۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
کد خبر: ۴۴۳۳۱۸
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی:

دوری از مجالس گناه رحمت الهی را شامل انسان می کند

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: همنشینی با انسانهای ناشایست و گنهکار سبب جذب گناهان شده و انسان را شریک جرم آنان می کند، بنابراین باید از مجالس گناه دوری کرد تا رحمت الهی شامل حال انسان شود.
پای درس امیرالمومنین(ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت الاسلام والسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی شب گذشته در جلسه تفسیر نهج البلاغه که با عنوان «پای درس امیرالمؤمنین» در مصلای ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: خطبه 13 نهج البلاغه در مورد فتنه بصره و جنگ جمل است که حضرت علی(ع) در این خطبه گلایه خود از عملکرد اهل بصره را در جملاتی مختصر بیان فرموده است.

وی افزود: امام علی(ع) پس از سه روز از اتمام جنگ جمل مردم را به مسجد بصره دعوت کرده و این خطبه را خواندند: «شما لشكريان آن زن بوديد و از شتر او فرمانبري كرديد و به نعره آن زبان بسته پاسخ داديد و آنگاه كه از پاي افتاد گريختيد، اخلاقتان ناپسند، پيمانتان سست، آيين تان دو رويي و آب تان شوراب است، آن كس كه بين شما مانَد، كيفر گناهي است كه بيند و آنگاه كه كوچ كند، دوباره مشمول رحمت خدا گردد، گويي مي‏بينم كه مسجدتان در سيلاب فرو رفته و جز بلنداي آن چونان سينه كشتي چيزي نمانده است و خداوند از فراز و نشيب بر آن عذاب فرستاده و آنجا هرچه هست در آب شده است».

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: این خطبه نشان از آکنده بودن قلب حضرت از درد است که طلحه و زبیر با ام المؤمنین عایشه همراهی کرده و مردم بصره را با خود متحد کردند.

وی به حکم شرکت زنان در نبردها اشاره و اضافه کرد: به جنگ رفتن خانم ها در دین اسلام واجب نیست و زمانی زن حق دفاع دارد که سرزمین اسلامی از هر طرف مورد هجمه بوده و مردان به تنهایی قادر به دفاع نباشند که در این صورت به همه دفاع واجب می شود.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی با بیان اینکه در جنگ ها فرماندهی به عهده مردان است، ادامه داد: در دین اسلام خانمها از برخی کارهای مردان نهی شده اند و این بخاطر اهمیت دادن به آنان است، بنابراین برخی تکلیف ها را از دوش آنان برداشته است مانند مسأله امامت و پیامبری که به عهده هیچ خانمی به خاطر داشتن کارهای اجرایی گذاشته نشده است.

وی گفت: به خانم ها مقام ولایت داده شده است به طور مثال همانطور که فرمان ائمه(ع) برما واجب است باید از حضرت زهرا(س) هم اطاعت کنیم، اما بخش اجرایی آن، از عهده بانوان برداشته شده است.
وی وصلت با انبیا الهی را فضیلت و منزلت عظیمی برای بانوان دانست و افزود: خدای متعال درخواست انبیا را از همه انسان ها بالاتر می داند و همسران ایشان را به عنوان مادران مؤمنان معرفی می فرماید، به این جهت هیچ کس نمی تواند با همسر پیامبر(ص) پس از رحلت ایشان یا طلاق آنان ازدواج کند، چرا که در حکم مادران امت هستند و خدای متعال چنین وصلتی را معصیت عظیمی معرفی می کند.

امام جمعه ارومیه گفت: خدای متعال تکلیف زنان پیامبر(ص) را نسبت به دیگر زنان جامعه سنگین تر قرار داده و آنان را از صحبت زنانه با مردان و خروج از منزل نهی می کند، چرا که آنان به مانند زنان عادی نیستند.

وی ادامه داد: خدای متعال به همسران پیامبر(ص) هشدار می دهد که اگر دچار معصیت و خطا شوند آنان را دو برابر دیگر افراد عذاب می دهد، چرا که هم از فرمان خدا خارج می شود و هم آبروی پیامبر خدا را می برد.
وصل بودن به هیچ انسان پاک و مؤمنی بدون عمل صالح انسان را نجات نمی دهد.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی تصریح کرد: هر چند که وصلت با پیامبر(ص) برای انسان مقام بزرگی است اما به این معنا نیست که خدای متعال به خاطر چنین جایگاهی از خطا و گناه او بگذرد، همه انسان ها به واسطه عمل خود از خدای متعال پاداش گرفته و یا مجازات می شوند، وصل بودن به هیچ انسان پاک و مؤمنی بدون عمل صالح انسان را نجات نمی دهد.

وی گفت: خدای متعال همسر حضرت نوح(ع) و حضرت لوط(ع) را به عنوان زنان کافری مثال می زند که همسران آنان پیامبر بودند، ولی برای خانم های خود به خاطر کفرشان هیچ کاری نتوانستند انجام داده و آنان را از عذاب الهی نجات دهند و آسیه همسر فرعون را خدای متعال به عنوان زن مؤمنی مثال می زند که همسر کافری داشت.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با اشاره به گناه کبیره بودن نافرمانی همسران پیامبر(ص)، یادآور شد: در زمان خلافت امیرمؤمنان(ع) نیز یکی از همسران پیامبر برخلاف فرمان الهی از خانه خود خارج شد و علیه خلیفه وقت شورش کرد.

وی ادامه داد: مردم بصره تا وقتی که شتر همسر پیامبر بر سر پا بود مقاومت می کردند و وقتی شتر پاهایش بریده شده و بر زمین خورد همه آنان فرار کردند، بنابراین حضرت علی(ع) اخلاق اهل بصره را پست، عهد آنان را سست، دین آنان را نفاق و آب آنان را تلخ عنوان فرمودند.

امام جمعه ارومیه تصریح کرد: همنشینی با انسانهای ناشایست و گنهکار سبب جذب گناهان آنان شده و انسان را شریک جرم آنان می کند، بنابراین باید از مجالس گناه دوری کرد تا رحمت الهی شامل حال انسان شود.

وی در پایان گفت: عده ای در قیامت می گویند که ما در زمین مجبور به ماندن با گنهکاران شدیم، خدای متعال در جواب آنان می فرماید که آیا زمین الهی وسیع نبود؟ چرا هجرت از گناه نکردید، انسان هر جا که نتوانست فضا را عوض کرده و گنهکاران را از معصیت منصرف کند باید هجرت کند.

گفتنی است، سلسله جلسات تفسیر نهج البلاغه هر هفته چهارشنبه شب در مصلای ارومیه از سوی نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی برگزار می شود./936/202/ب2

ارسال نظرات