۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۴۴۳۲۰۶
در آستانه سالروز ولادت امام رضا؛

ضریح مقدس برادر امام رضا در بجنورد غبارروبی و عطرافشانی شد

همزمان با دهه کرامت و در آستانه سالروز میلاد امام رضا(ع)، آستان مقدس و ضریح مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع) بجنورد، برادر گرامی امام رضا(ع) با حضور خادمان حرم مطهر رضوی و مسؤولان استان خراسان شمالی غبارروبی و عطرافشانی شد.
مراسم غبارروبی حرم مطهر برادر امام رضا(ع) در بجنورد مراسم غبارروبی حرم مطهر برادر امام رضا(ع) در بجنورد مراسم غبارروبی حرم مطهر برادر امام رضا(ع) در بجنورد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، عصر چهارشنبه، همزمان با دهه کرامت و در آستانه فرارسیدن سالروز ولادت امام رضا(ع)، مراسم غبارروبی و عطرافشانی حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر (ع) بجنورد، برادر گرامی امام رضا(ع) با حضور خادمان حرم مطهر رضوی و شماری از مسؤولان استان خراسان شمالی و شهرستان بجنورد برگزار شد.

کاروان پنج‌نفره خادمان حرم مطهر رضوی، صبح امروز وارد استان خراسان شمالی شده و براساس برنامه از بیستم تا بیست و چهارم مردادماه با حضور در مناطق و مراکز مختلف این استان، با حضور این خادمان برنامه‌های متنوع فرهنگی و مذهبی برگزار می‌شود.

عصر امروز در مراسم غبارروبی و عطرافشانی ضریح مطهر برادر ارشد امام رضا (ع) در مرکز خراسان شمالی که در فضایی معنوی برگزار شد، این ضریح مقدس با گلاب ناب کاشان شست و شو داده شد و وجوه موجود در این ضریح پس از جمع‌آوری برای بازسازی و امور عمرانی این حرم به حساب آستان مقدس حضرت سیدعباس بن موسی ابن جعفر(ع) بجنورد واریز شد.

در آیین عطرافشانی و غبارروبی حرم مطهر حضرت سیدعباس(ع)، افزون بر ضریح مطهر، بخشهای داخلی ضریح و دیواره‌های اطراف بقعه متبرکه نیز با گلاب ناب شست و شو داده شد و یکی از مداحان استانی هم دقایقی به مداحی و نوحه‌خوانی پرداخت.

گفتنی است، حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر(ع)، برادر گرامی امام رضا(ع) و شاخص‌ترین امامزاده موجود در استان خراسان شمالی بر روی تپه‌ای باستانی معروف به معصوم زاده در جنوب شهر بجنورد واقع شده و با گنبدی فیروزه‌ای جلب نظر می‌کند.

بنا بر اسناد موجود در اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی حاج شیخ عباس قمی در کتاب شریف «منتهی الاعمال» به نقل از شیخ مفید می‌گوید که اولاد حضرت موسی بن جعفر(ع) 37 نفر شامل 18 مرد و 19 زن بوده‌اند، این اسناد حاکی است که حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) در سال 200 هجری به اجبار و به عنوان ولایتعهدی از سوی مأمون عباسی از مدینه به مرو هجرت کرد و به‌ تبع هجرت ایشان، برادران و برخی از خواهران مکرم ایشان نیز به عنوان یاوران آن بزرگوار به سوی این منطقه رهسپار شدند که این هجرت منشأ تحولات علمی، فکری، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی زیادی نه‌ تنها در خراسان بلکه در ایران اسلامی و جهان اسلام شد.

بر اساس این اسناد، امامزاده سیدعباس(ع)، برادر گرامی امام رضا (ع) تا سال 203 هجری در قید حیات و به اذن برادر بزرگوارش مدتی والی بصره بوده است.

در استان خراسان شمالی در شمال شرق کشور 154 امامزاده و بقعه متبرک ثبت شده وجود دارد./9314/203/ب2

ارسال نظرات