۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۳
کد خبر: ۴۴۲۶۳۷
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی مطرح کرد؛

خبرنگاران تنها قشر مورد اعتماد مردم/ انصاف و عدالت ویژگی خبرنگاران واقعی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: امروزه تنها قشری که مورد اعتماد مردم‌ هستند قشر خبرنگاری است، بنابراین خود خبرنگاران نباید اجازه دهند این اعتماد مردمی از بین برود.
حجت الاسلام کریمی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام محمدباقر کریمی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی شب گذشته در مراسم بزرگداشت روز خبرنگار، اظهار داشت: شهادت محمود صارمی در 17 مرداد ماه سال 1377 سبب نامگذاری این روز به اسم روز خبرنگار شده است، بنابراین بر مسؤولان فرهنگی وظیفه است این روز را گرامی داشته و از اصحاب رسانه تجلیل کنند.


کریمی بیان کرد: بحث خبرنگار و خبرنگاری جزء لاینفک رسانه‌ها است و رسانه‌ها اعم از دیداری، شنیداری، مکتوب و مجازی بدون خبرنگار مفهومی ندارند.


وی خبرنگاری را شغلی فارغ از بحث های مادی دانست و گفت: خبرنگاران افراد آزاداندیشی هستند که مشکلات جامعه خود را با قلم خود به تصویر می‌کشند.


وی با بیان به اینکه خبرنگار کسی است که خود را وقف تولید خبر کند، افزود: خبرنگار واقعی کسی است که صدق در گفتار و تولید خبر را سرلوحه کار خود قرار دهد و از نگارش اخبار کذب بپرهیزد چرا که در غیر این صورت ضربه‌ای مهلک بر پیکره جامعه وارد می شود و عواقب آن شامل حال خود خبرنگاران نیز می‌شود.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی با تأکید بر شفاف نویسی خبرنگاران، گفت: خبرنگار نباید مطلب دوپهلو بنویسد و یا کتمان کاری کند، البته هر خبری هم نوشتنی نیست، باید بحث های امنیتی اجتماعی مدنظر قرار گیرد.


وی انصاف، عدالت و امانت داری را از ویژگی های خبرنگاران واقعی برشمرد و تصریح کرد: ضبط مصاحبه ها باید با اجازه مصاحبه شونده صورت گیرد، تهیه فایل صوتی بدون اجازه طرف مقابل دزدی است.


وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در مورد کار خبرنگاران، اظهار داشت: از اخباری که موجب دلسردی و یأس مردم شود، جلوگیری کنید، یا به خاطر منافع ملی کمتر جلوه داده شود.


وی با تأکید بر ضرورت شناسایی خبرنگاران از خبرنگارنماها، گفت: تشکل های صنفی باید خبرنگار واقعی را از خبرنگاران غیرواقعی شناسایی کنند، در استان آذرایجان غربی در این زمینه مشکل داریم که می‌توان دلایل آن را در فقدان تعریف مناسب از جایگاه خبرنگار و یا جایگاه والای این حرفه دانست، بنابراین باید همگی دست به دست هم دهیم و از حضور خبرنگارنماها جلوگیری کنیم.


وی تأکید کرد: خود خبرنگاران نیز نباید اجازه دهند که در بین آنها خبرنگارنماها بروز و ظهور کرده و اجازه فعالیت یابند.


مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی در پایان اخلاق حرفه ای رسانه ای را مهمترین رسالت خبرنگاران دانست و گفت: امروزه تنها قشری که مورد اعتماد مردم‌ هستند قشر خبرنگاری است، بنایراین خود خبرنگاران نباید اجازه دهند این اعتماد مردمی از بین برود.


گفتنی است، آیین گرامیداشت روز خبرنگار به مناسبت 17 مرداد، سالروز شهادت شهید خبرنگار، محمود صارمی با مشارکت استانداری آذربایجان غربی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، شهرداری و شورای اسلامی شهر ارومیه و خانه مطبوعات استان در مجتمع رفاهی غدیر ارومیه برگزار شد.


شهید صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در 17 مرداد سال 1377 در مزار شریف افغانستان به دست طالبان به شهادت رسید./936/202/ب2

ارسال نظرات