۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۴۴۳۷۸۲
حجت ‌الاسلام عرفان تشریح کرد؛

مهمترین تهدیدهای پیش روی امروز انقلاب اسلامی

استاد حوزه و دانشگاه گفت: بازگشت به شرایط قبل از انقلاب، اختلاف بین سران و اقوام، بدرفتاری مسؤولان، سلب اعتماد مردم از دولت، شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های اجتماعی از مهمترین تهدیدهای پیش روی امروز انقلاب اسلامی است.
حجت ‌الاسلام حسن عرفان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت ‌الاسلام حسن عرفان، استاد برجسته حوزه و دانشگاه، ظهر امروز در ادامه سلسله نشستهای بیست و سیومین دوره طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبهه زدایی دینی که با حضور جمعی از نیرو‌های خدماتی مدارس استان چهارمحال و بختیاری در مهدیه مصلای شهرکرد برگزار شد، به تبیین مهمترین تهدید‌های انقلاب در زمان کنونی پرداخت.

وی با استناد به قرآن کریم گفت: یکی از چیز‌هایی که همه انقلابها را تهدید می‌ کند رجعت یا ارتجاع و بازگشت به شرایط قبل از انقلاب است؛ قرآن کریم در این باره می ‌فرماید: «اگر پیامبر مرد یا کشته شد شما مردم به دوران پیش از پیامبر باز می‌گردید؟»

کارشناس خبره اخلاق و معارف اسلامی ادامه داد: همین‌طور هم شد و مردم پس از پیغمبر در بسیاری از سنتها به روشهای پیش از اسلام بازگشتند و این بزرگترین خطر است.

وی اضافه کرد: انقلابهای مختلف در سراسر دنیا هم به همین شکل بوده و مردم پس از تلاشهایی که می ‌کردند و خونهایی که در این راه می ‌دادند دوباره به شرایط قبل از انقلاب‌ باز می ‌گشتند مانند انقلاب الجزایر که در راه این انقلاب حدود یک میلیون کشته از جمعیت هفت میلیونی دادند اما نتوانستند انقلاب را حفظ کنند و دوباره به وضعیت قبل از انقلاب برگشتند.

حجت ‌الاسلام عرفان با اشاره به اینکه در انقلاب مشروطه ایران نیز همین اتفاق رخ داد، اظهار داشت: در انقلاب مشروطه مردم دیدند شاهی در کشور هست که هر کاری می‌خواهد انجام می ‌دهد و عدالتی هم در کار نیست، پس مردم دست به دست هم دادند و یک جنبش درست کردند و جنبش مشروطه به پیروزی رسید اما شرایطی که بعد از جنبش به وجود آمد به مراتب بدتر از قبل بود.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه بازگشت به عقب برای هر انقلابی خسران آفرین است، گفت: باید بدانیم که اگر ما هم به سنتها و رسم و رسوم پیش از انقلاب برگشتیم و اگر زنهای ما به بی حجابی قبل از انقلاب روی آورند و اگر به قبیله ‌سالاری و خانواده ‌سالاری که در آن افراد اقوام و بستگان خود را بر سر پستهای مهم قرار می ‌دهند، برگردند این بازگشت به دوران پیش از انقلاب است.

وی با بیان اینکه یکی از درسهایی که ما باید از حضرت علی(ع) یاد بگیریم این است که حضرت وقتی به حکومت رسیدند هیچ کدام از فرزاندانش را حاکم، قاضی یا فرماندار جایی نکردند با اینکه ایشان ۱۷ فرزند پسر داشتند، تصریح کرد: حکومت اسلامی حکومتی ارزش سالار و شایسته سالار است نه قبیله سالار؛ بنابراین در زمان کنونی ما باید به رهبر عزیزمان افتخار کنیم و باید دنیا این رفتار را ببیند که فرزندان ایشان نه تنها در هیچ یک از پستهای حکومتی نیستند و منصبی ندارند بلکه عمده مردم ایران فرزندان ایشان را نمی ‌شناسند چراکه هیچ‌گاه در کنار رهبر فرزانه انقلاب حضور رسانه ‌ایی هم نداشتند.

کارشناس مباحث اخلاق، معارف قرآن و حدیث گفت: یکی دیگر از تهدید‌های امروز انقلاب این است که بزرگان و سران انقلاب با یکدیگر اختلاف پیدا کنند و این سبب بر باد رفتن انقلاب می ‌شود.

وی با اشاره به روایتی از حضرت علی(ع) خاطرنشان کرد: ایشان برای این‌ که بین مردم اختلافی پیدا نشود صبر پیشه می ‌کردند و با اینکه حق مسلمشان یعنی فدک و خلافت غصب شده بود می ‌فرمودند: صبر کردم در حالی که خار در چشم و استخوان در گلویم بود.

استاد حوزه با تأکید بر اینکه درگیریها، بداخلاقیها و بدبینی های سیاسی کمر انقلاب را می شکند، افزود: مسؤولان باید مراقب باشند ثمره خون شهدا و ثمره ایثار آزادگان را از بین نبرند که این کار آسانی نیست.

وی یکی دیگر از تهدید‌های انقلاب را بدرفتاری مسؤولان عنوان کرد و گفت: اگر مردم اعتمادشان را نسبت به مسؤولان از دست بدهند این انقلاب فرو پاشیده خواهد شد؛ بنابراین مسؤولان باید آن قدر درستکار و صادق باشند که مردم به آنها اعتماد کامل داشته باشند.

حجت ‌الاسلام عرفان در همین رابطه به کشور ژاپن اشاره کرد و ابراز داشت: یکی از علتهای پیشرفت کشور ژاپن با آن که فاقد نفت و گاز است و زمینی هم برای کشاورزی ندارد و هم بسیار زلزله خیز است طبق بررسی‌های دانشمندان آمریکایی این است که مردم ژاپن به دولت خودشان اعتماد کامل دارند.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه دولت باید کاری کند که مورد اعتماد کامل مردم قرار گیرد، تصریح کرد: اعتماد زمانی حاصل می‌ شود که مردم در دولت شاهد دزدی و غارت بیت ‌المال و مثلا در حال حاضر حقوقهای نجومی نباشند و اگر این مورد را مشاهده کنند اعتماد خود را از دست می ‌دهند.

وی اعتماد ملت را بزرگترین پشتوانه برای دولت و نظام دانست و گفت: اگر این اعتماد سلب شود و مردم به دولتی اعتماد و اطمینان نداشته باشند، دولت بماند یا برود این انقلاب بدون پشتوانه مردمی ازرشی ندارد و آن وقت است که انقلاب در خطر سقوط قرار می ‌گیرد.

کارشناس خبره اخلاق و معارف اسلامی با اشاره به اینکه یکی از تهدیدات بزرگ دیگر انقلاب شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های اجتماعی است که آثار و پیامد‌های بسیار خطرناکی دارد، تصریح کرد: باید بدانیم که در اروپا کانالهای تلویزیونی از مردم خودشان مالیات دریافت می ‌کنند اما برای مردم ایران، عراق، سوریه و کشور‌های دیگر خاورمیانه، رایگان برنامه اجرا می‌ کنند و اجرای رایگان این برنامه‌ها به سبب این نیست که دلشان برای مردم ما سوخته بلکه می‌خواهند دین، فرهنگ، غیرت، سنت، عواطف و احساسات و ملیت ما را پایمال کنند.

وی خاطرنشان کرد: خطر این شبکه‌ها نه تنها برای انقلاب بلکه برای دین و فرهنگ غنی ما و حتی تهدیدی برای زندگی خانوادگی ما نیز هست.

حجت‌الاسلام عرفان در پایان با بیان اینکه شبکه‌های ماهواره ای هم خود فراموشی و خدا فراموشی را به همراه دارند و هم موجب پایین آمدن تعاملات و ارتباطات خانوادگی می ‌شوند، اظهار داشت: در گذشته خانواده‌ها دور هم می‌ نشستند و از مشکلات هم اطلاع داشتند و احوال یکدیگر را جست ‌و جو می‌کردند اما الان سطح گفتار خانوادگی به حدود ۱۰ دقیقه رسیده است و این یک خطر جدی است.

گفتنی است، طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبهه زدایی دینی از پنجم مردادماه آغاز شده است و تا یکم شهریورماه نیز ادامه خواهد داشت.

این طرح که ابتکار حجت الاسلام والمسلمین نکونام و طرحی شناسنامه دار است، با حضور اندیشمندان دینی و با رویکرد سبک زندگی اسلامی هر ساله در فصل تابستان برگزار می شود./201/9457/ب1

ارسال نظرات