۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۲
کد خبر: ۴۴۴۰۲۴
حجت‌الاسلام گرم آبدشتی تبیین کرد؛

دلیل برخورداری امام رضا از صفت «عالم آل محمد»

رییس اداره ارتباطات و اطلاع رسانی همکاری حوزه‌های علمیه با بیان اینکه یکی از القاب مشهور امام رضا(ع) «عالم آل محمد» است، گفت: همه امامان از این ویژگی برخوردار بودند ولی انتخاب این صفت برای ایشان بر اساس ویژگی و شرایط اجتماعی فرهنگی بوده است که امام هشتم با آن روبه رو بوده است.
حجت الاسلام گرم ابدشتی

حجت الاسلام محمد گرم آبدشتی، رییس اداره ارتباطات و اطلاع رسانی همکاری حوزه‌های علمیه، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه در میان لقب‌های امام رضا(ع) دو لقب « عالم آل محمد» و «الرضا» القابی است که ظهور و شهرت کامل‌تر داشته و در روایات معصومین نیز ذکر شده است، گفت: همه امامان از این صفت به نحو کامل برخوردار بودند ولی تنها امام رضا(ع) به صفت « عالم آل محمد» نام گذاری شده است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه  تصریح کرد: انتخاب این صفت برای ایشان بر اساس ویژگی و شرایط اجتماعی فرهنگی بوده است که امام هشتم با آن روبه رو بوده است که ائمه پیشین با دید غیبی و اطلاع از آینده آن را برای آن حضرت انتخاب کرده‌اند.

حجت الاسلام گرم آبدشتی ابراز داشت: زمان امام رضا(ع) زمان اوج رو آوری جامعه اسلامی به فلسفه، کلام و متون ترجمه شده یونان بود که عقیده شناسان و دانشمندان زیادی در این زمینه‌ها وجود داشتند.

وی با بیان اینکه قبول ولایت عهدی از جانب امام رضا(ع) موجب شهرت و رویارویی حضرت با مکاتب و ادیان مختلف در سطحی گسترده گشت، افزود: در واقع مأمون این جلسات را برای در هم شکستن شخصیت علمی امام و در نتیجه بی اعتمادی شیعیان به امام خودشان ترتیب می‌داد.

رییس اداره ارتباطات و اطلاع رسانی همکاری حوزه‌های علمیه ادامه داد: بر خلاف نظر مأمون جلوه های علمی امام بیشتر می‌گشت و شایستگی اهل بیت(ع) بر مردم و دانشمندان آشکارتر می‌شد، حتی اما رضا(ع) به نوفلی فرمودند«هنگامی که بر هر گروهی راه استدلال را بر بندم و استدلالشان را باطل کنم مأمون خواهد فهمید که شایستگی آن جایگاه که انتخاب کرده است، ندارد.

حجت الاسلام گرم آبدشتی با بیان اینکه تدبیر  و اندیشه الهی امام رضا(ع) مأمون را در رسیدن به اهدافش ناکام گذاشت و شخصیت آن حضرت را در دیدگان عظمت بیشتری بخشید، افزود: بدین جهت در صدد آزار حضرت برآمد و حرکات حضرت را زیر نظر گرفت تا به موقع علیه آن بزرگوار توطئه خویش را عملی سازد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه در پایان گفت: آن حضرت با صبر و حوصله خود سختی‌ها و مشکلاتی که در مقابلش بود را تحمل می‌کرد، درود و صلوات خدا بر آن بزرگوار زمانی که در یازدهم ذی‌قعده سال148 تولد یافت و زمانی که خورشید وجودش در قریه سناباد به خاک آرامید و هنگامی که در قیامت مبعوث شود به دیدار زائران کویش بشتابد و آنان را شفاعت کند./875/ت302/ی

ارسال نظرات