۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳
کد خبر: ۴۴۴۱۴۶

چند خبر کوتاه از سازمان اوقاف و امور خیریه

امکان فهم قرآن با ولایت پذیری، اجرای 1328 پروژه عمرانی در بقاع متبرکه، نقش اوقاف در تحقق اقتصاد مقاومتی، فرزندان اهل بیت(ع) مملکت ما را منور کرده است و برگزاری مراسم بزرگداشت امامزاده سلطان سیدعلی(ع) نایین از اخبار کوتاه سازمان اوقاف امور خیریه است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف وامورخیریه استان مرکزی،اختتامیه در اختتامیه مراسم سومین جشنواره قرآنی گلهای محمدی(ص)و گلهای فاطمی(س)در شهرستان فراهان ، حجت الاسلام حسینی اراکی، مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان مرکزی با اشاره فهم قرآن با ولایت پذیری ممکن است، گفت:  فهم قرآن به همراه توجه به عترت و ولایت معنا پیدامی‌کند و قرآن بدون تبعیت از ولایت در دست تکفیری‌ها تبلیغ می‌شود.

وی با بیان اینکه چهره‌ های قرآنی در کنار قرآن ولایت را فراموش نکنند، افزود: قرآن و ولایت در کنار یکدیگر هستند و این دو جدای از هم معنا ندارد و چهره‌های قرآنی باید قرآن و ولایت را در کنار هم حفظ کنند.
 حسینی اراکی با اشاره به بصیرت افزایی جامعه قرآنی اظهار کرد: فعالیت‌های قرآنی در جامعه باید به حدی باشد که با درک واقعی و بصیرت افزایی بتوانیم قضاوت درستی از امور و مسائل جامعه داشته باشیم.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان مرکزی خاطر نشان کرد: در دنیای امروز رفع صحیح و اصولی معضلات و مسایل اجتماعی نیازمند دیدگاهی روشن و با بصیرت است و  بر این اساس فعالان قرآنی با بصیرت باید در اجتماع ورود پیدا کنند.

1328 پروژه عمرانی در بقاع متبرکه در حال اجراست

مهندس ابراهیم سلیمانی درگفت و گویی با اشاره به برنامه های مصوب عمرانی سازمان اوقاف در سال جاری اظهار داشت:بر اساس برنامه مصوب سال 95 در بخش بقاع متبرکه، یک هزار و 328پروژه عمرانی با مساحت 899 هزار و 103 متر مربع درحال احداث،بازسازی،بهسازی و تکمیل است.

وی ادامه داد:با توجه به گزارش های اخذ شده تا پایان تیرماه سال جاری عملیات عمرانی 966پروژه با مساحت 713 هزار و 985 متر مربع آغاز و در حال اجرا است.

سلیمانی با یادآوری برخی از ملاحظات در اجرای پروژه های عمرانی تاکید کرد:با توجه به وضعیت جوی استان ها و سردسیر و گرمسیر بودن آنها پروژه های عمرانی برنامه ریزی و در حال اجراست.

مدیر کل نظارت فنی سازمان اوقاف در تشریح جزئیات فعالیت های عمرانی سازمان در بخش های مختلف و به خصوص بقاع و اماکن متبرکه خاطرنشان کرد: با تاکید نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف مبنی بر تعیین تکلیف پروژه های عمرانی مخصوصاً دربقاع و اماکن متبرکه ، طرح ها و برنامه های عمرانی در قالب چشم انداز پنج ساله ششم پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه در سال جاری دربیش از 1328 بقعه متبرکه با مساحت 955هزار و 226 متر مربع، فعالیت های عمرانی انجام خواهد شد که بیش از برنامه مصوب امسال بوده است اضافه کرد:این فعالیت های عمرانی شامل  یک صد و 52هزار و 91 مترمربع احداثات و546هزار و 989  مترمربع عملیات عمرانی تکمیل پروژه های نیمه تمام و 256 هزار و 146 متر مربع عملیات مرمت و بازسازی است.

سلیمانی تصریح کرد:براساس گزارش های اخذ شده تا پایان تیرماه سال جاری در966 بقعه متبرکه با مساحت 713هزار و 985 مترمربع ،عملیات ساختمانی جریان داشته و از پیشرفت فیزیکی مطلوبی برخورداربوده است.

مدیر کل اداره کل نظارت فنی سازمان اوقاف تاکید کرد:لازمه انجام هرگونه عملیات عمرانی در بقاع متبرکه تهیه طرح جامع است و به همین منظور تهیه طرح و نقشه های اجرایی در مورد بقاع متبرکه به عنوان یکی از اولویت ها مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته سلیمانی در سال جاری 421 طرح جامع مصوب باید برای بقاع متبرکه تهیه شود که تا کنون این اقدام برای 260 بقعه انجام و نسبت به برنامه پیش بینی شده 75درصد اهداف محقق شده است.

وی همچنین اضافه کرد:دربخش تعمیر و نگهداری موقوفات عرصه و اعیان وقف نیز برای سال جاری 464 طرح عمرانی با مساحت 210430مترمربع درنظر گرفته شده که تاکنون این عملیات در 317 پروژه با متراژ زیربنای 165029 مترمربع اجرایی و خوشبختانه97 درصد اهداف پیش بینی شده محقق شده است.

سلیمانی با اشاره به اعتبارات عمرانی اختصاص یافته به پروژه های عمرانی خاطرنشان کرد:یکی از روش های تأمین منابع مالی برای عملیات عمرانی در موقوفات و بقاع متبرکه بهره گیری از وام های اختصاصی سازمان ازطریق صندوق قرض الحسنه راسخون است.

وی در پایان تصریح کرد: بر اساس درخواست های ارسال شده استان ها ، بررسی های کارشناسی اداره کل نظارت فنی و تأیید اداره کل منابع مالی غیر عمومی تاکنون مبلغ 75میلیارد و 750 میلیون ریال، برای عملیات عمرانی امامزادگان و موقوفات اختصاص داده شده است.

اوقاف باید در تحقق اقتصاد مقاومتی پیشرو باشد

مهندس عبد الر ضا عابد قائم مقام سازمان اوقاف و امور خیریه در نخستین جلسه نظارت ستادی از اداره کل اوقاف  استان همدان اظهار کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه یک سازمان انقلابی و تحول‎گراست که در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی براساس منویات مقام معظم رهبری فعالیت می‎کند.

وی با اشاره به لزوم تحقق فرمان رهبری در ارتباط با اقتصاد مقاومتی گفت: مسئله اقتصاد مقاومتی و تحقق این امر باعث افتخار و عزت کشور می‏‎شود که باید بر روی این مهم تمرکز ویژه‎ای کرد.

قائم مقام سازمان اوقاف و امور خیریه کشور عمل به اقتصاد مقاومتی را ضامن استقلال اقتصادی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: با این مهم وابستگی کشور به درآمدهای نفتی قطع می‎شود.

وی با اشاره به حماسه‎آفرینی‏‎های همدان در هشت سال دفاع مقدس، به تبیین شخصیت  شهید سردار همدانی پرداخت و با بیان اینکه این شهید بزرگوار محور مقاومت در سوریه را تقویت کرد، افزود: سابقه همدان نشان از صبغه دینی و فرهنگی این شهر دارد که باید از این ظرفیت بهترین بهره را برد.

عابد توجه فرهنگ قرآنی و الهی وقف را نیز یک ظرفیت عظیم برای تعالی و پیشرفت جامعه عنوان کرد و ادامه داد: بر اساس برنامه‎ریزی ایجاد موقوفات جدید و نو و گسترش آن باید مد نظر جدی قرار گیرد.

فرزندان اهل بیت(ع) مملکت ما را منور کرده است

جشن بزرگ میلاد امام مهربانی ها و بزرگداشت آستان مقدس امامزاده حسین (ع) که در صحن امامزاده حسین (ع) قزوین برگزار شد حجت الاسلام غلامرضا عادل ، مدیر کل اوقاف و امورخیریه استان قزوین ، در این مراسم اظهار کرد: خدای متعال را شاکرم که همزمان با ایام پربرکت دهه کرامت توفیق خدمتگزاری به مردم شریف استان قزوین در قالب خادمی آستان مقدس امام زادگان و موقوفات به من عطا کرد.

حجت الاسلام غلامرضا عادل افزود: این روزها ایام برگداشت امامزادگان است، فرزندان اهل بیت(ع) که وجود نورانی آنها مملکت ما را منور کرده است، بقاع متبرکه و آستان مقدس امامزادگان پناهگاه بی پناهان و دارالشفاء دردمندان است که عطر و بوی ائمه معصومین از حرم شریف این امامزادگان استشمام می کنیم.

وی در پایان گفت: با توجه به استقبال مردم قزوین از برگزاری چنین مراسم هایی امیدواریم که فضای بهتری را برای استفاده معنوی از برنامه ها فراهم کنیم.

گفتنی است، سخنرانی آیت الله صدیقی ، شعرخوانی توسط صابر خراسانی و برگزاری آئین عقد 8 زوج قزوینی در آستان مقدس امامزاده حسین (ع) از دیگر برنامه های این مراسم بود.

وی با بیان اینکه نباید به وضعیت موجود در بحث موقوفات قانع بود، افزود: براساس برنامه‎ریزی و سیاست‏‎های ریاست اوقاف کشور، باید این سازمان در تمام ابعاد به یک سازمان تحول‎گرا و چابک تبدیل شود.

قائم مقام سازمان اوقاف و امور خیریه برخورداری از انضباط اداری و مالی و عمل به قوانین و مقررات را یک اصل در این سازمان برشمرد و افزود: طبق بررسی‎های صورت گرفته عملکرد اداره کل اوقاف استان همدان نیز مطلوب بوده است.

وی با بیان اینکه باید این شرایط را نسبت به وضعیت فعلی بهبود بخشید، تصریح کرد: باید تلاش‎های زیادی در امر موقوفات صورت پذیرد.

عابد با بیان اینکه سازمان اوقاف باید پیشرو در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی باشد، اظهار کرد: مدیریت امور اقتصادی موقوفات یک امر مهم در این سازمان بوده که تحقق فریضه اقتصاد مقاومتی در ادارات کل کشور در توجه به این مد نظر است.

وی موقوفات جاری را یک امانت الهی عنوان کرد و گفت: لذا کارکنان اوقاف باید با تمام توان به نیات واقفان خیراندیش که در وقف‎نامه‎ها درج شده است عمل کنند.

حجت‎الاسلام محمد کاروند، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان نیز با بیان گزارش عملکرد اجرایی این سازمان اظهار کرد: مشکل مطالبات قانونی سازمان اوقاف استان از دستگاه‎های اجرایی با مساعدت و کمک سازمان بازرسی کل استان و دیوان محاسبات در حال پیگیری و رسیدن به وضعیت مطلوب است.

برگزاری مراسم بزرگداشت امامزاده سلطان سیدعلی(ع) نایین

احمد جبلی اظهار داشت: مراسم بزرگداشت امامزاده سلطان سیدعلی(علیه السلام) نایین و همچنین مراسم بزرگداشت روز شهرستان به مناسبت ارتحال آیت اله میرزای بزرگ نایینی در جوار این امامزاده واجب التعظیم برگزار شد.

وی در ادامه تصریح کرد: این برنامه همراه با جشن ولادت امام رضا (علیه السلام) در شب میلاد هشتمین امام آسمان امامت و ولایت با گلباران کردن ضریح مطهر امامزاده سلطان سید علی (علیه السلام) توسط زائران و مجاوران این امامزاده عظیم الشان برگزار شد که در پایان مراسم نماز مغرب و عشاء نیز اقامه شد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان نایین در ادامه گفت: نسب این امامزاده جلیل القدر بنا به گفته و اعتقاد بزرگان و معتمدین شهر و کتب تاریخی نایین به امام موسی بن جعفر (علیه السلام) می رسد و آستان امامزاده سلطان سیدعلی (علیه السلام) در شهرستان نایین، در مرکز شهر نایین واقع شده است./1325/ن604/ی

ارسال نظرات