۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶
کد خبر: ۴۴۳۳۲۲

نشست علمی تخصصی حقوق شهروندی در اسلام برگزار شد

نشست علمی تخصصی حقوق شهروندی در اسلام با تمرکز بر احکام دین مبین اسلام در حوزه حقوق شهروندی برگزار شد.
نشست حقوق شهروندی در اسلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی تخصصی حقوق شهروندی با موضوع «حقوق شهروندی در اسلام» غروب چهارشنبه 20 مرداد با حضور حجت الاسلام حسین جلیل‌زاده، استادیار دانشکاه افسری امام علی(ع) سرکار خانم مونس کشاورز دبیر نخستین کنگره بین المللی حقوق شهروندی در محل ستاد توانمندسازی فعالیت‌های مردم نهاد برگزار شد.

حق الناس بر حق الله ارجحیت دارد

در بخش سخنران ویژه این مراسم حجت الاسلام جلیل‌زاده با اشاره به تربیت اصولی در دین اسلام، بیان داشت: مهم‌ترین موضوعی که باید از سوی خانواده‌ها مورد توجه قرار بگیرد، آموزش اصولی و با استدلال مسایل دینی به فرزندانشان است.

وی افزود: هنگامی که فرد در مقابل بنیادی‌ترین مسایل دینی با نگاه استدلالی قرار نگیرد، قطعا نمی‌تواند مسایل اصلی دین خود را فرا بگیرد.

استاد حقوق خصوصی دانشگاه آزاد اسلامی بیان داشت: باید توجه داشت در دین اسلام حق الناس بر حق الله برتری دارد، اینگونه نیست که فرد حقوق افراد را تضییع کند و از نگاه اسلام مبری شود.

وی تصریح کرد: بدون شک فرد می‌توانددر مسایل شخصی دینی خود در نهایت از قصوراتی که داشته طلب عفو الهی کند، اما در مورد مسایل حقوقی مردم عادی تنها راه بخشش این است که فرد مورد ظلم قرار گرفته فرد ظالم را مورد عفو قرار دهد.

حجت الاسلام جلیل‌زاده در پایان، گفت: در فتاوای مختلف به موضوع حفظ حقوق افراد توجه شده است که این موضوع نشان از توجه دین مبین اسلام به موضوع حقوق شهروندی دارد.

امضای تفاهم‌نامه همکاری میان کنگره بین المللی حقوق شهروندی و شهرداری تبریز

در قسمت دیگری از این نشست خانم مونس کشاورز با اشاره به اهداف برگزاری این نشست، گفت: قطعا پرداختن به موضوع حقوق شهروندی در اسلام یکی از مباحثی است که برآمده از دستورات دینی می‌باشد و بر همین اساس نیز به بررسی حقوق شهروندی از منظر اسلام می پردازیم چراکه بسیاری از متون و مواد قانونی ما در حیطه علم حقوق مبنای اسلامی دارند.

وی افزود: حقوق شهروندی را از منظر قرآن کریم نیز می‌توان مورد ارزیابی قرار داد، زیرا در کلام الله نیز به مسایل حقوق شهروندی اشاره شده است. آیه 70سوره اسراء نمونه بارز این سخن  است.

دبیر کنگره بین المللی حقوق شهروندی، گفت: شاید در متون ارزشمند اسلامی واژه حقوق شهروندی رانتوان یافت اما مصادیق حقوق شهروندی همه در متون دینی ما به نحو مبسوطی  احصا و پیش بینی شده اند.

کشاورز در پایان خبر داد: باتوجه به جریان سازی ویژه ای که درباره سلسله نشستهای حقوق شهروندی و دوره های آموزشی تربیت مربیان حقوق شهروندی به ابتکار و همت دبیرخانه دائمی کنگره بین المللی حقوق شهروندی اتفاق افتاد شامگاه 2شنبه 18مرداد تفاهم‌نامه میان معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تبریز و دبیرخانه دائمی کنگره بین المللی حقوق شهروندی با حضور حجت الاسلام حمیدی معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تبریز و سرکار خانم مونس کشاورز دبیر کنگره بین المللی حقوق شهروندی در شهر تهران  جهت اجرای این الگو در کلانشهر تبریز منعقدگردید.

در بخش پایانی این نشست پس از پخش کلیپی با موضوع فعالیتهای صورت گرفته از سوی دبیرخانه کنگره بین المللی حقوق شهروندی از آغاز تا کنون، از فعالیتهای 40 ساله حجت الاسلام جلیل‌زاده در احیای مسایل دینی در حوزه‌های فقه و  حقوق با اهدای لوح سپاس تجلیل به عمل آمد./202/856/ب1

ارسال نظرات