۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷
کد خبر: ۴۴۴۳۸۷
حجت الاسلام عالی مطرح کرد؛

آمار بالای طلاق در کشور برازنده نظام اسلامی نیست/ دستورالعمل سلوکی خداوند برای زوجین در خانواده

کارشناس دینی رسانه ملی با بیان اینکه ریاضت زن و مرد در خانواده این است که اهل گذشت باشند و از هم بگذرند، گفت: به یقین مسیر قرب الهی در تحمل سختیهای درون خانواده است و این یک دستورالعمل سلوکی برای زوجین به شمار می رود.
حجت الاسلام عالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام مسعود عالی، کارشناس دینی رسانه ملی، شامگاه دوشنبه، 25 مردادماه، در ادامه سلسله نشستهای طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبهه زدایی دینی که با حضور عموم مردم در مهدیه مصلای شهرکرد برگزار شد، با اشاره به اینکه یکی از بهترین و بالاترین صفاتی که در وجود هر انسان مؤمنی نهادینه شده است، غیرت است، اظهار داشت: مهم ترین قسم غیرت، غیرت دینی است و این یعنی همانطور که انسان نسبت به ناموس خودش حساس است باید نسبت به ناموس خداوند متعال که همان دین خداوند و احکام الهی است، حساسیت بیشتری داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه در اجرای احکام الهی رأفت و گذشت جایگاهی ندارد، ابراز داشت: مؤمن نباید تحت تأثیر احساسات قرار گیرد؛ اهل بیت(ع) در عین حال که در مسائل شخصی اهل گذشت و عفو بودند، در مسائل دینی و در مقابل اجرای احکام الهی با کسی تعارف نداشتند و این خصلت باید در وجود هر انسان مؤمنی نیز وجود داشته باشد.

حجت الاسلام عالی در ادامه با سفارش به افراد متأهل اظهار داشت: متأسفانه در زندگی های امروزه آستانه صبر و گذشت کم شده است و این یک خطر جدی برای کیان خانواده ها است.

وی با اشاره به آمار طلاق در کشور، این آمار بالا را فاجعه بار خواند و افزود: متأسفانه نبود صبر و گذشت در بین زوجین سبب شده است که آمار طلاق در کشور بالا رود و این برازنده نظام اسلامی نیست.

کارشناس دینی رسانه ملی با تأکید بر اینکه همه افراد متأهل کشور باید حتی برای یک بار هم که شده است آیه 19 سوره نساء را بخوانند، اظهار داشت: خداوند در این آیه می فرمایند: اگر در همسرتان چیزی دیدید و خوشتان نمی آید، تحمل کنید چراکه خداوند خیر کثیر در آن قرار داده است.

حجت الاسلام عالی با بیان اینکه ریاضت زن و مرد در خانواده این است که اهل گذشت باشند و از هم بگذرند، خاطرنشان کرد: به یقین مسیر قرب الهی در تحمل سختیهای درون خانواده است و این یک دستورالعمل سلوکی برای زوجین به شمار می رود.

وی با تأکید بر اینکه مدارا بر مسائل خانوادگی توصیه مؤکد دین اسلام است، تصریح کرد: متأسفانه فرهنگ غالب بر دنیای امروز، فرهنگ سکولار است که در این نوع فرهنگ خدا را قبول دارند اما این خدا نمی تواند در زندگی حکم کند و دستور بدهد.

حجت الاسلام عالی با اشاره به اینکه فرهنگ سکولار یعنی فرهنگی که مدیریت زندگی با عقل خود انسان صورت می گیرد و خداوند در آن جایگاهی ندارد، گفت: در این فرهنگ مقدسات دین و باورهای دینی جایگاهی ندارند و متأسفانه دشمن در حال امتحان کردن این نوع فرهنگ در کشور ما است.

وی با بیان اینکه مقدسات قراردادی نیستند، اظهار داشت: نخستین موجود مقدس در این عالم خود خداوند متعال است و هر چیزی که با خداوند ارتباط خاص داشته باشد، رنگ تقدس به خداوند می گیرد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه مقدسات عالم در 5 قسم تقسیم می شوند، تصریح کرد: قسم نخست، مکان های مقدس هستند که احکام خاص خود را دارند و در این میان می توان مسجد را نام برد که هر زمینی لیاقت مسجد شدن را ندارد و این به تقدس آن بر می گردد.

این مقام مسؤول با بیان اینکه قسم دوم مقدسات را زمان های مقدس تشکیل می دهند، اضافه کرد: برخی زمانها مانند رمضان و محرم مقدس اند و باید احکام مربوط به آنها رعایت شود؛ در قرآن هم در رابطه با زمان مقدس در سوره یوسف تأکید شده است وقتی فرزندان یعقوب نبی نزد پدر رفتند و از ایشان خواستند که برایشان دعا کنند، حضرت یعقوب دعا کردن را به وقت سحر روز جمعه که تقدس بالایی دارد، موکول کرد.

وی سومین قسم مقدسات را اشیاء مقدس دانست و گفت: خود قرآن در این قسم قرار می گیرد، البته اگر چه حقیقت قرآن شیء نیست اما منظور تنزل قرآن است که به عنوان یک شیء در اختیار ما قرار گرفته است.

کارشناس مسائل اخلاق با انتقاد از اینکه متأسفانه امروزه حرمت قرآن آنچنان که باید حفظ نمی شود، خاطرنشان کرد: شرط ورود به ساحت قرآن، ادب است و تا حرمت قرآن را رعایت نکنیم نمی توانیم انتظار اثرگذاری از آن در زندگی هایمان را داشته باشیم.

حجت الاسلام عالی با بیان اینکه اعمال مقدس، چهارمین قسم از مقدسات را تشکیل می دهند، ابراز داشت: برخی از اعمال شعائر الهی هستند که باید حرمت آنها حفظ شود که نماز، حجاب، احکام الهی در این دسته قرار می گیرند.

وی قسم پنجم مقدسات را شامل اشخاص مقدس بیان کرد و گفت: برخی از اشخاص مقدسند و باید احترام آنها حفظ شود مثل پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع)؛ خود قرآن نیز وقتی با پیامبر خاتم(ص) صحبت می کند حرمت ایشان را نگه می دارد تا آنجا که در هیچ جای قرآن وجود ندارد که خداوند پیامبر(ص) را به اسم کوچک صدا زده باشد و این رویه باید الگویی برای همه مسلمانان در بردن نام ائمه اطهار(ع) باشد.

گفتنی است، طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبهه زدایی دینی از پنجم مردادماه آغاز شده است و تا یکم شهریورماه نیز ادامه خواهد داشت.

این طرح که ابتکار حجت الاسلام والمسلمین نکونام و طرحی شناسنامه دار است، با حضور اندیشمندان دینی و با رویکرد سبک زندگی اسلامی هر ساله در فصل تابستان برگزار می شود./202/9457/ب1

ارسال نظرات