۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۲
کد خبر: ۴۴۳۴۳۶
پیش از ظهر امروز صورت گرفت؛

دیدار فعالان رسانه‌های حوزوی با آیت الله زنجانی

جمعی از فعالان حوزوی عرصه رسانه با آیت الله سید محمد حسینی الموسوی زنجانی دیدار و از بیانات ارزشمند وی در زمینه رسانه، حوزه و مسائل اجتماعی نظیر امر به معروف، حجاب و عفاف و قمه زنی بهره مند شدند.
دیدار فعالان رسانه حوزوی با آیت الله زنجانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیش از ظهر امروز تعدادی از طلاب و فعالان حوزوی عرصه رسانه های خبری و نوشتاری با حضور در بیت آیت الله سید محمد حسینی الموسوی زنجانی با وی دیدار و گفت و گو کردند.

حوادث معلول بینش ها است؛ افق افکار را بهم نزدیک کنید

آیت الله زنجانی با اشاره به مسائل اشاره شده از سوی جمع حاضر ضمن تایید مطالب بیان داشت: فرمایشات شما دلایل ریشه ای دارد و دلیل اصلی به نحوه تفکر در حوزه است تفکر حوزه نجف با قم و آنجا با مشهد متفاوت است تفکر شما در این زمینه درست است اما باید طبق اصول و برنامه پیش بروید خشکاندن ریشه تفکرات غلط زمان بر است.

وی افزود: سعی کنید در این مسیر افق افکار را بهم نزدیک کنید باید تدبیر و چاره اندیشی کرد این حوادث معلول بینش ها است که باید آن بینش تصحیح شود. بینش مشهد قدری تفکیکی است و قم غیر این است. آزادی که در حوزه قم هست در جای دیگر نیست آنجا به افکار میدان می دهند حتی مباحث الحادی در سطح بالایی مطرح و پاسخ داده می شود.

در پذیرش حوزه دقت بیشتری شود

استاد سطح عالی حوزه خراسان بیان داشت: بر اساس نیاز حاکمیت فقط کار نکنید خلاء عالم ربانی داریم در این زمینه کار کنید معتقدم در پذیرش حوزه هم باید دقت بیشتری شود غربالگری شود بزرگان حوزه ببینند عده ای وارد می شوند و پس از مدتی یا خارج می شوند از حوزه و یا لباس نمی گذارند که این آسیب می رساند.

وی افزود: نشاط در حوزه و رشد علمی مهم است کار حوزوی کار فکری است کار عقیدتی است و عقیده مردم را عوض کردن کار سختی است زحمت دارد متاسفانه در خانه برخی اهل علم، معارف هم نداریم بعد  انتظار داریم بچه ما اهل معرفت باشد. مردم احتیاج به عالم ربانی دارند تا نیاز دینی و معرفتی خود را برطرف کنند و عالم ربانی هم در هر شرایطی موفق است.

بزرگان حوزه تدبیر کنند

آیت الله زنجانی بیان داشت: قبل انقلاب روحانی خودش مردم را به مساجد می کشاند و دور خود جمع و ارشاد و تبلیغ می کرد اما اکنون نگاه برخی طلاب فرق کرده است باید کار آماده و باب میل باشد تا تبلیغ کند که این خطا را بزرگان حوزه باید تدبیر کنند در برخی جاها عقب مانده ایم.

وی افزود: در جوامع بشری مردم اکثرا دنباله رو هستند اما در این بخش آنچنان که باید کار نشده است حوزه نجف، قم و خراسان را مقایسه کنید مدتی گرفتاری شیعه اخباری گری و اصولی بودن  حوزه بود مدتی درگیری تفکیکی و غیره، کم کارشده و بخش عترت و اهل بیت مغفول مانده است.

تصمیم گیری بر اساس گزارش صحیح/ عارف به زمانه بودن لغزش را دور می کند

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان خطاب به حاضران در جلسه گفت: شما کارتان به روز است اطلاعات خود در زمینه های کارتان را در اختیار بزرگان بگذارید تا مطلع شوند و بر اساس آن تصمیم گیری شود ما خبر از باطن که نداریم ظاهر را می بینیم شما که در متن کار هستید درست اطلاع رسانی کنید گزارش بدهید تا بزرگان تصمیم گیری کنند.

وی در ادامه از اشتباهات کُتُبی تاریخی نظیر ابن اثیر و طبری گفت که حوادثی واقعی نظیر غدیر را نقل نکرده اند و نیز در طول تاریخ، دست بردن برخی در روایات را مطرح کرد که باید طبق فرمایش اهل بیت قواعد کلی و اخبار با هم  بررسی شود و به فرموده حضرت امام(ره) اجتهاد و استنباط بر اساس شرایط مکان و زمان باشد.

وی افزود: بسنجیم که شرایط زمان و مکان چی می گوید امام صادق(ع) فرمود عالم باید عارف به زمان خودش باشد چرا که در این صورت از لغزشها دور می شویم. اگر شرایط را درک نکنیم یک سویه برخورد می کنیم یعنی با ابزار دویست سال قبل با حوادث و جریانات برخورد می کنیم. که دچار اشتباه و لغزش می شویم.

معضل حجاب را حوزه مورد تحقیق قرار دهد/امر به معروف با شرایطش باشد

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان بیان داشت: بحث حجاب فعلی جامعه را چه کنیم؟ آیا با تنبیه و تعذیر درست می شود؟ مگر یک نفر دونفر هستند این مسئله را باید حوزه  تحقیق کند و پاسخ بدهد این هم تحقیق شورایی باشد نه یکنفره، حوزه به طور کل نسبت به این مسائل پاسخگو باشد.

وی افزود: می گوئیم امر به معروف کنیم اما شرایط آن را نمی گوئیم این آسیب می زند بدتر می شود حوزه ای که شرایط روز را نشناسد یک گله را رم می دهد قرآن به پیامبر فرمود به مشرکان پناه بده تا حرف خدا را بشنوند اگر قانع نشدند بعد اقدام دیگری کن. اول ببینیم چه می گویند مشکل کجا است.

حاکم مسلمین قمه زنی را صلاح نمی داند گوش کنید

آیت الله زنجانی بیان داشت: داخله را درست نکردیم به فکر تفکر عالم هستیم همین بحث قمه زنی هر کسی نظری دارد مردم را گیج نکنیم با توجه به شرایط زمان و مکان اجتهاد و استنباط کنیم و حکم بدهیم.

وی افزود: خب الان شرایط زمان و مکان را حاکم مسلمین سنجیده و حکم داده که قمه زنی را به مصلحت نمی داند گوش کنید آنها در جایگاهی نشستند که اطلاع  بیشتری دارند و صلاح مسلمین را بهتر می دانند بنابراین منع می کنند که در شرایط فعلی جهان امروز این امر جایز نیست چرا که اسلام را بر این اساس قضاوت و تخریب می کنند.

توجه مسؤولان در تصمیم گیری ها به گزارش و نظر روحانیون مناطق

استاد درس خارج حوزه علمیه در ادامه کلام خود، مسؤولان و تصمیم گیرنده ها به حرف و گزارش آخوند و روحانی مناطق گوش کنند چرا که آنها هم چیزی در حوزه فعالیت خود می بینند یا حس می کنند که آن مسؤل بالادست متوجه آن نمی شود.

وی افزود: امام علی(ع) حتی پیشنهاد مشاوره با دشمن را می دهد از آن جهت که هم میزان دشمنی او را بفهمیم و هم آنچه که او می بیند و ما ممکن است متوجه نشویم. سفارش امام به مالک اشتر را بخوانید در این مدیریتها و تصمیم گیریها کمک می کند.

فرهنگ خدمت رسانی در جامعه و کیفیت محصول ایرانی/بها دادن به اولویتها در جامعه

آیت الله زنجانی در بخشی دیگر از کلام خود به توانمندی جامعه ایرانی اشاره کرد که درست مورد بهره برداری قرار نمی گیرد و از سوی دیگر قفل شدن برنامه های اقتصادی با سیاسی و اجتماعی مشکلاتی را اضافه می کند.

وی افزود: وقتی محصولات ایرانی کیفیت لازم را نداشته باشد ناخواسته و خود به خود جذب محصول خارجی می شویم باید فرهنگ خدمت رسانی به جامعه و هم نوع را جا بیاندازیم تا با توجه به این اصل، در تولید محصولات و خدمت رسانی، کیفیت محصول ایرانی را بالا ببریم.

وی با اشاره به عدم موفقیت برخی برنامه ها در جامعه، اشکال آن را در بها ندادن به اولویتها دانست و گفت: اگر به اولویتها بها ندهیم و آنچه لازم است را کار نکنیم این اثر منفی می گذارد.

موفقیت پدر من در پذیرش مردم بود

آیت الله زنجانی در پایان موفقیت پدر خود را در پذیرش مردم و مهربانی و عطوفت با آنها دانست و با قرائت حدیث« الانسان عبیدالاحسان» بیان داشت: احسان و نیکی به مردم دید را عوض می کند برخورد نیک جذب می کند موفقیت پدر من در پذیرش مردم بود که از صبح تا شب در بیت خود پاسخگو و پذیرای مردم بود.

گزارش مسؤول خبرگزاری رسا در خراسان

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام علیپور، مسؤل خبرگزاری رسا در خراسان به بیان گزارشی مختصر از عملکرد رسانه خود پرداخت و نیز از سختی کار خبر و به طور کلی نبود امکانات مورد نیاز این عرصه خبر داد.

وی رسانه ای نبودن برخی از علما و حوزویان را از سختیهای کار رسانه در حوزه برشمرد و نیز در مقابل اطلاع رسانی در این بخش را به نسبت اطلاع رسانی و پوشش خبری در دیگر بخشهای جامعه حساس و پر مسؤولیت دانست.

حجت الاسلام علیپور وظیفه سنگین خبرگزاری رسا به عنوان خبرگزاری رسمی و معتبر در عرصه اطلاع رسانی اخبار علما و حوزه علمیه، و نیز معرفی شخصیتهای علمی ناشناخته در بحثهای اصولی، اعتقادی، اجتماعی، فقهی، اقتصادی و دیگر مسائل را یادآور شد و افزود: تلاش می کنیم از رهنمود علما و صاحب نظران نیز در مسیر ایجاد نشاط در حوزه و رشد علمی و موفقیت طلاب قدم برداریم که این را هم از وظایف خود می دانیم.

وی در پایان ضمن درخواست از آیت الله زنجانی نسبت به ارائه رهمنودی در این عرصه، آغاز بکار  رسمی دفتر رسا در خراسان را در سال 86 به دست مبارک پدر فقیدشان آیت الله سیدعزالدین محمد حسینی زنجانی را افتخاری برای این رسانه دانست./933/201/ب3

ارسال نظرات