۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰
کد خبر: ۴۴۳۹۳۷
ویژه استادان سطوح عالی و خارج حوزه؛

دوره‌های کارورزی تفسیر قرآن کریم برگزار می‌شود

حجت‌الاسلام میرکتولی با بیان این که دروس تفسیر باید در حوزه علمیه سامان بگیرد، گفت: اساتید سطوح عالی حوزه علمیه باید در زمینه تفسیر قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه بیشتر کار کنند و مهارت‌های تفسیری را بیاموزند.
حجت الاسلام میرکتولی دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه

حجت‌الاسلام سید مرتضی میرکتولی، دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به تشریح فعالیت‌های مجمع عالی تفسیر پرداخت و اظهار داشت: بخش اصلی کار ما پرورش مفسر قرآن است که از میان طلاب پایه 10 با یک آزمون کتبی و مصاحبه شفاهی تعدادی را پذیرش می‌کنیم و در طی سه سال آموزشهای لازم را به آنها می‌دهیم که در سال جاری هفتمین دوره را برگزار می‌کنیم.

وی با بیان این که بخش دیگر کار ما برگزاری دوره‌های کارورزی و مهارت‌آموزی برای اساتید تفسیر است، افزود: این دوره‌ها برای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه در ضمن دوره‌های کوتاه‌مدت برگزار می‌شود که در قالب کلاس‌های روش‌شناسی تفسیر، و مکاتب تفسیری، مهارت‌های تفسیری و علوم قرآن خواهد بود که با هدف سامان‌دهی دروس تفسیر در سطح حوزه است.

حجت‌الاسلام میرکتولی فعالیت جدید مجمع تفسیر را برای سال جاری توسعه دروس نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در قالب شرح در سطح عالی و خارج حوزه دانست و تصریح کرد: در گذشته این مسأله وجود نداشت و تعدادی از اساتید به صورت خودجوش در سطوح پایین این درس را برای عده محدودی داشته‌اند.

وی با بیان این که دو کتاب ارزشمند نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه شرح و تفسیر قرآن هستند، گفت: این دو کتاب مانند قرآن در میدان عمل بی‌بدیل و در فصاحت و بلاغت بی‌نظیر هستند و در عرفان عملی و مباحث معرفتی هم دعاهای صحیفه سجادیه نمونه عالی عرفان است بنابراین احیای این دروس هم باید در برنامه دروس حوزه باشد و ما بستری را فراهم کردیم تا اساتیدی که می‌خواهند در این زمینه وارد شوند را حمایت مادی و معنوی کنیم.

دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم خاطرنشان کرد: ما با همکاری سایر نهادهای تفسیری مانند ستاد تفسیر برای خواهرانی که تربیت شده مراکز حوزوی هستند دوره‌های کوتاه‌مدتی را برای مهارت ورزی خواهران پیش‌بینی کرده‌ایم که با همکاری اساتید خواهر دنبال خواهد شد.

وی با اشاره به تأسیس مرکز تولیدات رسانه‌ای تفسیر، ابراز داشت: با توجه به این که الآن شبکه قرآن و معارف هم بیشتر کار تلاوت انجام می‌دهد و یک کار معرفتی مناسب را به مخاطبان عرضه نمی‌کند مجمع عالی به این فکر افتاد که در تولیدات رسانه‌ای وارد شود و مباحث معرفتی را برای مخاطبان مختلف تولید کند که در سال آینده محصولاتی را به شبکه‌های رسانه‌ای مختلف ارائه خواهد داد./843/ت302/ی

ارسال نظرات