۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۴۴۲۶۸۹
در نشست مطالعاتی تاریخ و تمدن اسلامی؛

کتاب زندگی نامه کریمه اهل بیت معرفی شد

استاد حوزه علمیه قم در نشست مطالعاتی تاریخ و تمدن اسلامی با محوریت حضرت معصومه(ع) به معرفی کتاب زندگی نامه کریمه اهل بیت(ع) پرداخت.
حضرت معصومه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سرکارخانم معصومه ظهیری استاد حوزه علمیه قم درنشست مطالعاتی تاریخ و تمدن اسلامی با محوریت حضرت معصومه(ع) که در پژوهشکده علامه طباطبایی برگزار شد به معرفی کتاب زندگی نامه کریمه اهل بیت(ع) پرداخت و گفت: به طور کلی کتاب هایی که در زمینه زندگی حضرت معصومه(س) تدوین شده اند حتی کتاب هایی که آستان مقدس حضرت معصومه(س) به چاپ رسانده است جامعیت ندارند بنابراین امیداواریم در این زمینه قدم هایی برداشته شود.

 

وی با بیان این که کتاب زندگی نامه کریمه اهل بیت دارای 12 فصل است، گفت: فصل نخست این کتاب به بیان نام و القاب حضرت معصومه(س) و تولد ایشان پرداخته است که از میان القاب آن حضرت می توان به رشیده، سیده، تقیه، نقیه، زکیه و مرضیه اشاره کرد و مشهور ترین آنها معصومه است که از سوی امام رضا(ع) تعیین شده است.

 

ظهیری ادامه داد: فصل دوم این کتاب به بحث نسب حضرت معصومه(ع) پرداخته است که پدر ایشان امام موسی کاظم(ع) ومادرشان نجمه خاتون است وی تنها دارای دو فرزند بوده که نخستین آنها امام رضا(ع) است و پس از 25 سال نیز حضرت معصومه(س) متولد می شود؛ حضرت معصومه(س) به مدت 10 سال پدرش را درک کرده است و امام موسی کاظم(ع) در این مدت تبعید، زندان یا حصر بوده است.

 

وی افزود: فصل سوم کتاب زندگی نامه کریمه اهل بیت زمان وفات و تولد حضرت معصومه(س) را مورد بررسی قرار داده است؛ تاریخ تولد آن حضرت اول ذی القعده سال 173 هجری قمری و تاریخ وفات سال 201 بیان شده است اما در زمینه روز و ماه وفات آن حضرت اختلاف وجود دارد؛ فصل چهارم مربوط به فضیلت زیارت حضرت معصومه(س) است و تنها امام زاده ای است که 4 امام معصوم در مورد آن نقل روایت کرده اند.

 

استاد حوزه علمیه خواهران به چگونگی کیفیت زیارت حضرت معصومه(س) در فصل پنجم کتاب زندگی نامه کریمه اهل‌بیت اشاره کرد و گفت: زیارت نامه حضرت معصومه(س) ماثوره و از سوی امام معصوم بیان شده است و نادرترین امام زاده ای است که زیارت نامه او را امام معصوم نقل کرده است و فصل ششم این کتاب نیز اسناد این زیارت نامه را بررسی می کند.

 

وی تبیین کرد: فصل هفتم این کتاب زمان ورود حضرت معصومه(س) به قم را 23 ربیع الاول و مدت اقامت آن حضرت در قم را 17 روز بیان کرده است؛ چندین بانوی دیگر نیز در کنار حضرت معصومه(س) مدفون هستند و به همین جهت ضریح آن حضرت وسیع تر از سایر امامان است؛ فصل دهم نیز به وجود 400 امام زاده واجب التعظیم در قم اشاره کرده است./1324/ن602/ی

 

ارسال نظرات