۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۴۴۳۹۵۳
استاد حوزه علمیه:

شیعیان از سیره اخلاقی و رفتاری امام رضا درس بگیرند

معاون پژوهش حوزه علمیه امام هادی(ع) عنبرآباد با بیان اینکه شیعیان و محبان امام رضا باید از سیره اخلاقی و رفتاری حضرت درس بگیریم، گفت: با تأسی به سیره ایشان، خود را در زمره شیعیان واقعی و مطلوب حضرت قرار دهیم.
میلاد امام رضا

حجت الاسلام حسین فضیلتی نیا معاون پژوهش حوزه علمیه امام هادی(ع) عنبرآباد، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، اظهار کرد: وجود پر خیر و برکت آقا امام رضا (ع) برای ما ایرانیها و همه مسلمین به عنوان یک شاخص هویتی اصیل و منشأ نزول برکات محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: گرچه وجود پر برکت آقا امام رضا (ع) به صورت جبری از جانب مأمون عباسی از مدینه به ایران آمدند، اما این سفر برای ایرانیان برکات زیادی را به همراه داشت که امام با درایت کامل از آن فضای علمی آماده شده از سوی دستگاه خلافت عباسی حقانیت اسلام و مکتب تشیع را به وضوح برای همگان شناساندند و تبیین کردند و به همین سبب از ایشان به عالم آل محمد (ص) تعبیر شده است، بنابراین می بینیم این شهرت به حدی فراگیر می شود که تا سه امام بعد از آن حضرت، به نام ابن الرضا لقب می گیرند.

حجت الاسلام فضیلتی نیا تصریح کرد: می شود از دلایل گرایش بیش از پیش ایرانیان به مذهب حقه تشیع، وجود نازنین امام رضا (ع) و خواهر گرامیشان حضرت فاطمه معصومه (س) نام برد که وجود این عزیزان و آن حسن معاشرت و اخلاق اصیل نبوی که در وجود این عزیزان و دیگر امامزادگان عزیز وجود داشت سبب جذب هرچه بیشتر مردم ایران می شد؛ چرا که آنان حق را در اهل بیت رسول خدا (ص) به وضوح مشاهده کردند.

معاون پژوهش حوزه علمیه امام هادی(ع) عنبرآباد در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: امروز هم مشاهده می کنیم بعد از هزار و اندی سال، حریم ملکوتی و مطهر آقا امام رضا(ع) و خواهر گرامیشان حضرت فاطمه معصومه(س) ملجا و مآمن زائرانی است که از سراسر بلاد اسلامی می آیند و وقتی نگاه می کنیم شوق زیارت و محبت به این بزرگواران در چشمهایشان هویدا است.

استاد حوزه علمیه ابراز کرد: کرامات این امام رئوف بر کسی پوشیده نیست و حتی دشمنان اهلبیت(ع) نیز نتوانستند در مقابل کرامات حضرت سکوت کنند و لب به اعتراف نگشایند.

 وی یادآور شد: زیارت این امام همام به‌ قدری مهم بشمار می رود که حضرت امام جواد(ع) مى‌فرماید «زیارت پدرم امام رضا(ع) از زیارت امام حسین(ع) افضل است، زیرا امام حسین(ع) را عامه و خاصه زیارت مى‌کنند، ولى پدرم را جز خاصه زیارت نمى‌کنند».

حجت الاسلام فضیلتی نیا افزود: جا دارد ما شیعیان و محبان حضرت از سیره اخلاقی و رفتاری حضرت درس بگیریم و با تأسی به سیره ایشان، خود  را در زمره شیعیان واقعی و مورد مطلوب حضرت جای دهیم.

استاد حوزه علمیه یادآور شد: در احوالات ایشان هست که هرگز امام رضا(ع) به کسی یک کلمه جفا نکرد و حتی سخن شخصی را قطع نکرد و مابین سخن او حرفی نزد، ایشان با نیازمندان برخورد بسیارخوب و پدرانه ای داشت و هیچگاه نیازمندی را از درگاه خویش رد نکرد و همواره اهل کرامت بود و این لقب به همین جهت به ایشان داده شد.

معاون پژوهش حوزه علمیه امام هادی(ع) عنبرآباد عنوان کرد: همچنین در سیره زندگی ایشان داریم که در حضور افراد تکیه نمی‌دادند و هرگز کسی او را ندید که با صدای بلند بخندد، بلکه خنده اش تبسم و لبخند بود و آقا امام رضا(ع) وقتی که کنار سفره می ‌نشست، از فرط تواضع و فروتنی که داشتند همه خدمت کاران و غلامان را کنار سفره در کنار خویش می ‌نشاند و از ایشان تفقد می کردند.

وی در پایان اضافه کرد: ان شاء الله که بتوانیم آنچه را که این امام همام از ما طلب می کند باشیم و فردای قیامات در زمره شیعیان واقعی حضرت قرار بگیریم که شرط آن شناخت عمقی و معرفتی حضرت است و اینکه حضرت از ما چه چیزی می خواهد که در رابطه با دین باید بدان عمل کرد./302/9709/ب1

ارسال نظرات