۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۰
کد خبر: ۴۴۳۴۹۰
استاد حوزه علمیه:

بخل و حسد مانع خیر است

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه بخل و حسد را مانع خیر است، گفت: حضرت علی(ع) فرمودند: نرسیدن خیر تو به کسی، سبب می‌شود دوستان و نزدیکان از اطرافت پراکنده و به غیر از تو تمایل پیدا کند.
شجاعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد شجاعی، استاد حوزه علمیه شامگاه پنجشنبه در حسینیه اثنی عشری شهرری، گفت: عقد اخوت دو دوست، در اسلام مستحب است.

وی افزود: زیارت برادر از حقوقی است که در عقد اخوت مطرح می‌شود تا افراد جویای احوال یکدیگر باشند.

شجاعی با اشاره به حدیثی از حضرت علی(ع)، بیان داشت: آن حضرت فرمودند: اگر کسی جویای حال دوستش نباشد این ارتباط در آستانه قطع شدن است؛ اسلام مسلمانان را به جویا شدن از احوال دوستان و آشنایان بسیار سفارش کرده است، زیرا اگر کسی این مهم را انجام ندهد دوست خود را ضایع کرده است.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حفظ دوست از لوازم دوستی است، ابراز کرد: ملاقات مؤمنان با یکدیگر سبب سلامت جسمی و روحی آنان در دنیا و آخرت می‌شود، به همین سبب اسلام به زیارت یکدیگر بسیار توصیه کرده تا دوستی‌ها محفوظ بماند.

وی افزود: انزوا و گوشه گیری در اسلام به شدت نهی شده و به پیوندهای پاک در محیط‌های دور از معصیت تأکید شده است، زیرا ملاقات مؤمنان خود فضایی بهشتی بوده و نیازی به چاشنی حرام ندارد.

شجاعی کسانی را که در ملاقات دوستان پیشقدم هستد مقربان درگاه الهی دانست و گفت: انسان منزوی به شیطان نزدیک‌تر و از خدا دور می‌شود، در جمع قرار گرفتن انسان بسیار نیکو و پسندیده است، زیرا انسان نقطه ضعفهای خود را شناخته و درصدد برطرف کردن عیوب موجود بر می‌آید.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه میزبان نسبت به میهمان به خداوند متعال نزدیکتر است، اظهار داشت: به طور قطع کسانی که محور و میزبان هستند به خداوند و ائمه معصومین(ع) تقرب بیشتری دارند.

وی با تأکید به اینکه اسلام به جماعات انسان‌ها بسیار اهمیت داده است، گفت: نماز جمعه از آن دسته اجتماعاتی است که بسیار قابل توجه خداوند باری تعالی بوده، زیرا مسلمین در این اجتماع عظیم هفتگی می‌توانند از اوضاع و احوال یکدیگر مطلع شوند و به رفع گرفتاری‌های هم بپردازند تا مورد مغفرت الهی قرار گیرند.

شجاعی بخل و حسد را مانع خیر دانست و تصریح کرد: حضرت علی(ع) فرمودند: نرسیدن خیر تو به کسی، سبب می‌شود دوستان و نزدیکان از اطرافت پراکنده و به غیر از تو تمایل یابند؛ به همین دلیل انسان در محبت کردن نباید بخیل باشد./813/202/ب2

ارسال نظرات