۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳
کد خبر: ۴۴۳۶۳۶
استاد حوزه علمیه مطرح کرد؛

ضعف عملکرد رسانه ملی در ترویج فرهنگ دینی/ اعزام مبلغ تنها به مناسبتها محدود نشود

حجت الاسلام والمسلمین نبوی با انتقاد از ضعف عملکرد رسانه ملی در ترویج فرهنگ دینی، گفت: صدا و سیما به ویژه مرکز خراسان به مردم و نظام مدیون است و ادای دین نکرده است.
رسانه ملی

حجت الاسلام والمسلمین سید حسین نبوی، استاد حوزه علمیه مشهد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با اشاره به ضرورت هجرت طلاب و روحانیان واجد شرایط به مناطق مختلف کشور که فاقد روحانی هستند، گفت: برخی از حوزویان یا علما  اثر حضورشان در مراکز حوزوی را به لحاظ ادامه تحصیل یا تحقیق و پژوهش، بیشتر مثمرثمر می بینند اما سایرین که دغدغه هایی اینچنین ندارند نباید نسبت به هجرت و تبلیغ در مناطق مختلف بی توجه باشند.

وی با اشاره به توجه قابل تحسین دفاتر مراجع از جمله آیات عظام مکارم شیرازی، سیستانی و وحیدخراسانی به اعزام مبلغ با تأمین امکانات اقامت مبلغان در اقصی نقاط کشور، افزود: مردم نیز خودشان باید متقاضی باشند و به سراغ روحانیت بیایند و به گونه ای نباشد که تقاضای آن ها در این زمینه صرفا به مناسبت ها شود.

حجت الاسلام والمسلمین نبوی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال مسجد بناها از سال ها قبل در پی درخواست مردم، برنامه اعزام مبلغ هفتگی طی ایام سال دارد، این در حالی است که بسیاری مساجد درشان بسته است و تنها در مناسبت ها باز می شود.

خطیب و واعظ برجسته اضافه کرد: نیاز به حضور روحانیت روز به روز بیشتر می شود و نهادهای مرتبط باید فکر مناسبی برای پاسخ به این نیاز داشته باشند.

برکات سفرهای تبلیغی علما و مراجع

وی با اشاره به سفرهای تبلیغی علما و مراجع، اظهار کرد: دیدار و ملاقات با مردم، طلاب و حوزویان و مسؤولان، بیان مشکلات و پرسش ها، برپایی دروس اعتقادی و رفع شبهات از برکات این سفرها است که بعضا مراجع با وجود حال نه چندان مساعد جسمی دریغ ندارند.

صداوسیما به مردم و نظام ادای دین نکرده است

حجت الاسلام والمسلمین نبوی در ادامه با انتقاد از ضعف عملکرد رسانه ملی در ترویج دین و فرهنگ دینی گفت: صدا و سیما به ویژه مرکز خراسان به مردم و نظام مدیون است و ادای دین نکرده است؛ امام خمینی(ره) فرمودند مشهد پایتخت معنوی است، همچنین با وجود مرقد مطهر امام رضا(ع) و حوزه علمیه باسابقه، مرکز ثقل تشیع و از ظرفیت حضور میلیون ها زائر داخلی و خارجی بهره مند است، اما برنامه های رسانه ملی اصلا در خور این شأن نیست.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: بارها به مسؤولان گفته ام 24 ساعت برنامه های شبکه خراسان رضوی را ببینید که آیا این برنامه ها و سریال ها در شأن جایگاه فرهنگی معنوی مشهد و امام رضا(ع) هست؟ در این زمینه وزارت ارشاد نیز مسؤولیت سنگینی دارد؛ باید با ارائه آموزش های برگرفته از سیره رضوی فرهنگ مردم را اصلاح کنند.

مشهد باید محل صدور علم، معارف و فرهنگ دینی به دنیا باشد

وی تصریح کرد: مشهد باید کلاس و محل صدور علم، معارف و فرهنگ نه تنها به داخل کشور بلکه به دنیا باشد؛ رهنمودهای ائمه اطهار(ع) متخص یک گروه نیست بلکه جهانی است.

زمینه های حضور روحانیان در اقصی نقاط کشور فراهم شود

حجت الاسلام والمسلمین نبوی درباره موانع هجرت روحانیان، یادآور شد: هجرت روحانیت نیاز به زمینه سازی دارد چنان که برای سایرین با تبلیغات گسترده این کار صورت می گیرد؛ مردم ما علاقه‌مند به دین هستند و انقلاب اسلامی از مسجد، حرم، روضه، حوزه های علمیه شروع شد و از سوی همین مکان ها نیز تقویت می شود، بنابراین اگر دین تقویت شود، نظام هم قوت می گیرد و به عکس.

این خطیب توانا با اشاره به نمونه هایی از دینداری مردم در پیش و پس از انقلاب اسلامی، افزود: نباید در سرمایه گذاری در ترویج دین و مذهب کم کاری کرد؛ مسؤولان خدمتگزار یک نظام الهی هستند که با سایر نظام های دنیا متفاوت و مرهون خون هزاران شهید است و هر کس خیانت یا کم کاری کند باید پاسخگو باشد.

وی خاطرنشان کرد: مسؤولان حوزه علمیه به قدر توان از حمایت و تأمین هزینه های هجرت و سفرهای تبلیغی طلاب و روحانیان دریغ نکنند./930/302/ب2

ارسال نظرات