۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۴۴۴۲۰۸
پژوهشگر حوزه علمیه:

آسیب شناسی اجتماعی و فرهنگی در پژوهشهای حوزوی تعیین کننده است

پژوهشگر حوزه علمیه گفت: دو مسأله شناخت آسیبهای اجتماعی و فرهنگی کاملا برای امور علمی و پژوهشی حوزه ها تعیین کننده است و فعالیتهای علمی و پژوهشی بدون توجه به نیازهای اولویت دار طلاب و مخاطبان آنان که عموم مردم هستند، نوعی انحراف است.
پژوهش در حوزه

حجت الاسلام جباری، پژوهشگر حوزه علمیه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، با بیان اینکه برای تغییر نظام آموزشی و پژوهشی حوزه های علمیه باید نیازسنجی شود، خاطرنشان کرد: باید دید نیازهای واقعی دینی حوزه های علمیه چیست، این نیازها همان نیازهای جامعه و محافل اجتماعی ما است، پاسخگویی به نیازهای دینی و مذهبی مردم و قشرهای مختلف است که تعیین کننده موضوعات پژوهشی و علمی مدارس علمیه می شود.

وی افزود: به تعبیر قرآن کریم آنچه نیازی را حل و برای مردم مفید است، ماندگار و پرجاذبه است و قرآن کریم در این باره در آیه 17 سوره رعد می فرماید: «فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَاءً ۖ وَ أَمَّا مَا يَنْفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْضِ»؛ کف و حباب محتوا ندارد و ماندگار نیست، اما پیامهای حق غنی، پرمحتوا و اثربخش است و برای تشنه کامان اسیر کویر و سراب همانند آب زلالی است.

استاد حوزه و دانشگاه به دیدگاه خدای متعال نسبت به عالمان دینی اشاره و اضافه کرد: قرآن کریم آسیب شناسی اجتماعی، شناخت خطرات فرهنگی و معنوی جامعه و زندگی مردم را هدف حوزه های علمیه و علمای اسلام می داند و فلسفه فقه و فقاهت و دین شناسی را عمدتا در این جهت خلاصه می کند و در آیه 122 سوره توبه می فرماید: «وَ ما کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا کَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ».

وی ادامه داد: دو مساله شناخت آسیبهای اجتماعی و فرهنگی کاملا برای امور علمی و پژوهشی حوزه ها تعیین کننده خط استراتژیک کارهاست.
پژوهشگر حوزه های علمیه تصریح کرد: فعالیتهای علمی و پژوهشی بدون توجه به نیازهای اولویت دار طلاب و مخاطبان آنان که عموم مردمند، نوعی انحراف است که قرآن کریم از آن هشدار می دهد و گاهی در اشاره به برخی آموزشهای مضر و بی ثمر در آیه 102 سوره بقره می فرماید: «وَيَتَعَلَّمُونَ مَا يَضُرُّهُمْ وَلَا يَنْفَعُهُم».

حجت الاسلام جباری تشخیص مسائل مفید و مضر در دین را امری تخصصی و وظیفه دین پژوهان دانست و گفت:  در رابطه با برخی فعالیتهای به ظاهر معنوی و عبادی برخی از پیروان ادیان در آیه 18 سوره یونس خدای منان می فرماید: «وَيَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ مَا لَا يَضُرُّهُمْ وَلَا يَنْفَعُهُمْ»، بدین منظور  باید مراکز دینی و افراد صاحب نظری با کار علمی و دقیق نیازشناسی و نیازسنجی کنند.

علاج ولنگاری فرهنگی؛ طبقه بندی و نسخه پیچی صحیح برای معظلات فرهنگی است

مدیر برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ارومیه به لزوم مقابله با ولنگاری فرهنگی تاکید و تصریح کرد: برای مقابله با ولنگاری اخلاقی و معضلات فرهنگی باید ضمن شناخت دقیق و طبقه بندی درست و واقع بینانه آنها، برای هر کدام نسخه شفابخش معینی پیچید؛ برخوردهای احساسی و ابراز ناراحتی به تنهایی مشکلی را حل نمی کند.

 وی یاد آور شد: دشمنان به طور دقیق برای هر بخش از حوزه های اخلاقی و فرهنگی جامعه ما تولیدات متنوع و وسیعی به طور مستمر عرضه می کنند و در برابر هر کدام باید تولیدات فرهنگی پر مخاطب ما چند برابر شود و در عین جذابیت و محتوا از آسیبها و نواقص به دور باشد.

 حجت الاسلام جباری در پایان به تقابل بین ارزشها و ابزار تفریح و شادی جامعه اسلامی با جهان الحاد اشاره و اضافه کرد: الگوسازی درست دینی برای شادی و برنامه های تفریحی مردم، نقش موثر در پیشگیری از  گرایش به شادی در افق فرهنگ ابتذال دارد./936/302/ب2

ارسال نظرات