۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۸
کد خبر: ۴۴۳۲۸۳
در مدرسه علیمه کوثر ورامین؛

پایان نامه سعادت از دیدگاه ملاصدرا دفاع شد

پایان نامه سعادت از دیدگاه ملاصدرا از پریسا عباسی در اتاق دفاعیات مدرسه علیمه کوثر ورامین برگزار شد.
جلسه دفاعیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جلسه دفاعیه پایان نامه سعادت از دیدگاه ملاصدرا از سوی پریسا عباسی طلبه سطح دو، با مشاوره و راهنمایی زینب نادی تدوین شده بود، امروز در اتاق دفاعیات مدرسه علیمه کوثر ورامین برگزار شد؛ همچنین فاطمه فلاح تفتی داوری این جلسه دفاعیه و خانم نسرین نوری دبیر آن را بر عهده داشت.

در آغاز این جلسه دفاعیه، پریسا عباسی به تبیین پایان نامه پرداخت و در فصل نخست با اشاره به اهمیت و ضرورت سعادت، گفت: هر انسانی ذاتا از شقاوت گریزان است انسان در زندگی خود، هدفی جز کسب سعادت و خوشبختی ندارد و فعالیت او پیوسته برای دست یافتن به سعادت صورت می‌پذیرد.

وی در فصل دوم با اشاره به چگونگی سعادت حقیقی، بیان داشت: همه شرایع، راهنمایی مردم به سوی قرب و سعادت و رسیدن از پایین‌ترین سطوح نقص به بالاترین مراتب کمال است اما گاهی عواملی موجب می‌شود سعادت حقیقی در پرتو آمال و امیال انسانی کم شود به همین سبب انسان نتواند به درستی سعادت حقیقی را تشخیص دهد.

وی با اشاره به اینکه فصل سوم به بیان سعادت از دیدگاه ملاصدرا پرداخته شده، ابراز کرد: ملاصدرا سعادت حقیقی را وجود و درک وجود می‌داند و از آن جا که وجود ها را در کمال دارای مراتب می‌داند، از این رو سعادت نیز دارای مراتب بوده به طوری که سعادتی که در وجود أتّم است بیشتر از وجود است.

وی اضافه کرد: غزل نظر ملاصدرا درک وجود نیز خود، سعادت دیگری است بنابراین سعادت لازمه درک وجود است که در قالب لذت تبلور می‌یابد .

پریسا عباسی همچنین در این فصل به راه‌ها و موانع تحصیل سعادت پرداخت و خاطرنشان کرد: ملاصدرا وصول به سعادت را بدون معرفت و دانایی غیر ممکن و موانع سعادت در نقص جوهری، خبث جوهری، انحراف از جهت و غایت مطلوب، پندارهای فردی نادرست و .،است.

پریسا عباسی در نتیجه گفت: براساس نظریات ملاصدرا سعادت امری مشکک و ذو مراتب است، زیرا ملاصدرا وجود و سعادت و نیز لذت را مساوق دانسته و چون وجود ذو مراتب است بنابراین سعادت نیز ذو مراتب خواهد بود.

در ادامه فاطمه فلاح تفتی، داور این جلسه دفاعیه به بیان نظرات خود پرداخت و بیان داشت: از مشکلات موجود در این پایان نامه استفاده از عنوان تکراری، خلط مباحث فصل اول و مقداری بعضا همپوشانی، عدم اشاره به تفاوت‌ها در پیشینه و استفاده از عنوان فصل دوم که خود می‌تواند عنوان یک پایان نامه باشد و این برخلاف اصول پایان نامه نویسی است./813/202/ب2

 

ارسال نظرات