۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۳
کد خبر: ۴۴۳۸۷۱

اخبار کوتاه سازمان اوقاف و امور خیریه

نگهداری آثار امامزاده یحیی در موزهای خارجی، مسؤولیت فرصتی برای خدمت صادقانه به مردم، مستندسازی سیره و سلوک امامزادگان مستند سازی و تلاش برای ایجاد اشتغال از محل وقف از اخبار کوتاه سازمان اوقاف و امور خیریه است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف وامور خیریه  حجت الاسلام سید محمد سیدی که به عنوان سخنران قبل از خطبه های نماز جمعه این هفته شهرستان ورامین سخن می گفت با اشاره به جایگاه امامزادگان و بقاع متبرکه اظهار داشت:امامزادگان و بقاع متبرکه در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و مذهبی تأثیرگذار بوده و هستند.

رییس اوقاف و امور خیریه شهرستان ورامین افزود: امروز بسیاری از حرکات بزرگ از جمله قیام تاریخی ۱۵ خرداد ورامین از بقاع متبرکه آغاز شده و این امر نقش و جایگاه امامزادگان واجب التعظیم را نشان می دهد.

وی با اشاره به ضرورت معرفی امامزاده یحیی ورامین ادامه داد:نوع معماری و هنر به کار رفته در امامزاده یحیی(ع) ورامین بسیار قابل توجه بوده و هنرمندان و علاقه مندان فراوانی را جذب کرده است، به طوری که امروز نوع معماری این امامزاده جلیل القدر در دانشکده های معتبر دنیا تدریس می شود.

سیدی متذکر شد:امروز بخشی از آثار امامزاده یحیی(ع) ورامین در موزه های مهم و بین المللی خارجی نگهداری می شود، به طوری که محراب امامزاده در موزه های آمریکا، کاشی های امامزاده یحیی در موزه های فرانسه و درب تاریخی این امامزاده جلیل القدر در موزه سن پترزبورگ وجود دارد.

وی با اشاره به قدمت تاریخی امامزاده یحیی(ع) از نظر معماری یادآور شد:قدمت معماری امامزاده یحیی در کنار مسجد جامع ورامین به هفت الی هشت قرن پیش باز می گردد و باید توجه داشت که آثار تاریخی متعدد و برجسته ای در حوزه معماری در این منطقه وجود دارد.

 مسؤولیت فرصتی برای خدمت صادقانه به مردم است

قائم مقام سازمان اوقاف در این نشست گفت: سال 95 سال اقدام و عمل است و همه ما می بایست برای رسیدن به اهداف والای نظام اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه بکوشیم . مهندس عبدالرضا عابد افزود: امیدواریم با همت و تلاش همه همکاران و مسئولین در سال جاری کارنامه قابل قبولی داشته باشیم.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در باره اقتصاد مقاومتی گفت: دشمنان ایران و اسلام به دنبال منافع خود  وتضعیف ایران هستند اما هیچ گاه ملت سرافراز ایران تسلیم خواسته های شوم آنان نخواهند شد.

عابد تصریح کرد: ما در اول راه هستیم و باید تلاش بیشتری کنیم که بتوانیم در راستای فرمایشات مقام عظمای ولایت که همانا اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است گام های موثری برداریم.

وی افزود: رهبر انقلاب اسلامی در فرمایشاتشان فرمودند که مسئولین اجرایی کشور نباید به دیگر کشورها امید داشته باشند و باید در مسیر خودکفایی و اتکا به خود حرکت کنند.

قائم مقام سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه بیان داشت: ایران اسلامی در دنیا به جهت جمعیت یک درصد و به لحاظ مساحت دو درصد کل جهان را دارا است از جهتی 7 درصد ذخایر  دنیا را به خود اختصاص داده است و این امر نشان می دهد که ما از هر نظر دارای ظرفیت و توانمندی هستیم . 

عابد تصریح کرد: امروز که توفیق خدمت به ملت بزرگ ایران را داریم باید از این فرصت برای خدمتگذاری صادقانه و خالصانه استفاده بهینه داشته باشیم که باقیات صالحاتی برای خود بجای بگذاریم. گفتنی است؛ در این جلسه، روند فعاليت‌ها و عملكرد صورت گرفته در سال گذشته ارائه شد و در ادامه نيز راهكارهايی برای برنامه‌های آتی بیان شد.

 سیره وسلوک امامزادگان مستند سازی شود

محسن کوهکن در گفت وگویی با تبریک روز  تکریم و تجلیل از بقاع متبرکه و امامزادگان اظهار داشت: مردم کشور ما بر اساس باورهای قلبی که برگرفته از تعالیم اسلام و مکتب اهل بیت(ع) است سالیان متمادی به زیارت بقاع متبرکه و امامزادگان رفته اند و به دلیل اعتقادات خود توانسته اند آثار معنوی و برکات آنان را در زندگی خود مشاهده نمایند.

وی در ادامه افزود: متاسفانه در حال حاضر جوامع غربی و شرقی به خاطر نداشتن پشتوانه های محکم دینی و اعتقادی الگوهایی را معرفی می کنند که نه تنها آن الگوها هیچ نقطه مثبتی ندارند بلکه دارای ضعف های اخلاقی و نکات منفی بسیاری نیز هستند و این در حالی است که کشور ما میزبان بسیاری از امامزادگان بوده و ما باید با معرفی ابعاد مختلف زندگی این بزرگان آنان را به الگوهایی جهت استفاده نسل جوان برای زندگی خود تبدیل کنیم.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: همانگونه که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) فرموده اند باید تلاش کنیم تا بقاع متبرکه و امامزادگان تبدیل به قطب های فرهنگی شوند و در این راه تلاش های زیادی را سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان متولی این امر باید صورت دهد که یکی از مهمترین آن ها به روز کردن زیرساخت های اطلاع رسانی و استفاده از رسانه های نوین جهت معرفی ابعاد زندگی، شخصیت و سیر و سلوک امامزادگان که این مهم زمینه برای ایجاد الگوهای مناسب در راستای الگوسازی برای نسل جوان و نوجوان است .

محسن کوهکن در ادامه خاطر نشان کرد: الگوهایی که غربی ها و شرقی ها با ایجاد جذابیت های پوچ و توخالی به جوانان سرزمین ما ارائه می کنند هیچگونه عوایدی برای جامعه به غیر از تجمل گرایی و انحراف ندارند در صورتی که امامزادگان ما نه فقط به خاطر اینکه نسبشان به امامان و اهل بیت(ع) می رسند برای ما قابل احترام و تکریم هستند بلکه به خاطر سبک زندگی و سیر وسلوکی که داشته اند برای همه قابل احترام هستند زیرا که این افراد چه در موقع حیات خویش با منش و سبک زندگی خود باعث هدایت مردم می شدند و چه پس از حیات مادی خود با برکاتی که از خود داشته و دارند باعث شده اند تا مردم به گرد آنان جمع شوند و مورد تکریم و احترام قرار گیرند و حتی با برآورده کردن حاجات مادی و معنوی عواید بسیار زیادی از وجود پربرکت این امامزادگان واجب التعظیم نصیب مردم ما شده و می شود.

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اینک باید با جمع آوری اطلاعات از نحوه زندگی این بزرگان و همچنین مستند سازی آثار و برکات بقاع متبرکه و امامزادگان عظیم الشان زمینه را برای آگاه سازی و الگوسازی جهت بهرمندی نسل نوجوان و جوان محیا کنیم.

 تلاش برای ایجاد اشتغال از محل وقف

حجت الاسلام آیت عباسیان در نشستی خبری به ماموریت های سازمان اوقاف اشاره کرد و گفت: حوزه اول وقف است که این سنت از دیر باز و یا حتی قبل از اسلام در جهت رفع مشکلات مالی و اقتصادی وجود داشته اما در اسلام این فرهنگ ماندگار شد.

وی خاطر نشان کرد: اولین موقوفه در اسلام توسط یک یهودی مسلمان شده صورت گرفت که ۷ باغ خود را به خاطر نعمت اسلام که پیامبر (ص)به او داده بود، اهدا کرد که بعد از شهادت این فرد، پیامبر آن باغات را وقف کرد که اولین موقوفه منفعتی در صدر اسلام بود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه افزود: وقف بعدی توسط حضرت علی (ع) انجام شد، هم چنین حضرت زهرا (س) یکی از واقفین سدر اسلام بود و وقف های ایشان در تاریخ بی نظیر و ماندگار است.

عباسیان با بیان اینکه صحابه پیامبر نیز بر انجام وقف از یکدیگر سبقت می گرفتند، تصریح کرد: هدف از این موضوع رفع مشکلات جامعه بود و موجب شد این فرهنگ ماندگار شود.

ترویج فرهنگ وقف و رفع مشکلات اقتصادی

وی تاکید کرد: اگر این فرهنگ ترویج داده می شد، اکنون هیچ مشکل اقتصادی نداشتیم و تا سال ۱۳۲۰ نیز بیشتر مشکلات از این دست در ایران با وقف رفع می شد.

عباسیان گفت: آمریکا با قدمت کمتر از ۴۰۰ سال امروز به ما فخر فروشی می کند، در حالی که افتخارات اسلام بسیار زیاد است و ما باید روی آن کار کنیم و به جامعه بشناسانیم که یکی از این افتخارات وقف است.

وی در ادامه با بیان اینکه، باید ببینیم چرا خروجی دانشگاه های ما ضعیف شده است؟ گفت: یکی از دلایل آن پولی شدن دانشگاه ها است که اگر پولی نمی شد و با فرهنگ وقف اداره می شد، بسیاری از دانشمندان بزرگ از دانشگاه های ما خارج می شدند.

 این مدیر کل اظهار داشت: الان بسیاری از دانشگاه های بزرگ دنیا چون آکسفورد با فرهنگ وقف اداره می شود.

عباسیان با ابراز تاسف از اینکه ما در جهان اسلام جایزه ای چون نوبل نداریم، گفت: امروز این جایزه اهرم دست استکبار، صهیونیست و آمریکای جهانخوار است و دلیل اینکه ما چنین جایزه ای نداریم غفلت از فرهنگ وقف است.

نقش مهم رسانه ها در ترویج فرهنگ وقف

وی با تاکید بر ترویج این فرهنگ و نقش مهم رسانه ها در این زمینه، ادامه داد: رسانه ها می توانند شیرینی های وقف را به مردم بشناسانند تا شاهد شکوفایی های زیادی از طریق پیاده سازی این فرهنگ در جامعه باشیم.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود اشاره ای به انجام اقدامات فرهنگی در بقاع متبرکه داشت و خواستار معرفی امامزادگان به مردم شد تا بتوان آنها را به قطب های فرهنگی تبدیل کرد.

عباسیان اشاره ای نیز به طرح تربیت حافظان قرآن کریم داشت و گفت: استان از این نظر در میان استان های خوب کشور است و این طرح همچنان ادامه دارد تا به فرمایش رهبری، یعنی تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآنی برسیم، هم چنین بتوانیم فرهنگ قرآنی را در جامعه ترویج دهیم.

وجود ۱۷۱۷ موقوفه در استان کرمانشاه

وی همچنین به تعداد موقوفه های استان کرمانشاه نیز اشاره کرد و افزود: ۱۷۱۷ موقوفه در استان وجود دارد که ۳۵۴ موقوفه آن منفعتی است و این استان از دیر باز دارای جایگاه خوبی از نظر وقف بوده است.

عباسیان یادآور شد: متاسفانه برخی از مستاجرین موقوفه حقوق وقف را پرداخت نمی کنند که باعث می شود نیات واقفین به درستی اجرا نشود و رسانه ها می توانند در این زمینه موثر بوده و به مردم این موضوع را تفهیم کنند.

وی افزود: برای مثال برخی موقوفات برای کمک به کودکان در حال تحصیل نیازمند بود و این عدم پرداخت حق وقف باعث می شود نیات امینانه واقف در این زمینه به درستی اجرا نشود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه تصریح کرد: کسی که وقفی را تصرف کند و حق آن را نپردازد، قطعا مدیون این افراد نیازمند که درآمد موقوفات هستند، خواهند بود.

عباسیان ابراز امیدواری کرد در زمان حضور و مدیریتش در استان، بتواند کمکی به حوزه اشتغال استان کند و گفت: در این زمینه طی دو هفته اخیر مطالعاتی نیز انجام شده است.

مطالعه و پیگیری برای احداث مسجد در نقاط مختلف استان

وی افزود: آمار بالای بیکاری در استان کرمانشاه واقعا تاسف بار و ناراحت کننده است و بنده خودم را مدیون همه آنها می دانم و در این زمینه تلاش خواهیم کرد.

عباسیان با بیان اینکه استان مرکزی کمترین آمار بیکاری را دارد، علت آن را ترویج فرهنگ کار در بین مردم آنجا دانست.

وی گفت: سرمایه های استان کرمانشاه از آنجا خیلی بیشتر است، اما در محلات بدون اینکه دولت سرمایه گذاری کند و تنها با آموزش مردم و سرمایه گذاری بخش خصوصی اشتغال زیادی ایجاد شده است.

ساماندهی بقعه متبرکه «سیده فاطمه»

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه همچنین از انجام مطالعات و پیگیری در استان برای احداث مسجد در نقاط مختلف استان خبر داد و افزود: هم چنین در بحث مدیریت مساجد نیز ورود کرده و به اداره مساجد نیز کمک خواهیم کرد.

عباسیان از ساماندهی بقعه متبرکه «سیده فاطمه» نیز خبر داد و گفت: تلاش ما این است حتی اگر نتوانیم آن را توسعه دهیم، حداقل مشکلات آنجا را برطرف کنیم./1325/ن604/ی

ارسال نظرات