۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۴۴۴۶۲۵

اخبار کوتاه از سازمان اوقاف و امور خیریه

سی و نهمین دوره مسابقات استانی سراسری اذان، دعا خوانی، حفظ، قرائت وترتیل قرآن کریم، تاکید بر استفاده از ظرفیت های جدید اطلاع‌رسانی درمسابقات قرآن و معرفی داوران بیست ویکمین دوره مسابقات مدیحه سرایی و همخوانی قرآن کریم برخی از اخبار کوتاه سازمان اوقاف و امور خیریه به شمار می‌رود.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اوقاف، حجت الاسلام ستار علیزاده مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران  با ارائه گزارش عملکرد سال جاری و سال گذشته مجموعه اوقاف استان، گفت: استان مازندران دارای یک هزار و 222 بقعه متبرکه و امامزاده است که رتبه دوم کشور را دارد.

وی با بیان اینکه اوقاف مازندران در اجرای برنامه های ابلاغی سازمان اوقاف در سال 94 رتبه نخست کشور را کسب کرد، افزود: اداره کل اوقاف و امور خیریه مازندران طی سالهای اخیر در تمامی طرح ها و برنامه های سازمان اوقاف و برنامه های ابلاغی رتبه های برتر را کسب کرده است

حجت الاسلام ستار علیزاده با بیان اینکه 12 هزار و 925 موقوفه متصرفی در مازندران وجود دارد، تصریح کرد: بیش از 100 هزار رقبه، 70 هزار رقبه غیر متصرفی و 100 هزار مستأجر موقوفات در مازندران وجود دارند.

این مسئول با اشاره به اینکه استان در زمینه موقوفات رتبه سوم کشور را دارد، تصریح کرد: بیش از 3 هزار خادم افتخاری در آستان امام‌زادگان و بقاع متبرکه مازندران فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه 360 مرکز فرهنگی قرآنی در آستان امام‌زادگان و بقاع متبرکه مازندران فعالیت می‌کنند، اضافه کرد: بیش از 4 هزار مسجد در استان داریم که همه آنها وقف هستند.
در این دیدار علی اسماعیلی نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی در این جلسه با بیان اینکه باید جایگاه و منزلت امامزادگان را قدر بدانیم، افزود: برگزاری همایش های بزرگداشت امامزادگان و تکریم آنها ارزشمند است.

وی با موقوفات اشاره کرد و گفت: وقف مسئله ای شرعی است و فقط رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) و نماینده ولی فقیه می توانند نسبت به آن ورود پیدا کنند.

نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در مسئله موقوفات باید با نگاه شرعی ورود پیدا کرد و در تخصص هر کسی نیست که در این خصوص اظهار نظر کند.

 اسماعیلی گفت: مجلس شورای اسلامی حامی و پشتیبان سازمان اوقاف، وقف و موقوفات است.

جشن عقد زوج جوان درامامزاده علی بن حسن مثنی بم برگزارشد

حجت الاسلام مهدی امیری سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بم اظهار کرد: همزمان باولادت حضرت علی بن موسی الرضا (ع)  زوج جوان آغاز زندگی مشترک خود را در حرم امام زاده علی بن حسن مثنی (ع) معروف به امام زاده  اسیری  جشن گرفتند.

وی افزود: ازدواج یکی از سنت های دین مبین اسلام و سفارش شده پیامبرگرامی اسلام (ص) می باشد که بر پایی  این سنت حسنه در فضای معنویی اماکن متبرکه و امام زادگان چند سالیست مورد توجه مردم شهرستان بم قرار گرفته است.

امیری گفت: در حاشیه برگزاری برنامه های اعیاد و جشن های مذهبی طی ایام سال شاهد ثبت لحظات این امر مقدس در اماکن متبرکه شهرستان هستیم.

سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بم تصریح کرد: از ابتدای سال جاری مراسم نکاح و صیغه عقد 5 زوج جوان  در امامزادگان عظیم الشأن این شهرستان قرائت شده است.

سی و نهمین دوره مسابقات استانی سراسری اذان ،دعا خوانی،حفظ ،قرائت وترتیل قرآن کریم

حجت الاسلام سید هاشم حسینی معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف استان تهران با اعلام این مطلب اظهار داشت : سی و نهمین دوره مسابقات سراسری اذان ، دعا خوانی ،حفظ ،قرائت و ترتیل قرآن کریم از31 مرداد ماه لغایت 4 شهریور ماه سال جاری به مدت 5 روز در آستان مقدس امامزاده عبدالله (ع) شهرری برگزار می شود .

وی گفت: بر اساس جدول زمانبندی مراسم افتتاحیه مرحله استانی سی و نهمین دوره مسابقات اذان ،دعا خوانی، حفظ، قرائت و ترتیل قرآن کریم در صبح روز یکشنبه 31 مردادماه با برگزاری مسابقات حفظ 10 و 20 جزء و حفظ کل ودعا خوانی خواهران، با حضور مسئولان استانی و فعالان قرآنی آغاز خواهد شد.

به گفته معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران در دومین روز از این مرحله از مسابقات که در روز یکم شهریور برگزار خواهد شد. رقابت خواهران در حفظ 5 جزء ، قرائت و ترتیل در نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام سید هاشم حسینی در خصوص رقابت های قرآنی برادران در این دوره از مسابقات اظهار داشت : مسابقات برادران در رشته های حفظ 10 و 20 جزء و حفظ کل در روز سه شنبه دوم شهریور آغاز خواهد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف استان تهران چهارمین روز برگزاری این مسابقات را، انجام مراسم قرعه کشی نوبت تلاوت قاریان دانست و گفت : پس از انجام مراسم قرعه کشی، از ساعت 10 صبح مرحله مقدماتی قرائت برادران آغاز و تا عصر همان روز ادامه خواهد یافت

حجت الاسلام سید هاشم حسینی تاکید کرد : آیین اختتامیه مسابقات بعد از ظهر روز پنج شهریور و پس از ترتیل برادران و انجام مرحله نهایی قرائت برادران با حضور مسئولان قرآنی استان تهران برگزار خواهد شد.

تاکید بر استفاده از ظرفیت های جدید اطلاع‌رسانی درمسابقات قرآن

هفتمین جلسه کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور در سالن جلسات شبکه قرآن و معارف سیما برگزار شد.

در این جلسه چند موضوع از جمله تحلیل و آسیب‌شناسی اقدامات انجام شده در حوزه تبلیغات و اطلاع‌رسانی مسابقات بین‌المللی قرآن و تعمیم آن فضا به سایر مسابقات مورد بررسی قرار گرفت.

محمدحسین محمدزاده مسئول کمیته و رئیس شبکه قرآن و معارف سیما در این جلسه درباره 6 حوزه کارکردی که برای تبلیغات و اطلاع‌رسانی مسابقات قرآن در کمیته تعریف شده بود به عنوان شاخص ارزیابی توضیحاتی را ارائه داد و در ادامه به فعالیت‌های انجام گرفته در حوزه رسانه ملی، خبرگزاری‌ها و مطبوعات، فضای مجازی و تبلیغات محیطی و شهری اشاره کرد.

 

وی با بیان اینکه برای سال آینده باید زودتر با اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی رایزنی کرد به لزوم استفاده از ظرفیت چهره‌های جدید در مسابقات قرآن اشاره کرد و  گفت: امسال با ثبت‌نام بیش از یک میلیون نفر در مرحله شهرستانی مسابقات، می‌توان فضای جدیدی را تحت یک سیستم مدون و شبکه‌ای بوجود آورد تا ضمن ایجاد این زیرساخت، تعداد این افراد گسترش پیدا کند.

در این جلسه  حسن ربیعی مسئول کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم نیز گزارش مبسوطی را درباره اقدامات انجام گرفته در این حوزه ارائه کرد.

مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان اوقاف از پنج کارگروه اطلاع رسانی، تبلیغات، فضای مجازی، سمعی و بصری و امور عمومی به عنوان چارچوب کاری کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی ستاد مسابقات نام برد و عملکرد هر یک از این کارگروه‌ها را شرح داد.

ربیعی همچنین برخی نوآوری‌ها از جمله تعامل گسترده با نهادهای مختلف و نیز استفاده بهینه از فضاهای رسانه ‌ی و در بخش دیگری نیز اشکالات موجود در عملکردها را مورد اشاره قرار داد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید مصطفی حسینی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اواقاف و دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور نیز در این جلسه ضمن ارائه توضیحاتی درباره روند اجرای برنامه‌های مسابقات و نقاط ضعف و قوت به بررسی بازمهندسی مسابقات و استفاده از ظرفیت‌های جدید در حوزه تبلیغات و اطلاع رسانی پرداخت.

در ادامه حسن خجسته استاد علم ارتباطات و از معاونان سابق رسانه ملی نیز در این جلسه بر ضرورت هدف‌گیری قشر خاکستری مخاطب به عنوان یک ظرفیت جدید در حوزه تبلیغات و اطلاع رسانی مسابقات قرآن کشور اشاره کرد و گفت: در حوزه قرآن باید ستارگان خودش را تولید کرده و همه اقشار جامعه را درگیر فضای قرآن کریم کنیم.

حسین ساری عضو کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی و مدیر شبکه آموزش سیما نیز در این جلسه با اشاره به گزارش ارائه شده درباره استفاده از تمام ظرفیت‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی در حوزه مسابقات بین‌المللی قرآن، بر لزوم کیفی کردن این فضاها جهت جذب حداکثری مخاطبان تأکید کرد و در این زمینه راه حل‌هایی ارائه داد.

وی با اشاره به بحث دیپلماسی قرآنی، گفت: اگر برای مخاطب عام قصد تولید برنامه داریم، باید روش دیگری را در پیش بگیریم و بخش‌های جنبی مثل برگزاری جشنواره‌های هنری را به فعالیت‌های اصلی مسابقات بیفزاییم.

سعید مقیسه که مسئولیت بازار محتوایی در حوزه IPTV را در رسانه ملی نیز عهده دار است، در این جلسه با بیان برخی اقدامات که قرار بود در زمان برگزاری مسابقات بین المللی قرآن رخ بدهد، گفت: در حوزه مسابقات مسئولان اجرایی باید از همین الان مشخص باشند تا برخی فعالیت ها از حالا شروع شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در فضای مجازی، بر ضرورت تشکیل بانک جامع قرآنیان و نیز بهره برداری از فضای مجازی بعد از تشکیل شبکه‌ای از فعالان قرآنی توضیحات مفصلی را ارائه کرد.

همچنین در این جلسه محمدتقی میرزاجانی مسئول واحد ارتباطات شورای عالی قرآن و حسین وجودی معاون سازمان زیباسازی شهرداری تهران درباره اقدامات انجام گرفته در این حوزه نظرات خود را بیان کردند.

داوران بیست ویکمین دوره مسابقات مدیحه سرایی و همخوانی قرآن کریم معرفی شدند

در بخش برادران 40 گروه و  در بخش خواهران 24 گروه که قبلاً آثار خود را به دبیرخانه مسابقات ارسال کرده اند به رقابت می پردازند و گروهای برتر جهت حضور در مسابقات کشوری انتخاب خواهند شد.

بر اساس اعلام مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در بخش برادران 11 داور و در بخش خواهران نیز 8 داور کشوری به صورت مجزا به داوری آثار ارسالی خواهند پرداخت. بر این اساس استادان عباسی و انجام در رشته  صوت، دغاغله در رشته لحن، آرزم و مومن ثانی در بخش حسن اجراء و هماهنگی ، نجاریان در بخش ارزش ادبی حاج اسماعیلی در زمینه  متن و اداء، امام جمعه در رشته  تجوید ،حاج اسماعیلی در رشته وقف ، جاودان در بخش آداب و شرایط داوری این دوره از مسابقات را بر عهده خواهند داشت.

همچنین در بخش بانوان نیز خانم ها گنبدی در رشته  صوت ، صحاف در بخش حسن اجراء و هماهنگی، موسوی نیا در بخش  حسن اجراء و هماهنگی، عچرش در حوزه  متن و اداءو ایزدی در بخش آداب و شرایط داوری داوری  این مرحله را به  عهده خواهند  داشت./1325/د101/ی

ارسال نظرات