۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۴۴۲۶۵۴
عضو شورای حوزه علمیه مازندران مطرح کرد؛

آشنایی با هویت طلبگی شرط نخست ورود به حوزه های علمیه

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که یک طلبه در ابتدا باید با راه و مسیر طلبگی و همچنین مشکلات این جایگاه آشنا شود، گفت: اگر یک طلبه با مسیری که در پیش دارد به خوبی آشنایی پیدا کند به حتم بهتر می تواند تصمیم بگیرد.
امام جمعه نوشهر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در غرب مازندران، حجت الاسلام محمد مشایخ، عضو شورای حوزه علمیه مازندران امروز در جمع طلاب طرح میثاق طلبگی در مدرسه شهید بهشتی نوشهر با بیان این که گفتار، عمل، اخلاق و علم یک طلبه و روحانی می تواند در حفظ و ارتقای جایگاه لباس مقدس روحانیت بسیار اثرگذار باشد، گفت: هر طلبه و روحانی ادامه دهنده راه اهل بیت(ع) و حافظ و پشتیبان احکام الهی است که باید به این رسالت خود به خوبی عمل کند.

 

وی با بیان این که حوزه علمیه، روحانیت و طلاب در تاریخ همواره در مسیر نشر و گسترش دینی و مبانی اسلامی گام برداشته است، تصریح کرد: حوزه علمیه و طلاب درد دین داشته و دارند و در این مسیر صادقانه و بدون هیچ چشم داشتی قدم برداشته اند. 

 

استاد حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که یک طلبه تا خود شناخت صحیحی از مبانی دینی نداشته باشد، نمی تواند آن را به مردم انتقال دهد، تصریح کرد: طلبه باید حرف خدا و پیامبران را به خوبی درک کند و آن را به مردم به شیوه ای اثرگذار انتقال دهد.

 

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که بی توقع ترین و با انگیزه ترین قشر نسبت به نظام حوزویان هستند، گفت: حوزه های علمیه و علما در تاریخ خالصانه همه توان خود را در جهت تقویت اسلام و انقلاب به کار گرفتند که امروز شاهد عزت و عظمت اسلام و انقلاب در جهان هستیم.

 

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که دشمن از هر فرصتی برای ضربه زدن و تضعیف جایگاه روحانیت استفاده می کند، تصریح کرد: اما حضور در صحنه روحانیت و ارتباط تنگاتنگ با عموم مردم موجب خنثی شدن توطئه های دشمنان علیه روحانیت شده است.

 

حجت الاسلام مشایخ منزوی کردن روحانیت را یکی از توطئه های دشمنان دانست و خاطرنشان کرد: دشمن علاقه ای به حضور روحانیت در عرصه و صحنه های مختلف ندارد و به همین دلیل تلاش می کند با تضعیف روحانیت زمینه انزوای این قشر اثرگذار را فراهم کند.

 

امام جمعه نوشهر با بیان این که با توجه به همه توطئه ها امروز روحانیت از یک جایگاه رفیع و اثرگذاری در جامعه دینی برخوردار است، بیان داشت: هر جا که روحانیت حضور مستمری داشت توطئه و هجمه دشمن در آنجا خنثی شد که این نشان دهنده اثرگذاری جایگاه روحانیت است.

 

وی با بیان این که یک طلبه در ابتدا باید با راه و مسیر طلبگی و همچنین مشکلات این جایگاه آشنا شود، افزود: اگر یک طلبه با مسیری که در پیش دارد به خوبی آشنایی پیدا کند به حتم بهتر می تواند تصمیم بگیرد.

 

حجت الاسلام مشایخ با بیان این که داشتن هویت هر موضوع، موجب می شود درست به کار گرفته شود، خاطرنشان کرد: اگر نتوانیم تعریف دقیقی از طلبگی به دست دهیم به سهولت سرگردان می شویم و سرگردانی آفت کار ما است، چون طلبه سرگردان ممکن است دست به کارهایی بزند که از عهده یک دانشجو یا یک کارمند اداری یا یک هنرمند هم بر بیاید.

 

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که برخی طلاب هدف خود را از ورود به حوزه نمی دانند، خاطرنشان کرد: این طلبه نمی تواند برای آینده ای که در پیش دارد تصمیم بگیرد چون هدف ندارد و همین مسأله موجب سرگردانی یک طلبه در مسیر تحصیل در حوزه می شود.

 

استاد حوزه علمیه مازندران همچنین بر ضرورت آشنایی طلاب با روش های مطالعه و مباحثه تأکید کرد و گفت: متأسفانه بخش مهمی از طلاب ما روشمند کار نمی کنند، اگر طلبه ای هدفمند درس بخواند و علمی بحث کند به حتم از بنیه علمی بسیار خوبی بهره مند می شود.

 

عضو شورای حوزه علمیه مازندران همچنین بر ضرورت شناخت طلاب با آداب طلبگی تأکید کرد و گفت: یک طلبه باید با آداب حجره داری، آداب برخورد با مدیر، استاد و دیگر طلاب را به خوبی بیاموزد تا در مسیر تحصیل دچار مشکلات نشود. 

 

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که فعالیت های حوزه بر دو محور اصلی علم و اخلاق استوار است، گفت: علم همراه با اخلاق می تواند در رساندن انسان به قله های تعالی بسیار اثرگذار باشد.

 

امام جمعه نوشهر با تأکید بر  این که طلاب باید به مباحث اخلاقی توجه ویژه ای داشته باشند، افزود: آموزش و اخلاق دو بال برای حوزه است و موفقیت علمی حوزه در توجه ویژه به اخلاق و مباحث تهذیبی است.

 

عضو شورای حوزه علمیه مازندران با بیان این که زمانی که وارد این عرصه شدیم باید همه سختی ها و مشکلات را تحمل کنیم، گفت: باید در مسیری که وارد شدیم با صاحب اصلی حوزه یعنی امام زمان(عج) پیمان ببندیم  وتلاش کنیم که هیچ گاه میان ما و صاحب اصلی حوزه فاصله ایجاد نشود.

 

وی با بیان این که عده ای همراه به دنبال ناامید کردن طلبه ها بوده و هستند، افزود: یک طلبه همواره باید امیدوار به آینده باشد و اگر خدای ناکرده امید را از دست بدهد خود را آن قدر ضعیف می کند که هر بیماری متوجه او خواهد شد

 

مسؤوبل حوزه علمیه شهید بهشتی نوشهر در ادامه سخنان خود همچنین از قرآن کریم به عنوان شفای درد و رحمت برای مؤمنان یاد کرد و با تاکید بر مراقبت از فضای نورانی در حوزه، ضرورت حفظ قرآن را برای طلاب یادآور شد.

 

وی تلاش در جهت حفظ قرآن کریم را همانند تلاش در درس و بحث امری مهم برشمرد و با اشاره به برکات حفظ قرآن خاطرنشان کرد: نباید فکر کنیم که حفظ قرآن کاری جنبی برای طلبه است، بلکه حافظه را زیاد می‌کند و سبب توفیق بیشتر طلبه می‌شود. 

 

وی با بیان این که آشنایی طلاب با معارف و مفاهیم قرآنی در دوران تحصیل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، تصریح کرد: حوزه باید با ترویج مبانی قرآنی در جامعه، کلام الهی را از مهجوریت خارج کند   

 

حجت الاسلام مشایخ نشاط حوزه های علمیه کشور را از برکات انقلاب اسلامی دانست و با تأکید بر حفظ روحیه انقلابی در حوزه ها افزود: فضای معنوی حاکم بر حوزه های علمیه ستودنی است اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم و باید تلاش کنیم./950/202/ب2

ارسال نظرات