۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۱
کد خبر: ۴۴۴۲۷۱
حجت‌الاسلام وحید پور تشریح کرد؛

معیار معاملات صحیح در شرع مقدس

کارشناس مسائل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه معاملاتی در فقه تعریف‌شده که قابل‌برگشت نیست و مبانی آن در شرع مقدس تعیین‌شده است، گفت: نصب تابلوهای «جنس فروخته شده پس گرفته نمی‌شود» در برخی از فروشگاه‌ها کاملاً شرعی است.
احکام و مسائل شرعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین وحید پور امروز در آیین بیان احکام شرعی آستان مقدس حضرت معصومه(س) که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد به تشریح احکام معاملات در بازار اسلامی پرداخت و گفت: از نظر ولی امر مسلمین دنیا حضرت آیت‌الله خامنه‌ای معامله مکروه عبارت است از«بنده فروشى، قصابى، كفن فروشى، معامله با مردمان پست، معامله بين اذان صبح و اول آفتاب،آنكه كار خود را خریدوفروش گندم و جو و مانند این‌ها قرار دهد و آنكه براى خريدن جنسى كه ديگرى مى‏خواهد بخرد داخل معامله او شود.»

کارشناس مسائل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه معاملاتی در فقه تعریف‌شده که قابل‌برگشت نیست و مبانی آن در شرع مقدس تعیین‌شده است، اظهار کرد: در برخی از فروشگاه‌ها تابلوهایی مبنی بر اینکه«جنس فروخته شده پس گرفته نمی‌شود» از نگاه شرع مقدس کاملاً موضوعی شرعی است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه در احکام خیارات معامله شرایطی برای فسخ معامله تعیین‌شده است که فروشنده و خریدار در صورت ظهور آن می‌توان به فسخ معامله مبادرت کند، گفت: در بیان شرع مقدس خیار به معنی«حق به هم زدن معامله را خیار یا اختیار فسخ گویند» البته در مواردی فقط حق گرفتن تفاوت قیمت وجود دارد و گاهی هر دو حق محفوظ است.

حجت‌الاسلام وحید پور به تشریح اهمیت و جایگاه اخلاق در معامله پرداخت و گفت: در برخی از معاملات پسندیده است که معامله که از سوی خریدار یا فروشنده به درخواست فسخ رسیده است فسخ شود اما قبح شرعی برای معامله معیار شرع وجود ندارد بر این اساس خیارات فسخ معامله در بیان شرع مقدس به خیار مجلس، خیار غبن، خیار شرط، خیار تدلیس، خیار تخلف شرط، خیار عیب، خیار شرکت، خیار رؤیت، خیار تأخیر، خیار حیوان و خیار تعذر تسلیم مشهور هستند.

کارشناس مسائل فقهی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با شاره به اینکه اگر معامله فسخ شد باید حتماً مبلغ جنس کامل به خریدار پس داده شود، گفت: بر این اساس فروشنده حق کسر کردن مبلغ به‌عنوان خسارت یا هر عنوان دیگر را ندارد.

حجت‌الاسلام وحید پور با اشاره به اینکه یک معامله معیار شرع داری شرایطی است، گفت: شرع مقدس برای طرفین معامله حدودی تعین کرده است بر این اساس«معامله با بچه نابالغ باطل است، اگرچه پدر يا جد آن بچه به او اجازه داده باشند كه معامله كند، ولى اگر بچه مميز باشد و چيز کم‌قیمتی را كه معامله آن براى بچه‌‏ها متعارف است معامله كند، اشكال ندارد.»/837/پ202/ی

ارسال نظرات