حسنات از امور حسی نیست/ تا می توانید ثواب کار خیر را به افراد متعدد هدیه کنید
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی شب گذشته در جمع طلاب اصفهان با تبریک ولادت امام رضا(ع)، گفت: اهل بیت(ع) با معجزاتی که منجر به شفای برخی افراد می شود، قصد دارند ولایت آن ها را تقویت کنند، هر چند برخی افراد به ظاهر معجزه دقت می کنند.
وی معجزاتی را که باطن افراد را شفا می دهد بالاتر از معجزاتی دانست که منجر به شفای اجزاء افراد می شود و اظهار کرد: معجزات باطنی که روح یک شخص را از بند شیطان و نفس خارج می کند به طور مسلم از معجزاتی که سبب شفای اجزاء افراد می شود، بالاتر است.
آیت الله مهدوی در ادامه مباحث گذشته که راجع به زیارت عاشورا بود، با استناد به نقلهای تاریخی در رابطه با تعداد یاران امام حسین(ع) در روز عاشورا، ابراز داشت: بر اساس نقلهای تاریخی مختلف، تعداد یاران امام حسین(ع) در روز عاشورا، متفاوت است، برخی بر عدد 72 اتفاق نظر دارند و برخی دیگر بر اعدادی همچون 145، مثلاً سید ابن طاووس در کتاب لحوف بر اساس روایتی از امام محمد باقر(ع) تعداد یاران حضرت ابا عبد الله الحسین(ع) را 145 نفر می داند.
استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان با اشاره به زیارت نامه ای که سید ابن طاووس در کتاب اقبال از امام عصر(عج) نقل می کند، اذعان کرد: زیارتنامه ای بی نظیر که از جانب امام زمان(عج) صادر شده و در آن اسامی 82 نفر از یاران امام حسین(ع) و قاتلانشان به طور اختصاصی بیان شده است، ولی امام عصر(عج) چیزی نگفته اند که نشان دهد تعداد یاران امام حسین(ع) در روز عاشورا محصور به این 82 نفر بوده است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری شهدای بنی هاشم را مهمترین شهدای کربلا معرفی کرد و افزود: در بین شهدای کربلا مهم ترین شهدا، شهدای بنی هاشم هستند، که بر اساس نظریه معروف 18 نفر بوده اند، برخی می گویند این 18 نفر با احتساب خودِ امام حسین(ع) بیان شده و برخی دیگر چنین نظری ندارند و می گویند امام حسین(ع) از این 18 نفر شهید جدا محسوب می شوند.
امام جمعه موقت اصفهان در تفسیر عبارت زیبای «عَلَیکُم مِنِّی جَمیعاً سَلامُ الله» تشریح کرد: این عبارت این سؤال را در ذهن ایجاد می کند که چرا ما سلام را از جانب خودمان به امام حسین(ع) ابلاغ نمی کنیم و می گوییم از جانب من سلام خداوند بر تو باد.
نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان ادامه داد: قابل نبودن سلام انسان برای ابلاغ به امام حسین(ع) و غیرقابل قیاس بودن سلام انسان با سلام خداوند بزرگ مرتبه، دو احتمالی است که می تواند این سؤال را پاسخ دهد که چرا سلام خداوند را به امام حسین(ع) ابلاغ می کنیم.
استاد اخلاق حوزه علمیه تبیین کرد: دلیل سلام دادن به امام حسین(ع) این است که انسان به واسطه این سلام می خواهد به گونه ای برای امام حسین(ع) طلب سلامتی کند، به همین دلیل در این سلام، هم خودش را دخیل می کند و هم بهترین سلام را که سلام خداوند است، به ایشان ابلاغ می کند.
وی در پاسخ به سؤال فردی که پرسید، آیا می شود بر سر مزار پدر و مادر حاضر شویم و سوره حمدی بخوانیم و از جانب ایشان ثوابش را به روح امام عصر(عج) هدیه کنیم، تبیین کرد: یکی از مباحثی که در علم کلام راجع به آن سخنی گفته نشده، همین بحث شیرین است، در این جا چند سؤال پیش می آید.
آیت الله مهدوی ادامه داد: اولین سؤال این که آیا پدر و مادری که خودشان محتاج به ثواب سوره حمد هستند، به ما چنین اجازه ای می دهند که ثواب این سوره را به فرد دیگری هدیه کنیم؟ و دومین مسأله این که انسان از جانب پدر و مادر وکالتی ندارد که بتواند چنین اقدامی داشته باشد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: اگر به عباراتی که مکرراً در زیارت عاشورا بیان شده و انسان با خواندن این عبارات سلامی را از جانب خداوند به امام حسین(ع) ابلاغ می کند، توجه کنیم، در می یابیم که چنین کاری هیچ اشکالی ندارد که انسان سوره حمدی بخواند و از جانب پدر و مادرش ثواب این سوره را به روح امام عصر(عج) هدیه کند.
امام جمعه موقت اصفهان ادامه داد: حسنات جزء امور حسی نیست یعنی اگر به کسی بخشیده شد باز هم می تواند به در همان حدّ اولیه به کس دیگری هم داده شود، فرض کنید شما غذایی را به یک فرد محتاج می دهید و سپس از او می خواهید این غذا را به شخص محتاج دیگری بدهد، چون این غذا با بخشیدن به یک شخص دیگر تمام می شود، یک نفر از آن استفاده می کند و نفر دوم از آن نصیبی نمی برد، چون غذا یک امر حسی است، ولی حسنات این گونه نیست که با بخشیدن به یک شخص دیگر تمام شود.
نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان با اشاره به داستانی از زمان حضور اهل بیت(ع) در میان مردم، تأکید کرد: روزی شخصی قصد می کند که به جای همه اهالی شهرش یک طواف انجام دهد و ثوابش را به آنها هدیه کند، وقتی این کار را انجام می دهد، امام معصوم(ع) می فرمایند، ثواب طواف او برای هر کدام از اهالی محلش جداگانه و به صورت کامل ثبت گردید.
استاد اخلاق حوزه علمیه به یک نکته عرفانی اشاره کرد و گفت: وقتی ما سلامی را از جانب خودمان به امام حسین(ع) ابلاغ می کنیم، نشان می دهد ما مثل کسی که حامل پیغامی است برای فرد دیگر، حامل سلام خداوند هستیم.
وی در تفسیر عبارت «اَبَدَاً ما بَقیتُ وَ بَقِیَ الَّیلُ وَ النَّهارُ» افزود: عبارت«ابداً» یعنی دائمی که مستمر و پی در پی باشد، انسان در این جا طلب می کند مادامی که زنده است و شب و روز جریان دارد، سلام خداوند به عدد اجزاء لحظه ها به امام حسین(ع) ابلاغ شود، هر چند ظاهر سلام یک عدد است ولی طلب انسان ظهور این سلام در تک تک اجزای زمان است، یعنی سلامی که از نظر دوامی و عددی بی نهایت باشد.
آیت الله مهدوی در پایان با اشاره به عبارت نورانی «اَلحَمدُ لله مِن اَوَّلِ دُنیا اِلی فَناءِها وَ مِن الآخِرَةِ اِلی بَقاءِها» تصریح کرد: این عبارات نشانه این است که انسان هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی عاجز است، به همین سبب خواسته هایش را رنگ الهی می دهد و به بی نهایت متصل می کند./867/201/ب2