۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۴۴۲۷۳۰
در حرم حضرت معصومه مطرح شد؛

اخبار ناخوش از آمار طلاق/ مهریه متعارف اساس زندگی‌های موفق

استاد برنامه‌های معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) به انتقاد از بهانه‌های غیرموجه طلاق در عصر حاضر پرداخت و گفت: فرار از پرداخت مهریه به بهانه‌های ساختگی از مصادیقی است که علامه طباطبائی آن را تفسیر این آیه شریفه عنوان کرده است؛ این در حالی است که آمار طلاق به مرز محرمانگی در جامعه ما رسیده است.
حجت الاسلام فقیهی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام فقیهی پیش از ظهر امروز در تفسیر موضوعی قرآن کریم آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در محل شبستان نجمه خاتون(س) برگزار شد با اشاره به نص آیه 29 سوره نساء «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْباطِلِ إِلاّ أَنْ تَكُونَ تِجارَةً عَنْ تَراضٍ مِنْكُمْ وَ لا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللّه‏َ كانَ بِكُمْ رَحِيماً» گفت: خداوند متعال در این آیه مبارکه می‌فرماید «اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد  نخوريد اموال خود را  بين خود به طريق باطل و غير مشروع، مگر به تجارت از روى تراضى طرفين از خودتان و نكشيد خود را محققاً خداوند به شما رئوف و مهربان است.

 

کارشناس تفسیر موضوعی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه موضوع اساسی مورد نظر مفسرین در این آیه پاسخ به ارتباط این آیه و متدولوژی آن در سیاق آیات سوره نساء است، اظهار کرد: مرحوم علامه طباطبائی(ره) در این آیه احتمال ارتباط با آیات قبل را اساس تحلیل خود قرار داده است؛ این در حالی است که ظاهر آیه بر موضعی متفاوت از آیات قبل پرداخته است.

 

وی به انتقاد از بهانه‌های غیرموجه طلاق در عصر حاضر پرداخت و گفت: فرار از پرداخت مهریه به بهانه‌های ساختگی از مصادیقی است که علامه طباطبائی آن را تفسیر این آیه شریفه عنوان کرده است؛ این در حالی است که آمار طلاق به مرز محرمانگی در جامعه ما رسیده است.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه معنای اصلی واژه «اکل» خوردن و نابود کردن است، اظهار کرد: این واژه در حال حاضر به صورت کنایه در عرف مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بر این اساس تسلط بر مال دیگران بر مدار بی‌قانونی و غیر مشروع از مصادیق مذموم قرآن کریم است.

 

کارشناس تفسیر موضوعی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه کلمه مقابل«باطل» واژه «حق» است، اظهار کرد: برای واژه حق دانشمندان علم واژه‌شناسی بیش از 8 مصداق تعریف کرده‌اند؛ این در حالی است که فعل انسان در منابع دین به حق و باطل تقسیم شده است.

 

حجت‌الاسلام فقیهی با اشاره به اینکه فعلی که هدف عقلایی داشته باشد از منظر دین حق شناخته می‌شود، اظهار کرد: شرک به خدا، یاس و نا امیدی، بی‌توجهی و احساس امنیت در مقابل مکر خدا، آق والدین، قتل نفس، تهمت زدن به مؤمن، اکل مال یتیم، فرار از صحنه جنگ، رباخواری و زنا از افعالی است که در نگاه دین به‌عنوان کار حرام شناخته‌شده است./837/پ202/س

ارسال نظرات