۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵
کد خبر: ۴۴۳۱۰۶
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی مطرح کرد؛

دشواری اثبات جرم بی عفتی، نشان دهنده حساسیت دین نسبت به آبروی افراد

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: سختگیری خدای متعال در مورد اثبات بی عفتی افراد دلیل بر حساس و مهم بودن حفظ آبروی آنها در دین اسلام است.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی شب گذشته در سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم به تفسیر آیه 15 سوره نساء پرداخت و اظهار داشت: در این آیه از سوره نساء خدای متعال می فرماید: «و کسانى از زنان شما که مرتکب زنا شوند چهار نفر از مسلمانان را به عنوان شاهد بر آنها بطلبید» سپس مى‏ فرماید: «اگر این چهار نفر به موضوع گواهى دادند، آنها را در خانه‏ هاى(خود) محبوس سازید، تا مرگ آنان فرا رسد یا اینکه خداوند برای آنان راه دیگری قرار داده یا حکم دیگری نازل کند».

وی افزود: نخستین حکم مجازات در مورد خانم های بی عفت حبس ابد آنان در منزلشان بود که پس از نزول آیات آغازین سوره نور این حکم منسوخ شده و مجازات زنان بی عفت در مورد غیر محصنه به 100 تازیانه شلاق و در مورد محصنه یا زن شوهردار براساس روایات به رجم و سنگسار تغییر کرد.


نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی به سنگین بودن مجازات بی عفتی اشاره و تأکید کرد: چنین جرمهایی از منظر دین اسلام گناهان کبیره لحاظ شده و مجازات آنان سنگین است، اما بخاطر شرایطی که خدای متعال برای اثبات این جرمها قرار داده است، کمتر کسی در دین اسلام به واسطه اقامه چهار شاهد عادل در مورد بی عفت بودن او مورد مجازات قرار گرفته است.

 

وی با بیان اینکه بیشترین مجازاتهایی که در مورد مسأله بی عفتی رخ می دهد بخاطر عذاب وجدان خود افراد و اعتراف و رجوع آنان به حاکم شرع رخ داده نه اقامه شاهدان عادل، گفت: ایمان برخی از افراد گنهکار سبب پشیمانی آنان شده و خود افراد در تاریخ اسلام تقاضای مجازات کرده اند و گرنه سختگیری خدای متعال در مورد اثبات بی عفتی افراد دلیل بر حساس و مهم بودن حفظ آبروی آنها است.

 

حجت الاسلام والمسلمین قریشی در پایان گفت: برخی از مفسران آیه 15 سوره نساء را مربوط به همجنسبازی بانوان دانسته و حکم این آیه را منسوخ نمی دانند، اما بسیاری از مفسران چنین اعتقادی نداشته و نسخ این آیه پس از نزول آیات سوره نور را قبول دارند.

 

گفتنی است، سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم به غیر از روزهای تعطیل هر شب در مسجد امام جعفر صادق (ع) ارومیه توسط حجت الاسلام والمسلمین قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی برگزار می شود./936/202/ب2

ارسال نظرات