۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۵
کد خبر: ۴۴۳۲۸۲
از سوی مدرسه علمیه امام حسین؛

فراخوان ارسال آثار و مستندات پیرامون آیت‌الله سیبویه تمدید شد

فراخوان ارسال آثار و مستندات پیرامون آیت‌الله حاج شیخ محمدحسین سیبویه، مؤسس فقید مدرسه علمیه امام حسین(ع) از سوی این مدرسه تمدید شد.
فراخوان ارسال آثار پیرامون شخصیت آیت الله سیبویه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، فراخوان آثار و مستندات پیرامون آیت‌الله حاج شیخ محمدحسین سیبویه به منظور تدوین کتاب یادنامه این عالم ربانی در نخستین سالگرد ارتحال وی، از سوی مدرسه علمیه امام حسین(ع) تمدید شد.

در این فراخوان از صاحبان آثار مختلف پیرامون شخصیت علمی، اخلاقی و سلوک معنوی و تبلیغی در قالب مقاله، یادداشت، خاطرات، مصاحبه، اندرزها ، دستنوشته و اسناد و تصاویر جهت همکاری دعوت به عمل آمده است.

این گزارش حاکیست، معرفی و بیان خاطرات و حکایات عالمان برجسته بيت آیت الله سیبویه(از جمله آیات آخوند ملا رضا ابرندآبادی یزدی،  ملا علی یزدی، ملا حسین یزدی، ملا عباس یزدی، حاج شیخ علی اکبر سیبویه، حاج شیخ محمدعلی سیبویه،  میرزا احمد سیبویه، شیخ محمدحسن سیبویه، شیخ محمد باقر اصفهانی و شیخ محمد ابراهیم یزدی نجفی)، زندگینامه آیت الله حاج شیخ محمد حسین سیبویه(شامل                          ولادت و دوران کودکی، فعالیت‌های علمی، سیاسی و اجتماعی، خدمات فرهنگی و تبلیغی، اخلاق و سلوک،  ارتحال،    وصیت‌نامه، پیام‌های تسلیت) و موضوعات مرتبط(سفارشات و توصيه‌ها، کتابشناسی آثار خاندان آیت‌الله سیبویه، اشعار و سروده‌ها در مورد خاندان ایشان، روش شناسی سبک مقتل آیت الله سیبویه و برگزیده سخنان و درس‌های تفسیری ایشان) از محورها و موضوعات این فراخوان است.

برپایه این گزارش، علاقه مندان می توانند آثار خود را تا 10 شهریور از طریق پست الکترونیک Basiratnews@gmail.com یا تلگرام به شماره های 09153099710 ،  09151118432  و 09332455917 یا به صورت حضوری و پستی به مدرسه علمیه امام حسین(ع) مشهد ارسال کنند.

گفتنی است، آیت الله حاج شیخ محمد حسین سیبویه حائری در سال 1306 هجری شمسی در بیت علم و زهد و تقوی در شهر مقدس کربلا دیده به جهان گشود. پدرش آیت الله العظمی حاج شیخ محمد علی سیبویه (ره) از مراجع تقلید حوزه علمیه کربلا و از شخصیت های برجسته شهر بودند.

وی پس از گذراندن دوره ابتدایی و مقدمات حوزوی در شهر کربلا، عازم شهر نجف اشرف می شود و از محضر اساتید برجسته آن زمان استفاده می کند.

این عالم فقید در حوزه علمیه کربلا در دروس سطح از محضر اساتیدی چون حضرات آیات حاج آقا شیخ علی ساوجی، طبسی حائری ، شیخ جعفر رشتی ، شیخ محمد خطیب، آقا شیخ محمد رضا اصفهانی، شیخ یوسف خراسانی و مرحوم والدشان استفاده می کند.

در نجف اشرف نیز سطوح عالیه حوزه را در محضر بزرگانی همچون حضرات آیات حاج شیخ مجتبی لنکرانی ( کفایه )، سید احمد اشکوری، شیخ صدرای بادکوبه ای و حاج سید محمد باقر محلاتی فرا گرفته و در دروس خارج فقه و اصول آیات عظام سید ابوالقاسم خوئی، امام خمینی، سید حسن بجنوردی ، میرزا باقر زنجانی و حاج میرزا حسن یزدی شرکت می کند که ثمره آن نگارش تقریرات دروس خارج آن اساتید است که برخی از آنها به چاپ رسیده است.

وی در حوزه علمیه نجف اشرف به تدریس فقه و اصول ، تفسیر ، عقاید و اخلاق می پردازد. معظم له در نجف اشرف نقش مهمی در احیای مسجد شیخ طوسی (ره) داشت بطوری که بحث های ایشان در نجف اشرف بیشتر در مسجد جامع شیخ طوسی (ره) برگزار می شد.

آیت الله سیبویه در سال 1358 هجری شمسی توسط عمال حکومتی عراق دستگیر و از شهر نجف اشرف اخراج می شود و به همراه گروهی از علما عازم ایران شده و در شهر مقدس مشهد اقامت می کند.

وی در حوزه علمیه مشهد، اقدام به تأسیس مدرسه علمیه امام حسین (ع) کرد و به تدریس تفسیر و درس خارج فقه در این مدرسه می پرداخت و بدین صورت حضور با برکت خود را در مشهد مقدس با تربیت صدها شاگرد فاضل و محقق تکمیل کرد.

این عالم ربانی در آبان ماه 94 به‌علت بیماری کلیوی در بیمارستان امام زمان(عج) مشهد دار فانی را وداع گفت./930/203/ب2

 

ارسال نظرات