۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۱
کد خبر: ۴۴۳۴۸۲
عضو هیئت‌علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران:

آیات قرآن حکمرانی آل سعود را بر مسجدالحرام نفی می‌کند

حجت الاسلام والمسلمین ارسطا با اشاره به ارتباط حج و حکومت اسلامی در آیات قرآن گفت: حج و مکه نباید تحت حاکمیت هیچ حکومتی باشد چراکه خداوند آن را برای همه مردم قرار داده است، بنابراین آیات قرآن حکمرانی آل سعود را بر مسجد الحرام نفی می کند.
حجت الاسلام محمدجواد ارسطا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی تخصصی «حج شط همیشه جاری» با موضوع حج و آرمان های اسلامی عصر پنجشنبه با حضور جمعی از اساتید حوزه در سالن جلسات سازمان حج و زیارت استان قم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد ارسطا در این نشست با اشاره به آیات و روایات دال بر حکومت اسلامی اظهار داشت: برای چگونگی استفاده از قرآن باید توجه داشت که برخی اوقات احکام تکوینی الهی این صلاحیت را دارد که از آن حکم تشریعی استفاده بشود به عنوان نمونه امیرمؤمنان با توجه به آیات قرآن در روایتی می فرماید «خداوند آسمان و زمین را در شش روز آفرید در حالی که می توانست آن ها را در یک چشم برهم زدن خلق کند چون می خواست به این وسیله تأمل ورزیدن را به عنوان الگویی برای امنای خودش در میان مردم قرار دهد و بدین وسیله حجت را بر مردم تمام کند».

گاهی صفات الهی منشأ احکام تشریعی می شود

عضو هیئت‌علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران با بیان این که صفات الهی نیز می تواند منشأ حکم تشریعی بشود، ابراز داشت: روایتی از پیامبر گرامی اسلام داریم که حضرت فرمود خداوند نظیف است و نظافت را دوست دارد پس شما هم انسان های با نظافت باشید و جلوی درب خانه خود را پاکیزه نگاه دارید.

وی با اشاره به ارتباط حج و حکومت اسلامی در آیات قرآن یادآور شد: مورد نخست آیه 25 سوره حج است: «ان الذین کفروا و یصدون عن سبیل الله والمسجد الحرام الذی جعلناه للناس سوآء العاکف فیه و الباد» که خداوند در آن حکومت اسلامی بر حج را مطرح می کند که از آن فهمیده می شود حج و مکه نباید تحت حاکمیت هیچ حکومتی باشد چراکه خداوند آن را برای همه مردم قرار داده است.

حجت الاسلام والمسلمین ارسطا ادامه داد: از این آیه برداشت می شود حق استفاده از مکه و مسجد الحرام برای کسانی که در شهر مکه زندگی می کنند و برای غیر ساکنان آن مساوی است تا جایی که ائمه ما بر مساوات در این آیه حکم شرعی بار کرده اند که از جمله امیرمؤمنان نهی کرده اند از این که ساکنین مکه خانه های خود را به دیگران اجاره بدهند و به همین آیه استناد می کنند و در نامه 67 نهج البلاغه این مطلب به صراحت بیشتری بیان شده است.

وی افزود: البته این آیه دلالت بر این ندارد که کسی در مکه نمی تواند مالک باشد بلکه می خواهد بگوید چون مکه برای همه است نباید برای اسکان کسی در خانه تان از او اجرت بگیرید و به همین خاطر است که کسی از فقها بر مالک نشدن افراد مکه بر زمین ها و خانه ها فتوا نداده است.

دول اسلامی متولیان انجام بهتر فریضه حج

عضو هیئت‌علمی پردیس فارابی دانشگاه تهران با تأکید بر این که دول اسلامی باید زمینه را برای انجام بهتر مناسک حج فراهم کنند، عنوان کرد: در آیه 126 سوره بقره حضرت ابراهیم خطاب به خداوند می فرماید: «وإذ قال إبراهيم رب اجعل هذا بلدا آمنا وارزق أهله من الثمرات من آمن منهم بالله واليوم الآخر» با توجه به این که حضرت ابراهیم از خدا می خواهد آن جا را شهری امن قرار دهد نشان می دهد که امنیت از ضروریات حج است و این مطلب نمی تواند با حاکمیت دولت های ظالم بر حج سازگار باشد.

وی خاطرنشان ساخت: از این آیه برداشت می شود که دولت های اسلامی باید برای امنیت حجاج تلاش کنند و همچنین وظیفه تأمین معیشت آن ها را برعهده بگیرند و با توجه به این که این مسأله از امور حسبیه است باید متولیان آن فقها و یا ولی مشروع باشند نه حکومتی طاغوتی./1330/پ202/ی

خبرنگار: داود جعفری

ارسال نظرات