۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۴۴۲۹۳۴
استاد حوزه و دانشگاه:

آل سعود صلاحیت اداره حج را ندارد/ ضرورت ورود قدرتمند دستگاه دیپلماسی

استاد حوزه با بیان این که ثابت شده است که آل سعود صلاحیت اداره حج را ندارند و ضرورت دارد تصمیم گیری شایسته ای در این باره صورت بگیرد، گفت: دستگاه دیپلماسی باید با قدرت در این زمینه ورود پیدا کند.
امام جمعه دابودشت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در آمل، حجت الاسلام مهدی تقی زاده، استاد حوزه و دانشگاه امروز در دیدار جمعی از فعالان فرهنگی شهرستان آمل اظهار داشت: با فرارسیدن ماه ذی القعده و هفته اول این ماه که به هفته حج نام گذاری شده است قرار داریم که این فریضه معنوی از ارزش و اهمیت بسیاری برخوردار است.

امام جمعه دابو و دشت سر با اشاره به این که سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران در امر حج گزاری اهمیت والایی دارد، بیان داشت: دیپلماسی قدرتمند حج می تواند بازکننده گره های کور ارتباطی و راهگشای آن در جوامع اسلامی باشد.

وی ادامه داد: نگاه جمهوری اسلامی ایران به حج و عمره نگاهی معنوی و وحدت آفرین، توسعه بخش اخوت دینی و اسلامی و پرهیز از فرقه گرایی است.

حجت الاسلام تقی زاده تصریح کرد: شرکت باشکوه حجاج ایرانی در نمازهای جماعت مسجدالنبی(ص) و مسجدالحرام توجه جدی به تلاوت قرآن کریم و اهتمام به دعا و مناجات با حضرت احدیت و دیگر برنامه های اجراشده همچون دعای عرفه و دیگر برنامه ها شاهد بر این است که جمهوری اسلامی ایران به مراسم حج نگاهی فراملی داشته است.

استاد حوزه علمیه مازندران اظهار داشت: تلاش ما همیشه این بوده است که حج و عمره را از روابط سیاسی دو کشور جمهوری اسلامی و عربستان سعودی جدا بدانیم تا از این رهگذر آسیبی به حجاج وارد نشود.

امام جمعه دابو و دشت سر افزود: جمهوری اسلامی ایران پس از پایان حج گذشته برنامه ریزی برای حج سالجاری را آغاز و نسبت به اجاره منازل در مکه و مدینه و انجام مقدمات برگزاری حج سال 95 اقدامات لازم را صورت داد و از آن زمان تاکنون هیچ گونه تردیدی برای انجام حج نداشته و همچنان مصمم به برگزاری آبرومند است که شیطنت آل سعود را مشاهده می کنیم.

حجت الاسلام تقی زاده ادامه داد: نظام حج گزاری در جمهوری اسلامی ایران نظامی پیشرفته و برنامه ریزی شده است و مقامات کشور عربستان سعودی خود بارها بر نظم و انضباط  حجاج ایرانی صحه گذاشته و آن را الگویی برای کشورهای دیگر معرفی کردند.

وی اظهارداشت: طراحی زندگی سالم بر مبنای سیره پیامبر اسلام در مکه مکرمه و مدینه منوره و ایجاد بستر ترویج این الگو باید به نحو شایسته ای صورت گیرد.

استاد حوزه علمیه مازندران تصریح کرد: برائت از نمادهای استکباری در جهان و عدم ارتباط با صهیونیست در جهان نیز در دستور کارمان است و با محوریت اندیشه علمی اسلام در قالب های مختلف باید در سایه قرآن و سنت پیامبر اعظم بستر همدلی را ایجاد کنیم.

حجت الاسلام خاطرنشان کرد: نیاز است تا سبب مشکل گشایی اجتماع از دیگر جوامع شویم و با وجود مشارکت نمایندگان فقهی به کشورهای اسلامی جهان براساس جمعیت نسبی هر کشور مشکلات را برطرف کنیم.

امام جمعه دابو و دشت سر تصریح کرد: با نگاه امام خمینی(ره) به بحث محوری وحدت به عنوان یک استراتژیک راهبردی برای مأیوس کردن دشمنان و آگاهی بخشی در مورد پرهیز از انجام کارهای تفرقه انگیز و انجام حج ابراهیمی صحیح آن و توصیه های مقام معظم رهبری درباره حفظ وحدت باید استفاده از فرصت طلایی حج را در راستای اثبات بالندگی اسلام در عمل داشته باشیم.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: پس از قطع یکجانبه روابط از سوی دولت عربستان با جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند که مسأله حج ارتباطی به قطع روابط  سیاسی ندارد.

حجت الاسلام تقی زاده ادامه داد: در عمل ثابت شد هر تصمیمی وزیر حج عربستان می خواهد صورت دهد باید برای وزارت خارجه ارسال و پس از دریافت پاسخ اقدام کند که آن ها خوب می دانند این یک حرکت سیاسی نیست که دولت عربستان سعودی می خواهد جلوی آن را بگیرد.

وی با بیان این که خداوند منان در قرآن کریم خانه کعبه را حرم امن برای مسلمانان قرار داده است، گفت: حضرت حق پیامبر اکرم را پیامبر هادی انسان ها و رحمت برای عموم مردم معرفی کرده است.

حجت الاسلام تقی زاده خاطرنشان کرد: مکه و مدینه داخل خاک عربستان است و انجام فرائض دینی پیروان مذاهب اسلامی باید متناسب با احکام و عقاید هر مذهب و در فضایی سالم و آرام انجام شود.

امام جمعه دابو و دشت سر تصریح کرد: دولت عربستان به عنوان میزبان حجاج لازم است امور زائران را تسهیل و بهترین خدمت رسانی به حجاج داشته باشد تا این مراسم معنوی به بهترین نحو ممکن برگزار شود.

استاد حوزه علمیه مازندران اظهار داشت: اگر دستگاه دیپلماسی ما با قدرت عمل می کرد و نسبت به جریان جده و عمل شنیع به دو جوان زائر ایرانی و  مسجدالحرام و سقوط جرثقیل و شهادت حجاج و نیز جریان تلخ منا به شدت مطالبات سیاسی را دنبال می کردند و از جوامع بین المللی و حقوق غیرمنصفانه بشر که گماشته استکبار جهانی هستند محکوم می کردند و دفاع لازم را صورت می دادند شاهد این چنین عمل گستاخانه نبودیم.

حجت الاسلام تقی زاده ادامه داد: توصیه می کنیم حج را از سیاست جدا کنید و از دولت های مسلمان می خواهیم که مجدانه تصمیم گرفته و تولیت حرمین شریفین را از دست آل سعود نجات دهند.

امام جمعه دابو و دشت سر خاطرنشان کرد: ثابت شده است که آل سعود صلاحیت این کار را ندارند و ضرورت دارد تصمیم گیری شایسته ای در این باره انجام شود.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: آل سعود باور به دین ندارند و به جز تجارت و تحقق زیاده خواهی های دستگاه صهیونستی و استکبار جهانی به چیز دیگری فکر نمی کنند./1314/202/ب2

ارسال نظرات