۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۷
کد خبر: ۴۴۴۴۷۰
در حرم حضرت معصومه مطرح شد؛

نشانه‌های مؤمن در کلام امام رضا

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به نشانه‌های مؤمن در کلام امام رضا(ع) گفت: امام رضا(ع) حفظ اسرار، پرده پوشی و حرکت در مسیر دین و سیره انبیای الهی را از مهم‌ترین نشانه‌های مؤمن به خدا عنوان می کنند.
نشانه های مؤمن در کلام امام رضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید رضا مدرسی، سخنران حرم حضرت معصومه(س) امروز در شبستان نجمه خاتون(س) حرم حضرت معصومه(س) در جمع زائران و مجاوران آستان بانوی کریمه(س) با اشاره به ولادت امام رضا(ع) در این ماه مبارک گفت: این امام همام از دامن مادری پاک به نام نجمه خاتون یا طاهره پا به عرصه هستی نهاد و این امام بزرگوار در سن ۳۵ سالگی به امامت رسید و ۲۰ سال از دوران امامت خود را با خلفای عباسی یعنی هارون، امین و مأمون گذارند و سرانجام مأمون این همام را با انگور مسموم کرده و ایشان را به شهادت رساند.

وی با تأکید بر اینکه این امام همام دارای صفات برجسته‌ای بودند، تصریح کرد: امام رضا(ع) در حدیثی می‌فرمایند که مؤمن نمی‌تواند ادعای ایمان کند مگر این سه خصلت را داشته باشد اول اینکه روشی از خداوند را داشته باشد و دوم اینکه روشی از سیره رسول خدا(ص) داشته و به اتکا به سیره ایشان طی طریق کند و سوم اینکه یک روشی از امام معصوم را در طول زندگی خود داشته باشد.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با بیان اینکه امام رضا(ع) حفظ آبروی مؤمن و حفظ اسرار مؤمن را از دیگر نشانه‌های مؤمنان عنوان می کنند، ادامه داد: مؤمن نه تنها در حفظ اسرار خود کوشش می‌کند بلکه همواره سعی می‌کند که اسرار اهل بیت(ع) را نیز حفظ کرده و در جایی که در معرض خطر دشمنان قرار داد تلاش می‌کند از افشای اسرار اهل بیت(ع) خودداری کند.

حجت الاسلام مدرسی اظهار کرد: گاهی انسان در مجلسی متعهد می‌شود که اسرار آن مجلس را حفظ کند و از آن جایی که فرد در اینجا متعهد به حفظ امانت است اگر اسرار آن مجلس را فاش کند مرتکب خیانت شده است زیرا اسرار آن مجلس همانند امانتی بوده در دست او که متأسفانه او به جای امانت داری با فاش کردن اسرار راه خیانت در پیش گرفته است.

وی ادامه داد: امام رضا(ع) فاش کردن اسرار دیگران را خیانت، معصیت و گناه می‌دانستند و همواره مراقب بودند که اسرار یارانشان را حفظ کنند به گونه‌ای که همواره از امام صادق (ع) روایت کرده و بیان می‌فرمودند که صادق(ع) برای اینکه از زراره در مقابل حاکم طاغوتی و فاسد زمان حیاتشان حمایت کنند در بعضی از موارد او را مورد سرزنش قرار می‌دادند اما همواره به پسر او می‌فرمودند که من به پدر تو ارادت دارم ولی به خاطر حفظ جانش مجبور به انتقاد و سرزنش از او هستم.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با تأکید بر اینکه فاش کردن اسرار دیگران در نزد حاکمان ظالم گناه بزرگی است و فردی که چنین گناهی را مرتکب شود در قیامت مورد بازخواست سخت خداوند قرار می گیرد، ادامه داد: در این زمینه روایت جالبی وجود دارد که می‌فرماید «در روز قیامت عده‌ای از افراد هستند که به آن‌ها خون داده می‌شود و از آن‌ها خواسته می‌شود که این خون را بخورند و این عده، زمانی که این عمل را می‌بیند به خداوند می‌فرمایند که چرا باید این خون را بخورند در حالی که در دوران زندگی خود حتی یکبار دست به خون کسی آلوده نکرده اند که خداوند در پاسخ این‌ها می‌فرماید که شما با بدگویی و خبر چینی و فاش کردن اسرار یک مؤمن در نزد حاکم ظالم زمینه قتل او را فراهم کرده‌اید به همین علت هم در گناه قتل و هم در خود عمل قتل نفس شریک بوده و شما هم مانند ظالم به عقوبت عمل زشت خود خواهید رسید و باید این خون را از روی اکراه بنوشید».

حجت الاسلام مدرسی افزود: همچنین در این زمینه از امام علی(ع) روایتی بیان شده که می‌فرمایند دو چیز سعادت دنیا و آخرت انسان را تأمین می‌کند و آن دو چیز پرده پوشی و نگاه داشتن اسرار دیگران است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در روایتی از امام رضا(ع) بیان شده است که انسان حتی اگر در زمان گناه دیگری را دید باید پرده پوشی کرده و اجازه فاش کردن گناه دیگری را ندارد، گفت: در این زمینه دستور اکید بر پرده پوشی و خودداری از افشای اسرار دیگران است.

حجت الاسلام مدرسی با بیان اینکه علت پرده دری و فاش کردن اسرار دیگران گناهان زیاد است، گفت: انسان با هر گناهی که انجام می‌دهد توفیق یک عمل خیر را از دست می‌دهد به همین علت اگر می‌خواهیم توفیق کارهای نیک را از دست ندهیم باید از گناه و فاش کردن اسرار دیگران خودداری کرده و به این ترتیب توفیق عبادت از انسان سلب می شود.

وی با اشاره به اینکه فاش کردن اسرار دیگران نوعی حریم شکنی است، یادآور شد: حرمت یک انسان مؤمن طبق رهنمودهای رسول خدا(ص) از حفظ حرمت کعبه هم بالاتر است به همین علت اگر به دنبال سعادت و کسب توفیقات هستیم باید حریمها به‌خصوص حریم اهل بیت(ع) را حفظ کنیم./۹۶۸/202/ب3

ارسال نظرات