۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۲
کد خبر: ۴۴۳۸۶۰
آیت الله مجتهد شبستری:

انفاق و احسان از دستورات مهم اسلام است

امام جمعه تبریز با تأکید بر دست گیری از مستمندان و فقرا، گفت: از دستورات مهم اسلام انفاق و احسان است.
آیت الله شبستری آیت الله مجتهد شبستری، امام جمعه تبریز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، شب گذشته در آیین افتتاح مرکز نیکوکاری در مسجد کندرود با تبریک میلاد باسعادت حضرت ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا (ع)، اظهار داشت: ائمه اطهار فریاد رس مظلومان و فقرا بودند.

وی با بیان اینکه مرکز نیکوکاری باید سبب تعاون، مساعدت و نوع دوستی باشد و از فقرا، مستمندان و نیازمندان حمایت کند، ابراز داشت: طبق روایاتی که از امام صادق(ع) نقل شده است، یکی از القاب معروف امام هشتم «غَوْثِ اللَّهْفانِ» یعنی فریادرس بیچاره گان است.

امام جمعه تبریز ادامه داد: از دستورات مهم اسلام انفاق و احسان است و طبق آیه شریفه «وما تقدموا لأنفسكم من خير تجدوه عند الله» یعنی اگر شما در زمان حیات خیرات خویش را بفرستید این عمل را نزد خدا پیدا می کنید و مپندارید که این اعمال احسان و نیکوکاری هدر می رود، این اعمال در نزد پروردگار محفوظ است و در مقابل پاداش می دهد.

وی با بیان اینکه کسی که به فقرا و نیازمندان کمک می کند در حقیقت به خدا قرض می دهد و قطعاً خداوند متعال چند برابرش را خواهد داد، افزود: حقوق اجتماعی در اسلام بیش از حقوق فردی مطرح است، طبق دستورات اسلام باید در جامعه امر به معروف و نهی از منکر رایج شود که این یک وظیفه اجتماعی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: طبق دستورات اسلام زکات و خمس، مانند نماز باید در جامعه رایج شود و تنها عبادت انفرادی کافی نیست، باید به وظیفه اجتماعی از جمله به زکات عمل شود، اسلام دین اجتماعی است و دینی است که همه افراد مسلمان باید به فکر همدیگر باشند.

وی با بیان اینکه طبق روایات زکات واجب، کفارات واجب، خمس واجب و صدقات مستحب معادل با اجر و ثواب چند حج واجب است، تأکید کرد: طبق دستورات پیشوایان دینی اجر و ثواب کمک به مستمندان و نیازمندان به طریقی که آبرو و شخصیت آنان حفظ شود معادل هفتاد حج است.

رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) ابراز داشت: با توجه به اینکه امسال راه حج بسته است و ایرانیان نتوانستند عازم حج شوند، حجاج می توانند هزینه حج را در صدقات جاریه و در کارهای خیر مانند حوزه های علمیه، مساجد و کمک به فقرا و نیازمندان صرف کنند که اجر و ثواب این اعمال کمتر از حج نیست./854/202/ب2

 

ارسال نظرات