می آورد که خود زوج بیش از همه اذیت می شود.

 

وی با بیان این که میل ترکیبی آخرین اولویت است، ابراز کرد: متأسفانه برخی مهر و علاقه نسبت به همدیگر را اولویت اول قرار می دهند و گاهی با دیدن همدیگر در مکانهای شغلی، تحصیلی برای ازدواج هم تصمیم می گیرند.

 

حجت الاسلام والمسلمین راشد یزدی تصریح کرد: علاقه مندی و دوست داشتن برای ازدواج کفایت نمی کند، عوامل دیگری که به آنها شرایط ترکیب می گویند، موثر است و در صورت سازگار بودن آنها می توان ازدواج کرد.

 

وی ابراز کرد: متأسفانه جامعه به برخی چیزها اهمیت می دهد که در شرایط ازدواج مطرح نیست، مهریه از جمله این موارد است؛ مهریه کادو و هدیه مرد به زن، شرف و اکرام است زیرا مرد باید خواستگاری رود، این عامل فطری و دینی است.

 

حجت الاسلام والمسلمین راشد یزدیخاطرنشان کرد: زن معشوق و محبوب است و مرد که عاشق و محب است باید برای امر ازدواج و خواستگاری از دختر قدم بردارد و پیشی گیرد، دختران در گرانبهایی هستند که نباید به آسانیحاضر به پیشنهاد ازدواج شوند.

 

یادآور می شود، در ایام دهه کرامت بیش از هزار برنامه تبلیغی ـ فرهنگی در اماکن متبرکه رضوی برگزار می شود./202/1308/ب1

ارسال نظرات