۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴
کد خبر: ۴۴۳۸۶۱
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

مشهد الرضا مبدأ تفکر شیعی است/ جشنواره امام رضا عصاره فرهنگ امامت و ولایت

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مشهدالرضا یکی از پرشکوهترین شهرها است که در حاشیه چشمه نور رضوی شکل گرفته است و مبدأ تفکر شیعی شده است و این شهر وقتی شناسنامه دار شد که نامش را از امامی گرفت که نام این شهر شد.
وزیر ارشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه شنبه 23 مرداد در مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره بین المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) در تالار صبا صدا و سیما خراسان رضوی ضمن تبریک به مناسبت میلاد امام رضا(ع) گفت: مشهد الرضا نقطه کانونی دلشدگان معرفت و حقیقت است.

وی ادامه داد: مشهدالرضا یکی از پرشکوهترین شهرها است که در حاشیه چشمه نور رضوی شکل گرفته است و مبدأ فکر شیعی شده است و این شهر وقتی شناسنامه دار شد که نامش را از امامی گرفت که نام این شهر شد.

جنتی با بیان این که جشنواره رضوی، جشنواره چهارده چشمه معرفت و خداجویی است، تصریح کرد: در واقع ما از زلال چشمه آنها سیراب می شویم و عصاره فرهنگ امامت و ولایت را این جشنواره در دل خود جای داده است.

جنتی جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)‌ را چکیده و عصاره معارف رضوی دانست و اظهار کرد: این جشنواره بزرگترین مسابقه و رقابت فرهنگی و هنری در جهان محسوب می‌شود که تأثیر و نفوذ آن در 77 کشور و 2400 نقطه جهان دیده می‌شود.

جنتی بیان کرد: فرهنگ و معارف دینی در آغاز زندگی چون نقشی که بر سنگ حک شود ملکه ذهن و زبان می‌شود و جشنواره رضوی پشتوانه فرهنگ عمومی کشور است که در این دوره با موضوع فرهنگ رضوی، 31 ستاد برای ترویج فرهنگ رضوی راه اندازی شد و نهضت کتابخوانی به راه افتاد.

وی با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنار برگزاری جشنواره‌های تخصصی فیلم، تئاتر و موسیقی اهتمام جدی در برگزاری جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) دارد، افزود: چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)‌ با محوریت تولید شعر و فیلم در حالی به اتمام می رسد که امسال در جشنواره فیلم رضوی بیش از 600 اثر و در جشنواره شعر رضوی 10 هزار قطعه شعر به رقابت پرداختند.

وی با تأکید براینکه این جشنواره مردمی برگزار شده است، تصریح کرد: این رویداد مهم فرهنگی در شهرستان‌های کشور بیش از 3 تا 4 هزار مخاطب داشت که این امر نمونه‌ای از مردمی برگزار شدن آن است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه امسال جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)‌ با همکاری جامعه المصطفی العالمیه(ص)، مجمع جهانی اهل بیت(ع) و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی موفق شد بخش بین‌الملل خود را نسبت به سال‌های گذشته بهتر برگزار کند، بیان کرد: در سال گذشته مجمع جهانی خادمان قاره آمریکا تشکیل شد و امسال نیز در کنار تشکیل 2 مجمع جهانی خادمان اروپا و آسیا مجمع خادمان رضوی نیز تشکیل می‌شود.

جنتی با بیان این که ترویج فرهنگ رضوی با ابعاد گسترده از جمله مهمترین اهداف مهم این جشنواره محسوب می‌شود، بیان کرد: طراحی جشنواره و مهندسی آن به گونه ای است که 35 دانشگاه دولتی و غیر دولتی و 920 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در برگزاری این جشنواره مشارکت دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: حضور کودکان و نوجوانان در این جشنواره نشانی از ارادت آنان به امام رضا(ع) است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه امام رضا(ع) پاره تن پیامبر(ص) است و حرم مطهر او مرکز زیارت شیفتگان قدسی آن حضرت است، اظهار داشت: حرم مطهر امام رضا(ع)‌ مرکز عاشقان این امام رئوف است و پیمان یاران او همواره ثابت می ماند.

 جنتی با اشاره به اینکه عزت ایرانیان از وجود با برکت حرم مطهر رضوی در خراسان رضوی است، بیان کرد: از برکت وجود این حضرت خراسان در هنر و فرهنگ بی‌نظیر است.

وی با اشاره به اینکه دامنه الطاف و محبت‌های امام رضا(ع)‌ در جهان گسترده است، اظهار کرد: جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)‌ تنها به امام هشتم منتهی نمی‌شود، بلکه جشنواره‌ای از فرهنگ و معارف چهارده ستاره پرنور آسمان یعنی چهارده ائمه اطهار(ع) است./862/202/ب2

ارسال نظرات